Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Måle stabilitet på linjen

Anbefalte innlegg

Eksisterer det noen form for måle funksjoen for å finne ut om linjen er stabil, evt hvor på linjen synderen er? Tenker da på måling som foregår over lengre tid som f.eks i dager?

Endret av regga
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

gjør følgende: kjør speedometer testen feks her på HW.no, kjør testen 3 ganger, regn ut snittet.

kan også gjøres følgende om det feks er spille server du sliter med:

start -> CMD -> tracert "ip til spill server"

kjør denne også 3 ganger, regn ut snittet, er det noen problem på linja, ring din ISP, så vil dem route signalet ditt riktig.

ISP = Internet Service Provider = Internett leverandør

Endret av Fritz0r
Lenke til kommentar

Nja,,, skeptisk! :p Problemet mitt er at linjen kan dette ut sånn med jevne mellomrom, alt i fra 1-50 skunder.. utrolig irriterende når en spiller online og blir disconnecta hele tiden. JAJA, tenker dere, det er da bare å feilmeld hos isp.

Greien er at hvis det er noe feil på mitt nettverk får jeg regninga på hele greien og det vil jeg ikke. Jeg hadde håpet å kunne starte "en dingz" som surret og gikk hele tiden og logget all nede tide samt "synderen". .. Skal ikke være lett nei :p

Lenke til kommentar
Eksisterer det noen form for måle funksjoen for å finne ut om linjen er stabil, evt hvor på linjen synderen er? Tenker da på måling som foregår over lengre tid som f.eks i dager?

8226805[/snapback]

Om du har stående en linux maskin er det jo ganske enkelt å få til en ping graf med mrtg. Dette har jeg og da kan jeg se når pingen øker. Det er sikkert mulig å få til på en windows maskin også, men det har jeg ikke prøvd.

Jeg har i tillegg et bash script som sjekker en gang i minuttet om linjen er nede. Om linjen er nede så logger den det til en tekstfil. Når linjen kommer opp igjen logger den det til samme tekstfil sammen med hvor lenge linjen har vært nede.

Endret av rolvs
Lenke til kommentar
Om du har stående en linux maskin er det jo ganske enkelt å få til en ping graf med mrtg. Dette har jeg og da kan jeg se når pingen øker. Det er sikkert mulig å få til på en windows maskin også, men det har jeg ikke prøvd.

8230202[/snapback]

Kan også nevne at det er flere routere som kan gjøre dette, bla. diverse routere fra Linksys og Asus (men krever litt "fikling"). Hvis du har den "riktige" routeren, så kan du få grafer av linjeforbruket...
Lenke til kommentar

8226805[/snapback]

Jeg har i tillegg et bash script som sjekker en gang i minuttet om linjen er nede. Om linjen er nede så logger den det til en tekstfil. Når linjen kommer opp igjen logger den det til samme tekstfil sammen med hvor lenge linjen har vært nede.

8230202[/snapback]

Dette hørtes litt interresant ut. Kan en ping sjekke med mindre mellomrom en 1 min, ofte er det at nedetiden er på mindre enn ett minutt og da ville den ikkke fåt det med seg.

Btw så er det linjer fra tele2 og ett thomson 510 modem jeg har.

Hadde ny splitter og modem til låns noen dager men da fikk jeg akkurat de samme problemene. Trådløst her jeg men bruker kun kabel på denne maskinen.

Slik ser det ut når jeg kjører en traceroute på min ip.. Ser ikke helt bra ut :p

Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor
pingtd7.jpg
Lenke til kommentar

8230202[/snapback]

Kan også nevne at det er flere routere som kan gjøre dette, bla. diverse routere fra Linksys og Asus (men krever litt "fikling"). Hvis du har den "riktige" routeren, så kan du få grafer av linjeforbruket...

8230287[/snapback]

a, jeg har en zyxel p335wt med slik funksjon, men den er så avansert at ikke engang de som leverer produktet kunne sette det op riktig :roll:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...