Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

plenen min ser ikke ut, må gjøre noe...

Anbefalte innlegg

hei

plenen min i hagen ser ikke spess pen ut å no tror jeg at det er på tide å gjøre noe, da lurer jeg på hva bør jeg gjøre?

har hørt at man kan (snu plenen) ta vekk steiner og røtter å så sår jeg nytt gress?

trenger litt hjelp her :blush:

plenen er ikke spess stor men jeg kommer ikke til med noen maskin(gravemaskin) pga at den er i bakgården og vi er mange 2mansboligere, så kommer kun til ved en trapp som går på baksiden eller igjennom altandøren :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hva er det som feiler plenen? Er den full av småstein og røtter eller er den bare mosegrodd?

Om den bare er mosegrodd kan du kjøpe eller få leid en mose fjerner hos din lokale jernvare eller byggevar foretning. Den fjærner mestebarten av mosen, for å få et komplett resultat kan du kalke den etterpå. Tar knekken på det meste av ugress.

Om den er full av stein og annet rask vil jeg anbefale å snu plenen. Dvs, grev den opp, fjern stein og eventuelt fylle på med ny frisk jord for deretter å strø gressfrø over på nytt samt litt gjødsel.

Lenke til kommentar

Er vel best da å grave opp hele plenen og fjerne den øverste delen av jorda, kalke litt og strø over med ny jord som du strør gressfrø over og gjødsler.

Siden du har mose angrep tro jeg det beste er å kvitte seg med det øverste laget helt og holdent, ellers blir du bare plaga med mose på den nye plenen og.

Lenke til kommentar

Grav opp driten. Om det ikke er drenering der kan det være lurt å grøfte litt (ca 80 cm dypt, 4" rør) for å få overflatevannet fortere vekk, det kommer også mer luft til røttene, som da igjen kan gå dypere og hente mer næring.

Deretter kjøper du litt mer gjord til å fylle på med. Blandingsjord, ugressfri. (Bor du i Bergen vil jeg anbefalle Haukås sin)

Før du sår kan det være lurt å gjødsle med fullgjødsel (15 - 4 - 12). 2,5 kg per 100m^2. Sprees gjevnt og vannes.

Så er det bare å så. Til bruksplen bruker du blandingsfrø. 25% engrapp, 65% rødsvingel og 10% engkven. Ca 10 - 12 kg/daa.

Når du først har fått mose hjelper kalking minimalt.

edit: ikke klipp for ofte og for kort. Det er da mosen kommer.

Endret av Arbakadarba
Lenke til kommentar
Grav opp driten. Om det ikke er drenering der kan det være lurt å grøfte litt (ca 80 cm dypt, 4" rør) for å få overflatevannet fortere vekk, det kommer også mer luft til røttene, som da igjen kan gå dypere og hente mer næring.

Deretter kjøper du litt mer gjord til å fylle på med. Blandingsjord, ugressfri. (Bor du i Bergen vil jeg anbefalle Haukås sin)

Før du sår kan det være lurt å gjødsle med fullgjødsel (15 - 4 - 12). 2,5 kg per 100m^2. Sprees gjevnt og vannes.

Så er det bare å så. Til bruksplen bruker du blandingsfrø. 25% engrapp, 65% rødsvingel og 10% engkven. Ca 10 - 12 kg/daa.

Når du først har fått mose hjelper kalking minimalt.

edit: ikke klipp for ofte og for kort. Det er da mosen kommer.

8229308[/snapback]

høre veldig bra ut, jeg bor i lesund btw.

skal tenkte mer på dette ja :)

Lenke til kommentar
Vår plen ble sådd i fjor, men resultatet ble elendig. Det er flekker hvor det ikke er gress, og jorden er mer som leire med stein. Er det håp for plenen vår, eller må den sås på nytt?

8255443[/snapback]

Høres ut som dårlig forarbeid før dere sådde. Det kan jo alltids gro seg til igjen, vanskelig å si uten å ha sett plenen, men sånn det høres ut burde dere nok grave det opp og hive på en god del god jord. Gress vokser ikke bra i leire. Ellers kan dere jo prøve å lufte plenen og se om det muligens hjelper (bore en masse små hull og strø sand nedi), men tviler egentlig på at det vil gjøre store forskjellen hvis jorden egentlig er noe leiregreier. 10% leire i jorden er mer enn nok for gress.

Lenke til kommentar

Jorden så noelunde grei ut etter at de hadde klargjort den. Så sådde de, uten å ha vannet jorden i forkant. Det kom så en stor tørkeperiode, og gresset lot vente på seg. Da hev de på gjødsel eller kalk eller hva det nå var. Så begynte det plutselig å regne kjempemye og det ble store dammer. Det spiret plutselig gress i flekker der dammene hadde vært. Nå ser det bare helt jævlig ut.

Det var ikke vi som sådde plenen, det var et vaktmesterselskap som gjorde det for hele borettslaget. Men dette er jo egentlig vår plenflekk, så jeg mener vi burde gjøre noe selv. T-Solberg mener at det kommer til å gro seg bedre til i år, men jeg har store tvil om det..

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Har ikke erfaring med det, men det stod på gressfrø-pakingen at det kunne være lurt å strø litt sand over etter såing for å holde bedre på fukten tror jeg.

I dag har vi revet opp hele plenen med jernrive og hevet et tynt lag med jord oppå igjen. Har vannet en del med vannkanne, tenkte vi skulle gjødsle og så i morgen. Desverre har vi ikke trommel, så jeg er redd det ikke blir så jevnt..

Lenke til kommentar
Du må jo likevel klargjøre området ved å grave det opp og tromle det på forhånd.

8373477[/snapback]

Nettopp! Styr unna disse ferdigplenene. Er mye dyrere og minst like mye arbeid. Eneste plusset er at du får en plen med en gang.

btw; var en del jeg glemte å nevne i første innlegget mitt. Du må (kommer egentlig an på jorden) frese inn kalk før du sår. Kan også være lurt å hive på litt ekstra sand (0,5 - 3 cm).

For å holde plenen fin må du kalke, klippe riktig (16 ganger i året, la det stå igjen minst 3 cm helst opp mot 4).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...