DevianX Skrevet 13. desember 2002 Del Skrevet 13. desember 2002 Hei, jeg la inn et slikt lan kort på en gammel pc, med windows 98! Alle drivere og slikt er i orden, men på hub'en min får jeg ikke nettverkskabelen til å lyse. virker som noe er galt. er det noe jeg har glemt å legge inn på dette kortet, siden jeg ikke får kontakt med hub eller noe andre pc'er på nettet? takk på forhånd! Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 13. desember 2002 Del Skrevet 13. desember 2002 Noen skudd i blinde: Kanskje det er noen jumpere på kortet som forteller hvilken IRQ og DMA den skal bruke og det kræsjer men noen andre av komponentene? (Sjekk i system manager) Kanskje en av kablene ikke sitter skikkelig i? Kanskje HUB'en er 100Mbit UTEN autosense speed? Kanskje du har brukt en kryssakabel i stedet for en vanlig uten å vite det? Lenke til kommentar
DevianX Skrevet 13. desember 2002 Forfatter Del Skrevet 13. desember 2002 Quote: Den 2002-12-13 17:38, skrev Simen1:Noen skudd i blinde:Kanskje det er noen jumpere på kortet som forteller hvilken IRQ og DMA den skal bruke og det kræsjer men noen andre av komponentene? (Sjekk i system manager)Kanskje en av kablene ikke sitter skikkelig i?Kanskje HUB'en er 100Mbit UTEN autosense speed?Kanskje du har brukt en kryssakabel i stedet for en vanlig uten å vite det? kablene sitter skikkelig, hub'en har funksjonen autosense, og jeg har brukt en helt vanlig kat 5 kabel. jumpere har jeg også sjekket under bios og det er ikke noen konflikter mellom disse! Kanskje er selve lan kort defekt? har jo funka før! Lenke til kommentar
Wotan Skrevet 13. desember 2002 Del Skrevet 13. desember 2002 Er det combo kort? Mulig du må velge om du skal bruke tp eller bnc. Lenke til kommentar
_Neon_ Skrevet 13. desember 2002 Del Skrevet 13. desember 2002 Enkelte ISA kort så måtte man bruke en dos utility til å endre BIOS'en på nettverkskortet. Spessielt hvis det er combo, hvor man måtte gå inn og aktivere hvem type kabel man skulle bruke. Lenke til kommentar
Bach Skrevet 13. desember 2002 Del Skrevet 13. desember 2002 ...eller terminere BNC når du kjører TP. Lenke til kommentar
Chief Skrevet 13. desember 2002 Del Skrevet 13. desember 2002 For å rette opp noen begreper! LAN kort finnes ikke LAN = Local Area Network Nettverkskort er vel det norske ordet for dette kortet. Feilen, skal vi se: 1. Riktig jumper setting - dette er et ISA kort og kan IKKE dele IRQ eller DMA med noen! 2. Kabel - test kabelen på noen av de andre maskinene bare for å kunne utelukke denne 3. På en 100MBit HUB så er det ofte flere enn 1 lys på hver port, lyset for full duplex skal IKKE lyse på denne porten, samme gjelder 100MBit lyset. 4. Selve oppsettet på PC'en - kjører alle samme protokoll? TCP/IP, IPX/SPX? 5. Adressering - IP adresse, IPX nettverksadresse o.l. Det er mye som kan være feil her! Men det ser igrunn ut som du har tenkt på det meste så kortet han jo være defekt! -Chief- [ Denne Melding var redigert av: Chief på 2002-12-13 18:04 ] Lenke til kommentar
agvg Skrevet 13. desember 2002 Del Skrevet 13. desember 2002 Quote: Den 2002-12-13 17:32, skrev Divxdude:Hei, jeg la inn et slikt lan kort på en gammel pc, med windows 98! takk på forhånd! Fant windows kortet av seg selv? Lenke til kommentar
aron Skrevet 13. desember 2002 Del Skrevet 13. desember 2002 Sjekk i devicemanager hvilken irq kortet har fått av Windows. Sjekk om det rapporteres konflikter. Om ikke, gå i bios og slå på legacy-isa for den aktuelle irq. Får du det til å lyse er det bare test-pinge mellom maskinene. Får du ping så spiller det. Lenke til kommentar
Admin'c Skrevet 13. desember 2002 Del Skrevet 13. desember 2002 I bios må du enable Isa kort støtte... Ellers kan du kjøpe 4 kort til tjue kroner stykk... Bare mail :wink: [ Denne Melding var redigert av: Admin'C på 2002-12-15 15:41 ] Lenke til kommentar
DevianX Skrevet 13. desember 2002 Forfatter Del Skrevet 13. desember 2002 Quote: Den 2002-12-13 18:55, skrev Admin'c:I bios må du enable Asa kort støtte...Ellers kan du kjøpe 4 kort til tjue kroner stykk...Bare mail :wink: kan jeg kjøpe kort av deg? kan godt være brukte, men de må funke! hva skal du ha for dem? det er vel snakk om pci kort? dessuten fant windows 98 at det var lagt inn isa kort på pc'en. takk for kjempebra tips folkens! Lenke til kommentar
Admin'c Skrevet 13. desember 2002 Del Skrevet 13. desember 2002 Kan sjekke om jeg har annet enn 3com combo 10mb lan. Har en sdram brikke 32mb det er det jeg vet og ett 3com ethernetlink 3, to, dæven der var et tredje Etherlink III combo, og enda et kombokort Alle er Isa (asa?) kort, iallefall ikke pci, dermed kan du få dem for 20kr pr stk og få med ett på kjøpet!!! Juletilbud :wink: var det greit nok bare kom og kjøp bor i Oslo på vinderen Lenke til kommentar
agvg Skrevet 13. desember 2002 Del Skrevet 13. desember 2002 Quote: Den 2002-12-13 19:04, skrev Divxdude:dessuten fant windows 98 at det var lagt inn isa kort på pc'en. takk for kjempebra tips folkens! Har du sjekket under avanserte innstillinger på kortet i nettverk at det står innstillt på og bruke TP-utgangen? Lenke til kommentar
the_ruthless Skrevet 13. desember 2002 Del Skrevet 13. desember 2002 Quote: Den 2002-12-13 19:19, skrev Admin'c:Kan sjekke om jeg har annet enn 3com combo 10mb lan.Har en sdram brikke 32mb det er det jeg vet ogett 3com ethernetlink 3, to, dæven der var et tredjeEtherlink III combo, og enda et kombokortAlle er Isa (asa?) kort, iallefall ikke pci, dermed kan du få dem for 20kr pr stk og få med ett på kjøpet!!! Juletilbud :wink:var det greit nok bare kom og kjøp bor i Oslo på vinderen Har du lyst å gifte deg med meg? :razz: (Har for tiden AKKURAT så mange nettverkskort som jeg trenger. Men ett ISA-kort eller to hadde ikke vært så ille... Bare kjipt at jeg ikke bor i Oslo eller omegn.) Noen nettverkskort er litt ekstra kresne på IRQ'er og sånt. (Prøvd å re-installere Windows..? Med Win98, så ville jeg ha prøvd det. Pussig, men ofte funker det.) Lenke til kommentar
DevianX Skrevet 13. desember 2002 Forfatter Del Skrevet 13. desember 2002 Quote: Den 2002-12-13 19:27, skrev agvg:Har du sjekket under avanserte innstillinger på kortet i nettverk at det står innstillt på og bruke TP-utgangen? jeg har sendt deg mld. på mobil. kan du sjekke denne snarest? Lenke til kommentar
DevianX Skrevet 13. desember 2002 Forfatter Del Skrevet 13. desember 2002 fant ut at jeg har dette kortet? 3Com Etherlink ISA 3C509 Jeg mistenker at jeg må sette på den riktige utgangen på selve kortet. Jeg tror den kjører på den på gamle utgangen, og ikke på TP! Lenke til kommentar
Jon A. Feet Skrevet 13. desember 2002 Del Skrevet 13. desember 2002 Bare påpeker at en hub ikke kan kjøre 100Mbit... En hub kan kun kjøre 10Mbit. Men derimot en switch, kan kjøre både 100Mbit og 10Mbit. Lenke til kommentar
agvg Skrevet 13. desember 2002 Del Skrevet 13. desember 2002 Quote: Den 2002-12-13 22:30, skrev Jon A. Feet:Bare påpeker at en hub ikke kan kjøre 100Mbit...En hub kan kun kjøre 10Mbit. Og du tar feil, det finnes masse 100Mb/s huber. Lenke til kommentar
Thlom Skrevet 13. desember 2002 Del Skrevet 13. desember 2002 3com etherlink kortene er det endel trøbbel med. grøsser hver gang jeg kommer over ett slikt kort. (Sikkert bare jeg som har dårlige erfaringer, men la gå :razz: ) Gå inn på 3com sine sider og se om du finner en boot-disk til kortet, og forandre på hvilken port den skal bruke. Fungerer som oftest. Ett annet vanlig problem med disse kortene er IRQ (gjelder alle ISA kort). sjekk IRQ i windows, bios og i dos-utilyen til kortet. Har vært ute for ett kort som hadde forskjellig IRQ i windows og BIOS. Merkelig sak forresten. Lykke til! :smile: Lenke til kommentar
the_ruthless Skrevet 13. desember 2002 Del Skrevet 13. desember 2002 Har selv opplevd dette med forskjellig IRQ på NIC i WinXpPro og BIOS. WinXpPro satte plutselig en dag alle PCI-korta mine til IRQ9. Det obsternasige NIC'et mitt ble da utenfor funksjon. Det som var litt snodig, er at jeg kjøpte et anna NIC (anna produsent) men med AKKURAT samme Realtek-chipset (8139C, tror jeg det var), og det FUNKA helt supert! Med de gamle driverne også, faktisk! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå