Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

ISA nettverkskort!

Anbefalte innlegg

Hei, jeg la inn et slikt lan kort på en gammel pc, med windows 98!

Alle drivere og slikt er i orden, men på hub'en min får jeg ikke nettverkskabelen til å lyse. virker som noe er galt. er det noe jeg har glemt å legge inn på dette kortet, siden jeg ikke får kontakt med hub eller noe andre pc'er på nettet?

takk på forhånd!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Noen skudd i blinde:

Kanskje det er noen jumpere på kortet som forteller hvilken IRQ og DMA den skal bruke og det kræsjer men noen andre av komponentene? (Sjekk i system manager)

Kanskje en av kablene ikke sitter skikkelig i?

Kanskje HUB'en er 100Mbit UTEN autosense speed?

Kanskje du har brukt en kryssakabel i stedet for en vanlig uten å vite det?

Lenke til kommentar

Quote:

Den 2002-12-13 17:38, skrev Simen1:

Noen skudd i blinde:

Kanskje det er noen jumpere på kortet som forteller hvilken IRQ og DMA den skal bruke og det kræsjer men noen andre av komponentene? (Sjekk i system manager)

Kanskje en av kablene ikke sitter skikkelig i?

Kanskje HUB'en er 100Mbit UTEN autosense speed?

Kanskje du har brukt en kryssakabel i stedet for en vanlig uten å vite det?

kablene sitter skikkelig, hub'en har funksjonen autosense, og jeg har brukt en helt vanlig kat 5 kabel. jumpere har jeg også sjekket under bios og det er ikke noen konflikter mellom disse! Kanskje er selve lan kort defekt? har jo funka før!

Lenke til kommentar

For å rette opp noen begreper!

LAN kort finnes ikke

LAN = Local Area Network

Nettverkskort er vel det norske ordet for dette kortet.

Feilen, skal vi se:

1. Riktig jumper setting - dette er et ISA kort og kan IKKE dele IRQ eller DMA med noen!

2. Kabel - test kabelen på noen av de andre maskinene bare for å kunne utelukke denne

3. På en 100MBit HUB så er det ofte flere enn 1 lys på hver port, lyset for full duplex skal IKKE lyse på denne porten, samme gjelder 100MBit lyset.

4. Selve oppsettet på PC'en - kjører alle samme protokoll? TCP/IP, IPX/SPX?

5. Adressering - IP adresse, IPX nettverksadresse o.l.

Det er mye som kan være feil her! Men det ser igrunn ut som du har tenkt på det meste så kortet han jo være defekt!

-Chief-

[ Denne Melding var redigert av: Chief på 2002-12-13 18:04 ]

Lenke til kommentar

Sjekk i devicemanager hvilken irq kortet har fått av Windows. Sjekk om det rapporteres konflikter. Om ikke, gå i bios og slå på legacy-isa for den aktuelle irq. Får du det til å lyse er det bare test-pinge mellom maskinene. Får du ping så spiller det.

Lenke til kommentar

Quote:

Den 2002-12-13 18:55, skrev Admin'c:

I bios må du enable Asa kort støtte...

Ellers kan du kjøpe 4 kort til tjue kroner stykk...

Bare mail :wink:

kan jeg kjøpe kort av deg? kan godt være brukte, men de må funke! hva skal du ha for dem? det er vel snakk om pci kort?

dessuten fant windows 98 at det var lagt inn isa kort på pc'en.

takk for kjempebra tips folkens!

Lenke til kommentar

Kan sjekke om jeg har annet enn 3com combo 10mb lan.

Har en sdram brikke 32mb det er det jeg vet og

ett 3com ethernetlink 3, to, dæven der var et tredje

Etherlink III combo, og enda et kombokort

Alle er Isa (asa?) kort, iallefall ikke pci, dermed kan du få dem for 20kr pr stk og få med ett på kjøpet!!! Juletilbud :wink:

var det greit nok bare kom og kjøp bor i Oslo på vinderen

Lenke til kommentar

Quote:

Den 2002-12-13 19:04, skrev Divxdude:

dessuten fant windows 98 at det var lagt inn isa kort på pc'en.

takk for kjempebra tips folkens!

Har du sjekket under avanserte innstillinger på kortet i nettverk at det står innstillt på og bruke TP-utgangen?

Lenke til kommentar

Quote:

Den 2002-12-13 19:19, skrev Admin'c:

Kan sjekke om jeg har annet enn 3com combo 10mb lan.

Har en sdram brikke 32mb det er det jeg vet og

ett 3com ethernetlink 3, to, dæven der var et tredje

Etherlink III combo, og enda et kombokort

Alle er Isa (asa?) kort, iallefall ikke pci, dermed kan du få dem for 20kr pr stk og få med ett på kjøpet!!! Juletilbud :wink:

var det greit nok bare kom og kjøp bor i Oslo på vinderen

Har du lyst å gifte deg med meg? :razz:

(Har for tiden AKKURAT så mange nettverkskort som jeg trenger. Men ett ISA-kort eller to hadde ikke vært så ille... Bare kjipt at jeg ikke bor i Oslo eller omegn.)

Noen nettverkskort er litt ekstra kresne på IRQ'er og sånt. (Prøvd å re-installere Windows..? Med Win98, så ville jeg ha prøvd det. Pussig, men ofte funker det.)

Lenke til kommentar

3com etherlink kortene er det endel trøbbel med. grøsser hver gang jeg kommer over ett slikt kort. (Sikkert bare jeg som har dårlige erfaringer, men la gå :razz: )

Gå inn på 3com sine sider og se om du finner en boot-disk til kortet, og forandre på hvilken port den skal bruke. Fungerer som oftest.

Ett annet vanlig problem med disse kortene er IRQ (gjelder alle ISA kort). sjekk IRQ i windows, bios og i dos-utilyen til kortet. Har vært ute for ett kort som hadde forskjellig IRQ i windows og BIOS. Merkelig sak forresten.

Lykke til! :smile:

Lenke til kommentar

Har selv opplevd dette med forskjellig IRQ på NIC i WinXpPro og BIOS. WinXpPro satte plutselig en dag alle PCI-korta mine til IRQ9. Det obsternasige NIC'et mitt ble da utenfor funksjon. Det som var litt snodig, er at jeg kjøpte et anna NIC (anna produsent) men med AKKURAT samme Realtek-chipset (8139C, tror jeg det var), og det FUNKA helt supert! Med de gamle driverne også, faktisk!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...