Anders Moen Skrevet 24. mars 2007 Del Skrevet 24. mars 2007 Hvordan skal jeg klare å slutte å drikke 1,5L brus nesten hver dag? Har jeg sjansen, er jeg en tur på butikken for å kjøpe meg noe å drikke... Men det som er...vann klarer jeg bare å drikke hvis jeg trener, melk er bare ikke noe godt. Saft er heller ikke noe jeg synes er noe godt... Så hva annet kan gjøre meg avhengig så jeg slutter å drikke brus? Må gjerne være sunt Takk! Lenke til kommentar
Niqābninja Skrevet 24. mars 2007 Del Skrevet 24. mars 2007 Det finnes da veldig mange forskjellige saft-typer, du kan jo eksperimentere litt og se om du finner en du liker? Ellers så er jo vann med sitron eller agurk i godt. Og sunt Lenke til kommentar
Brian Skrevet 24. mars 2007 Del Skrevet 24. mars 2007 I begynnelsen vil du som oftest oppleve det som svært vanskelig å holde seg unna og du opplever vel sikkert et konstant sug etter brusen. Hvis du har nok viljestyrke til å holde imot tross i at du har så lyst på, vil det etter en stund gå lettere. Når du har holdt deg unna det en stund avtar suget etter brusen, og det vil bli lettere å holde seg unna. Melk med sjokopulver da? har du prøvd det? Mange liker heller ikke vann når de er vært avhengige av brus en stund. Men prøv å drikk det litt i ny og ne likevel og venn deg på det, så vil du kansje til slutt like det likevel. Lenke til kommentar
Anders Moen Skrevet 24. mars 2007 Forfatter Del Skrevet 24. mars 2007 Takk for tips! Skal prøve litt Lenke til kommentar
LocoMotiveMan Skrevet 24. mars 2007 Del Skrevet 24. mars 2007 Drikker du vannet iskaldt? Burde gå fint å få ned enten du trener eller ei. Iallfall for min del. Lenke til kommentar
Anders Moen Skrevet 24. mars 2007 Forfatter Del Skrevet 24. mars 2007 Når jeg trener blir jo vannet litt varmere for sola pleier å skinne på vannet så det varmes litt opp, men når jeg drikker rett fra springen så har jeg noen ganger iskaldt vann, og andre ganger litt varmere. Egentlig forskjellig hele tida det Lenke til kommentar
^fmj Skrevet 24. mars 2007 Del Skrevet 24. mars 2007 Du kjøper en 0.5 l flaske, istedenfor 1.5 l. Du får i deg MYE sukker. Som tidligere foreslått, vann med sitron eller utvannet juice. Lenke til kommentar
ilpostino Skrevet 24. mars 2007 Del Skrevet 24. mars 2007 jeg kjøpte meg en Soda Stream. Hjalp meg å kutte ned på brusdrikkingen da jeg kunne hoppe over til vann med bobler istedenfor... Lenke til kommentar
Anders Moen Skrevet 24. mars 2007 Forfatter Del Skrevet 24. mars 2007 Du kjøper en 0.5 l flaske, istedenfor 1.5 l. Du får i deg MYE sukker. Som tidligere foreslått, vann med sitron eller utvannet juice. 8230251[/snapback] Vet jeg gjør det Men det er det at de har jo 1.5l flasker rett ved siden av, så koster de bare noen kroner mer... Men jeg får vel bare prøve deres forslag, så får jeg se om det skjer noe, hehe. Lenke til kommentar
Vagaprog Skrevet 24. mars 2007 Del Skrevet 24. mars 2007 Du kan kjøpe 1.5 L flaske vann med smak, f.eks Olden boble, smaker veldig godt.. Lenke til kommentar
Zeph Skrevet 24. mars 2007 Del Skrevet 24. mars 2007 Kjøp ei flake vatn i staden for. Eg slutta heilt å kjøpe brus for ei tid sidan, ville eg ha noko å drikke på kjøpte eg heller ei flaske vatn, er godt det og fant eg ut. I byrjinga gjekk det mykje i vatn med smak, men det var ikkje så godt og eg gjekk over til vanleg vatn. Lenke til kommentar
Anders Moen Skrevet 24. mars 2007 Forfatter Del Skrevet 24. mars 2007 Kjøpe vann? Jaja...det er jo også noe å bruke penger på når man har en spring. Og dessuten står jo det og ved siden av brusen Skulle ønske jeg aldri hadde blitt avhengig av brus Lenke til kommentar
Zeph Skrevet 24. mars 2007 Del Skrevet 24. mars 2007 (endret) Du kan bruke springen ja, men det er ikkje sjølve vatnet som er så viktig. Poenget er at vatnet er eit alternativ til brus, så lenge du brukar 15 kroner på ei flaske vatn i staden for brus vil det være positivt. Eg drikk sjeldan og aldri vatn frå springen, men kjøper veldig ofte vatn på flaske. På ein varm sommardag er det ikkje så veldig aktuelt å springe heim for å drikke i springen når eg er ute og ruslar, då spanderer eg heller på meg ei flaske vatn. Endret 24. mars 2007 av Zeph Lenke til kommentar
-Shark- Skrevet 24. mars 2007 Del Skrevet 24. mars 2007 Begynn og trappe sakte men sikkert ned på inntaket av brus, det fungerer Lenke til kommentar
Anders Moen Skrevet 24. mars 2007 Forfatter Del Skrevet 24. mars 2007 Zeph: Nei, det er ikke akkurat det, nei, hehe (gå hjem for å drikke vann altså) -Shark-: Ja, det var en simpel, men god og effektiv idé Lenke til kommentar
Znoken Skrevet 25. mars 2007 Del Skrevet 25. mars 2007 Drakk vel nesten 1,5 l Cola tidligere jeg også men greide faktisk og slutte....Begynte og spise gulrøtter isteden ......Så nå prøver jeg og slutte med gulrøtter siden jeg har begynt og bli gul...Er ikke kødd engang... Lenke til kommentar
Neophus Skrevet 25. mars 2007 Del Skrevet 25. mars 2007 Du kan jo gå over til sukkerfri brus til å begynne med. Så når det er gjort, blir det enklere å slutte. Har ikke samme suget da. Lenke til kommentar
pumba50 Skrevet 25. mars 2007 Del Skrevet 25. mars 2007 (endret) Hvordan skal jeg klare å slutte å drikke 1,5L brus nesten hver dag? Har jeg sjansen, er jeg en tur på butikken for å kjøpe meg noe å drikke... Men det som er...vann klarer jeg bare å drikke hvis jeg trener, melk er bare ikke noe godt. Saft er heller ikke noe jeg synes er noe godt... Så hva annet kan gjøre meg avhengig så jeg slutter å drikke brus? Må gjerne være sunt Takk! 8226021[/snapback] Når jeg leste emnet i denne tråden så tenkte jeg tilbake på den tiden da jeg var usunn, røyka, drakk tonnevis med brus.. Nå verken røyker jeg eller drikker brus, jeg drikker ikke engang sukkerfri brus eller light brus, heller ikke saft, ikke engang sukkerfri saft. Dessverre så kommer motivasjonen når man ser nytten i å forandre seg selv, og sålangt jeg ser har du ikke kommet dit ennå. Du har ennå ikke fått noen negative helsetilstander som følge av brusdrikkingen, så det er vanskelig for deg å bli motivert. Hvis jeg kan skremme deg med diabetes type 2, som er insulinresistens, dvs at kroppens insulin rett og slett ikke virker, da vil du slite med vekta di resten av livet. Hvis du hver dag pumper i deg sukker, en dag vil bukspyttkjertelen gi etter og da er det for sent. Hadde du vært meg, så hadde du hatt motivasjon og til og med glede av å holde seg borte fra brusen. Du ville ikke bare vært motivert og sett gleden i det, men du ville også kunne styre unna alt av sukkerholdige varer, godter, brus, og all den dritten uten problemer i det hele tatt. Folk må gjerne vifte en stor fet sjokolade oppi trynet mitt, jeg blir ikke frista i det hele tatt for jeg har skjønt fordelen av å være avholdende. Jeg er i så sinnsyk god form at jeg vil ikke gå tilbake til den "sjokolade-tiden" hvor man alltid følte seg slapp og full av sukker og klisj og æsj, bare trøtt og sulten og godtesjuk. Nå føler jeg meg frisk. Tro meg, du vet ikke hva det er før du går over på et liv slik det var ment å være. Menneskene er ikke skapt for all den dritten som lages i dag, menneskene har levd på bær i tusener av år, det er det eneste vi har godt av, nemlig bær og frukt. Selv ikke kornprodukter er for oss. En annen ting som er, det er liten vits å slutte å drikke brus bare for å erstatte det med noe annet som er like usunt. Det beste er å slutte med alt av sukkerdrikker og sukkergodter. Problemet i dagens samfunn er at det er forbrukerne som bestemmer hva som skal ligge i hyllene i butikken og det er forbrukerne som bestemmer prisen på disse produktene. Når du handler usunne produkter er du med på å bidra til å gjøre de usunne produktene billigere og de sunne produktene dyrere. Det er en sti som er dømt til å sende hele samfunnet nedenunder en dag. Alt er kommersielt så det fins ikke moral i dette samfunnet, det fins bare sunn fornuft. Det er faktisk du som bestemmer hva som skal ligge i hylla og prisen på det. Og du bestemmer også hvordan samfunnet skal utvikle seg. Vil vi ha et nytt amerika i Norge, hvor 60% er overvektige? Vi lever i ei maurtue, og det å sette liten til sin nestemann og tro at han skal fikse opp alt er totalt feil. Selv ikke politikere kommer til å fikse opp i dette. Det er kun oss selv Hvis du ikke har det minste peiling på kosthold og hva som er bra og hva som er mindre bra, så kan du begynne med å bli bevisst på hva du handler. Les innholdsfortegnelsen bak på produktet. Kjøp varer som har lite karbohydrater og lite mettet fett. Unngå produkter med transfett, det er livsfarlig, størkner i blodårene, åreforkalkning og hjerteinfarkt er resultatet. Transfett blir brukt av industrien for at produktene skal holde seg lengre, det er noe forbanna svineri. Du dere kan begynne med å slutte med brus. Så kan dere bytte ut det usunne smøret dere bruker, og gå over til Vita Pro Aktiv som er et ekstremt sunt smør, men dog litt dyrt. Hvis du ikke har råd til det kan du kjøpe Vita Hjertegod Lett. For all del ikke bruk Vita Hjertegod, den kom på sisteplass på en sunnhetstest, men Vita Hjertegod lett er et greit produkt å bruke. Gå over fra Helmelk/lettmelk til skummet melk, så slipper du mye av det mettede fettet der også. Kutt ut loff, kneipbrød og slike billig brød. Det beste er om du kjøper fullkorn brød (Dr Lindberg's fullkornbrød er det aller beste, men veldig dyrt). Pålegg: Makrell i tomat. Hold deg unna de fete leverposteiene, hvis du vil ha leverpostei, kjøp Vita Hjertegod Leverpostei. Vita hjertegod produkter er veldig bra og anbefales av landsforeningen for hjerte og lungesyke. Dem lager både smør, leverpostei, majones, brødprodukter osv osv. Godt alternativ. Spis frukt, men ikke spis for mye heller. Hvis jeg skal anbefale en sunn grønnsak så anbefaler jeg Nyper. Dem er proppfulle av antioksidanter, spis dem gjerne slik som dem er, vask dem også hvis du vil. Blåbær er supermat/superpålegg, det er så sunt at det ville ta en dag å skrive alle helsefordeler med blåbær, men kjøp blåbær uten sukkertilsetning, fordi sukker får vi altfor mye av. Middag: Spis fisk hele uka. Hvis du ikke spiser fisk hele uka, så kan du ta tran eller omega kapsler de dagene du ikke spiser fisk. Ok, nok moralpreik her. Håper du ble motivert Endret 25. mars 2007 av Databamse Lenke til kommentar
Anders Moen Skrevet 25. mars 2007 Forfatter Del Skrevet 25. mars 2007 Oi, oi, oi! Det var jo en lang ... tale(?), hehe. Men det høres egentlig ganske ille ut med den diabetes type 2 eller hva du nå enn kalte det. Ei i klassa mi har diabetes, men husker ikke hva slags type det er nå. Ser kjett ut å må gå med en sånn måler på seg hele tida. Men du fikk meg virkelig til å tenke nå Lenke til kommentar
MrLee Skrevet 25. mars 2007 Del Skrevet 25. mars 2007 Forøvrig, Iskaldt vann er bedre enn springvann. Ett så enkelt grep som å fylle en mugge med vann og ha i kjøleskapet til enhver tid Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå