Gå til innhold

Forskjellen på kondisjon og styrke?


Anbefalte innlegg

Hei. ;)

 

Satt og lurte på hva er forskjellen på kondisjon og styrke? Altså jeg vet jo selfølgelig at styrke er muligheten til å ta mer vekt. Og kondisjon er at man klarer å ta en vekt opp til flere ganger.

 

Men hva er den utsene messige forskjellen mellom, kondisjons muskler og styrkemuskler? :hmm:

 

En kompis av meg fortalte en gang at man er født med korte eller lange muskler, de med korte muskler presterer bedre i kondisjon en i styrke. Og de med korte muskler presterer bedre i styrke en i kondisjon. Stemmer dette?(han mente jeg hadde lange muskler) Hva er lange muskler? :hmm:

 

Har alltids lurt på disse tingene :p håper noen kan gi meg svar :(

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Styrke er en kombinasjon av antall motoriske enheter du kan aktivisere og tverrsnitt på muskelfibrene dine.

 

Kondisjon er hvor godt O2-opptak du har.

 

Det jeg tror du tenker på er foskjellen på eksplosiv, utholdende og statisk styrke, samt forskjellen på muskel type a og b1 og b2.

 

Eksplosiv styrke er feks 1RM (1 repetisjon maks), altså hvor mye du kan løfte kun en gang før du må ta en lang pause. Når man bruker eksplosiv styrke, forbrenner man i hovedsak kreatin og monosakarider som er lagret i cellene. Dette tar kun noen sekunder. Deretter begynner man å bryte ned polysakarider, karbohydrater og etter hvert stivelse og til slutt fett og muskulatur når man er tom for fett.

 

Utholdende styrke er en kombinasjon av kroppens evne til å tilføre ny energi gjennom forbrenning og evne til å transportere vekk melkeksyre. Melkesyre er kroppens avfallstoff som du får når du har en ufullstendig forbrenning. Dvs at du forbrenner næring for å få energi, men greier ikke å tilføre nok oksygen. Feks 100 meter sprint er ett godt eksempel på dette der du yter maks, men klarer ikke å tilføre nok oksygen. Dette kalles anaerobt. Når du løper feks 3 mil er mesteparten av turen aerobt fordi du ikke hadde orket å løpe så langt hvis du ikke fikk tilført oksygen.

 

Muskeltypene går på at man har en type som er eksplosiv, en som er mere for utholdende aktiviteter og en som er virkelig for utholdende aktiviteter. De to siste er altså best til aerobe aktiviteter. Du har en kombinasjon av alle typer, men har mest sannsynlig overtall av b'ene. Når han sier lange muskler mener han nok at du er mer en "seig" utholdende type enn en sprinter.

 

Blitt noe klokere? :)

Lenke til kommentar

Takk ;) Ja, det ble jeg nok ;) Men hva er den utsene messige forskjellen?

 

Var ikke akkurat sprint og sånt jeg tenkte på, tenkte mer på musklene som befinner seg på overkroppen :p Biceps, triceps og pectoralis.. ;) Men det er vel det samme der?

 

Hva er egentlig fordelene ved eksplosiv, utholdenhet og statisk? :p

Endret av Delta_progeny
Lenke til kommentar

Du ser ikke forskjellen rent fysisk ved å bare se på musklene dine. Hvordan du ( og musklene dine..) ser ut er avhengig av hvor ofte, hvordan og hva du trener.

 

Det er ikke noen spesielle fordeler i seg selv med eksplosiv, utholdende eller statisk styrke. Alt er avhengig av hva som er mest hensiktsmessig. Driver du med boksing er kanskje eksplosiv styrke sammen med god kondisjon avgjørende for rsultater, mens driver du med alpint er kanskje utholdende og statisk styrke viktigere.

 

Edit: Anbefaler deg å feks ta A-kurs eller treningslære. Sjekk med ditt lokale idrettslag eller om du kan ta det som valgfag på skolen. Da vil du få en mye mer dyp forståelse av alt dette og deretter være i stand til å trene mer målrettet.

Endret av Beatnut
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...