Wubbable Skrevet 24. mars 2007 Del Skrevet 24. mars 2007 Altså, jeg vil lage en liste med mange kolonner, og som har en beskrivelse på toppen... Noe lignendes vedlegget, og at man klikker på en kolonne, så sorterer den seg alfabetisk etter de elementene som er underliggendes.... Er dette på noen måte mulig? Lenke til kommentar
wolf5 Skrevet 24. mars 2007 Del Skrevet 24. mars 2007 (endret) Til det kan du bruke DataGridView. Du populerer en DataTable med innholdet du skal vise og starter visningen ved å sette dataGridView1.DataSource = mindatatable; kode eksempel (legg inn en datagridview på en form først) DataTable dt = new DataTable(); //Definer kolonner dt.Columns.Add("Overskrift1"); //datatype er string (dermed sorteres kolonnen på tekst) dt.Columns.Add("Overskrift2"); //datatype er string (dermed sorteres kolonnen på tekst) dt.Columns.Add("Overskrift3", typeof(int)); //datatype er int (dermed sorteres kolonnen på nummer) //Legg til data dt.Rows.Add("tekst1", "tekst2", 1); dt.Rows.Add("htekst1", "atekst2", 2); dt.Rows.Add("gtekst1", "btekst2", 3); dt.Rows.Add("ftekst1", "ctekst2", 4); dt.Rows.Add("etekst1", "dtekst2", 5); dataGridView1.DataSource = dt; Endret 24. mars 2007 av wolf5 Lenke til kommentar
Wubbable Skrevet 24. mars 2007 Forfatter Del Skrevet 24. mars 2007 (endret) Så vidt jeg forstod, var den koden C#?? Har du noe lignendes i VB? edit: nvm, var jo ganske så enkelt i vb også ^^ Endret 24. mars 2007 av Vigilant Lenke til kommentar
GeirGrusom Skrevet 24. mars 2007 Del Skrevet 24. mars 2007 Du kan bruke ListView også. Lenke til kommentar
Spartakus Skrevet 24. mars 2007 Del Skrevet 24. mars 2007 (endret) Jepp, ListView ville jeg også brukt. Det er viktig å merke seg at elementer i første kolonne er "ListviewItems", mens elementer på resten av raden er "ListViewSubitems". Når det gjelder sortering, så må du nok fikse dette selv. Det skulle ikke overraske meg om det finnes x antall tutorials som viser hvordan du implementerer dette. listView1.View = View.Details; listView1.CheckBoxes = true; listView1.Columns.Add("Status"); listView1.Columns.Add("Fornavn"); listView1.Columns.Add("Etternavn"); listView1.Columns.Add("Adresse"); ListViewItem lvi = new ListViewItem(); lvi.Text = "Ansatt"; ListViewItem.ListViewSubItem lvsi1 = new ListViewItem.ListViewSubItem(lvi, "Ola"); ListViewItem.ListViewSubItem lvsi2 = new ListViewItem.ListViewSubItem(lvi, "Nordmann"); ListViewItem.ListViewSubItem lvsi3 = new ListViewItem.ListViewSubItem(lvi, "Tøyengata 1"); lvi.SubItems.Add(lvsi1); lvi.SubItems.Add(lvsi2); lvi.SubItems.Add(lvsi3); listView1.Items.Add(lvi); Endret 24. mars 2007 av xtc Lenke til kommentar
Wubbable Skrevet 24. mars 2007 Forfatter Del Skrevet 24. mars 2007 Takker for den, såg finere ut enn datalist tingen Lenke til kommentar
Wubbable Skrevet 24. mars 2007 Forfatter Del Skrevet 24. mars 2007 (endret) Ehm, ble til at jeg brukte datagridview allikevel, men jeg lurer på noe: Hvordan adder jeg en row under en bestemt kolonne? edit: Fant det ut DL.Rows.Add(DL1, DL2, DL3, DL4, DL5, DL6) Endret 24. mars 2007 av Vigilant Lenke til kommentar
wolf5 Skrevet 24. mars 2007 Del Skrevet 24. mars 2007 Det er mange properties på datagridviewen som kan gjøre den en del penere enn den er som standard. Her er et par properties jeg bruker på visning. this.dataGridView1.AllowUserToAddRows = false; //Fjerner mulighet til å endre this.dataGridView1.AllowUserToDeleteRows = false; //Fjerner mulighet til å endre this.dataGridView1.AllowUserToOrderColumns = true; //Lar bruker flytte kolonner this.dataGridView1.AllowUserToResizeRows = false; //låser høyden på radene this.dataGridView1.AutoSizeColumnsMode = System.Windows.Forms.DataGridViewAutoSizeColumnsMode.Fill; //Autosizer alle kolonner slik at de passer i hele bredden av kontrollen this.dataGridView1.CellBorderStyle = System.Windows.Forms.DataGridViewCellBorderStyle.SingleVertical; //layout på radene this.dataGridView1.ColumnHeadersBorderStyle = System.Windows.Forms.DataGridViewHeaderBorderStyle.Single; //Layout på headerne this.dataGridView1.RowHeadersVisible = false; //Fjerner "MS Access"- velgerne helt vil venstre for hver rad this.dataGridView1.SelectionMode = System.Windows.Forms.DataGridViewSelectionMode.FullRowSelect; //Gjør at du klikker rader, istedet for celler Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå