karakas Skrevet 24. mars 2007 Del Skrevet 24. mars 2007 Sitter og ser på SATA-kontrollere til filserveren min, men bør jeg velge PCI eller PCI-E kort til denne jobben? HD'ene som er koblet på inneholder hele DVD-samlingen i DVD-R format. Er det noen forskjell i overføringshastigheten fra disker som er koblet til via PCI kontral PCI-E? Lenke til kommentar
wiak Skrevet 25. mars 2007 Del Skrevet 25. mars 2007 kommer vel ann på hvilken kontroller vis det er flere porter også da er pcie best, også er pcie fremtiden, pci dør jo snart Lenke til kommentar
Kent (StudioFreya) Skrevet 25. mars 2007 Del Skrevet 25. mars 2007 PCI-bussen har en maks (reell) overføringshastig rundt 120MB i sekundet. Det fungerer fint med en PCI-kontroller, men med PCIe går det endel raskere. Husker ikke helt farten der, men den er vestentlig høyere. Lenke til kommentar
karakas Skrevet 25. mars 2007 Forfatter Del Skrevet 25. mars 2007 Så om jeg vil ha 4-porter så bør jeg gå for ett av disse? https://prisguiden.no/product.php?productId=46799 https://prisguiden.no/product.php?productId=42019 Men hva om jeg kjører to stk 2 ports kort vil det kunne bli rot? Lenke til kommentar
Khaffner Skrevet 25. mars 2007 Del Skrevet 25. mars 2007 kommer vel ann på hvilken kontrollervis det er flere porter også da er pcie best, også er pcie fremtiden, pci dør jo snart 8231976[/snapback] hvis PCI dør ut, må lydkort-produsentene faenmeg kjappe seg med å lage lydkort i pci-express, hvis man skal ha internt. Lenke til kommentar
RoosterX Skrevet 26. mars 2007 Del Skrevet 26. mars 2007 Sitter og ser på SATA-kontrollere til filserveren min, men bør jeg velge PCI eller PCI-E kort til denne jobben? HD'ene som er koblet på inneholder hele DVD-samlingen i DVD-R format. Er det noen forskjell i overføringshastigheten fra disker som er koblet til via PCI kontral PCI-E? 8225869[/snapback] Dette er avhengi av mange forskjellige forhold, fordi en std pci buss har total båndbredde(for alle! pci slotter) på ca 133MB/s, men en pci-e har langt höyere båndbredde. Så for gjöre svaret raskt, ja, om du har en ledig pci-e slot kjöper du selvsagt en pci-e basert kontroller. Lenke til kommentar
peiper Skrevet 27. mars 2007 Del Skrevet 27. mars 2007 Sitter og ser på SATA-kontrollere til filserveren min, men bør jeg velge PCI eller PCI-E kort til denne jobben? HD'ene som er koblet på inneholder hele DVD-samlingen i DVD-R format. Er det noen forskjell i overføringshastigheten fra disker som er koblet til via PCI kontral PCI-E? 8225869[/snapback] Hvis du skal ha en vanlig diskkontroller, uten raid, så spiller ikke typen kontroller eller PCI/PCI-e kontroller noen rolle. Overføringen til og fra diskene er uansett lavere enn det PCI er begrenset til. Hvis du skal sette opp raid, f.eks raid 5 kan PCI-e kontroller ha litt å si, hvis den har en god kontroller som klarer å skyfle unna data fort nok. Da snakker vi kontollere til mange tusen kroner. MEN det vil kanskje være lettere å dra med seg et PCI-e kontrollerkort til en ny maskin en gang i fremtiden. Lenke til kommentar
RoosterX Skrevet 27. mars 2007 Del Skrevet 27. mars 2007 Sitter og ser på SATA-kontrollere til filserveren min, men bør jeg velge PCI eller PCI-E kort til denne jobben? HD'ene som er koblet på inneholder hele DVD-samlingen i DVD-R format. Er det noen forskjell i overføringshastigheten fra disker som er koblet til via PCI kontral PCI-E? 8225869[/snapback] Hvis du skal ha en vanlig diskkontroller, uten raid, så spiller ikke typen kontroller eller PCI/PCI-e kontroller noen rolle. Overføringen til og fra diskene er uansett lavere enn det PCI er begrenset til. Hvis du skal sette opp raid, f.eks raid 5 kan PCI-e kontroller ha litt å si, hvis den har en god kontroller som klarer å skyfle unna data fort nok. Da snakker vi kontollere til mange tusen kroner. MEN det vil kanskje være lettere å dra med seg et PCI-e kontrollerkort til en ny maskin en gang i fremtiden. 8247864[/snapback] Om han bare setter på 2 nyere sata 2 disker vil han få en begrensning i ytelse på disse, om han bare har et lydkort på pci bussen vil dette også bruke av de 133MB/s som igjen begrenser enda mere, om han da har (eller tenker på kjøpe) tv kort, firewire, ekstra usb osv osv *vil* dette gå utover ytelsen på i verste fall oppsett med bare en disk, så hvorfor gjøre dette til en sak, kan han *bør* han kjøpe en pci-e basert kontroller! Lenke til kommentar
wiak Skrevet 28. mars 2007 Del Skrevet 28. mars 2007 vis du har PCI Express sport du IKKE bruker bruk dem! da får du alså brukt PCI sporene til andre ting som tvkort/lydkort som det ikke er så mange pcie versjoner av 2x Seagate Barracuda 7200.10 320GB SATA2 16MB 7200RPM ikke i RAID gjør runt 70 mb/s pr stk så pci er for lite som bare har 133 mb/s max, sata kan gå helt opptil 300 mb/s (3gbps) Lenke til kommentar
wiak Skrevet 28. mars 2007 Del Skrevet 28. mars 2007 Så om jeg vil ha 4-porter så bør jeg gå for ett av disse? https://prisguiden.no/product.php?productId=46799 https://prisguiden.no/product.php?productId=42019 Men hva om jeg kjører to stk 2 ports kort vil det kunne bli rot? 8236562[/snapback] HighPoint RocketRAID 2300 er vel den som passer vis du har PCI Express 1x den andre har PCI Express 4x som ikke mange hovedkort har Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå