Gå til innhold

PCI vs PCI-Express for SATA-kontrollere?

Anbefalte innlegg

Sitter og ser på SATA-kontrollere til filserveren min, men bør jeg velge PCI eller PCI-E kort til denne jobben? HD'ene som er koblet på inneholder hele DVD-samlingen i DVD-R format. Er det noen forskjell i overføringshastigheten fra disker som er koblet til via PCI kontral PCI-E?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
kommer vel ann på hvilken kontroller

vis det er flere porter også da er pcie best, også er pcie fremtiden, pci dør jo snart ;)

8231976[/snapback]

hvis PCI dør ut, må lydkort-produsentene faenmeg kjappe seg med å lage lydkort i pci-express, hvis man skal ha internt.

Lenke til kommentar
Sitter og ser på SATA-kontrollere til filserveren min, men bør jeg velge PCI eller PCI-E kort til denne jobben? HD'ene som er koblet på inneholder hele DVD-samlingen i DVD-R format. Er det noen forskjell i overføringshastigheten fra disker som er koblet til via PCI kontral PCI-E?

8225869[/snapback]

Dette er avhengi av mange forskjellige forhold, fordi en std pci buss har total båndbredde(for alle! pci slotter) på ca 133MB/s, men en pci-e har langt höyere båndbredde.

Så for gjöre svaret raskt, ja, om du har en ledig pci-e slot kjöper du selvsagt en pci-e basert kontroller.

Lenke til kommentar

8225869[/snapback]

Hvis du skal ha en vanlig diskkontroller, uten raid, så spiller ikke typen kontroller eller PCI/PCI-e kontroller noen rolle. Overføringen til og fra diskene er uansett lavere enn det PCI er begrenset til. Hvis du skal sette opp raid, f.eks raid 5 kan PCI-e kontroller ha litt å si, hvis den har en god kontroller som klarer å skyfle unna data fort nok. Da snakker vi kontollere til mange tusen kroner. MEN det vil kanskje være lettere å dra med seg et PCI-e kontrollerkort til en ny maskin en gang i fremtiden.

Lenke til kommentar

8225869[/snapback]

Hvis du skal ha en vanlig diskkontroller, uten raid, så spiller ikke typen kontroller eller PCI/PCI-e kontroller noen rolle. Overføringen til og fra diskene er uansett lavere enn det PCI er begrenset til. Hvis du skal sette opp raid, f.eks raid 5 kan PCI-e kontroller ha litt å si, hvis den har en god kontroller som klarer å skyfle unna data fort nok. Da snakker vi kontollere til mange tusen kroner. MEN det vil kanskje være lettere å dra med seg et PCI-e kontrollerkort til en ny maskin en gang i fremtiden.

8247864[/snapback]

Om han bare setter på 2 nyere sata 2 disker vil han få en begrensning i ytelse på disse, om han bare har et lydkort på pci bussen vil dette også bruke av de 133MB/s som igjen begrenser enda mere, om han da har (eller tenker på kjøpe) tv kort, firewire, ekstra usb osv osv *vil* dette gå utover ytelsen på i verste fall oppsett med bare en disk, så hvorfor gjøre dette til en sak, kan han *bør* han kjøpe en pci-e basert kontroller!

Lenke til kommentar

vis du har PCI Express sport du IKKE bruker bruk dem!

da får du alså brukt PCI sporene til andre ting som tvkort/lydkort som det ikke er så mange pcie versjoner av :)

2x Seagate Barracuda 7200.10 320GB SATA2 16MB 7200RPM

ikke i RAID gjør runt 70 mb/s pr stk så pci er for lite som bare har 133 mb/s max, sata kan gå helt opptil 300 mb/s (3gbps)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...