BigJaffa Skrevet 24. mars 2007 Del Skrevet 24. mars 2007 Som lærling så stiger lønna mi kvart halvår og no ligger eg på 62 kr timen (andre trinn) som er sjukt lite. Men eit hjelpe arbeider som ikkje har noko form for utdanning i faget har 124 kr timen og denne personen skal ta fag prøven og 5 år. Det samme gjelder ein som går på skule og jobber når han har fri. Han får ca det samme. Er ikkje dette litt urettferdig? Eg som har meir erfaring i faget enn eit hjelpearbeider skal ha minder lønn? Ser ikkje heilt logikken her. Blei ganske forbanna da eg høyrte denne fyren som går på skule tjener meir enn meg, har bedrifta noko rett til å betale han meir enn det gjer meg? Lenke til kommentar
NorvegianDad Skrevet 24. mars 2007 Del Skrevet 24. mars 2007 Som lærling så stiger lønna mi kvart halvår og no ligger eg på 62 kr timen (andre trinn) som er sjukt lite. Men eit hjelpe arbeider som ikkje har noko form for utdanning i faget har 124 kr timen og denne personen skal ta fag prøven og 5 år. Det samme gjelder ein som går på skule og jobber når han har fri. Han får ca det samme. Er ikkje dette litt urettferdig? Eg som har meir erfaring i faget enn eit hjelpearbeider skal ha minder lønn? Ser ikkje heilt logikken her. Blei ganske forbanna da eg høyrte denne fyren som går på skule tjener meir enn meg, har bedrifta noko rett til å betale han meir enn det gjer meg? 8225862[/snapback] du har da litt mer rettigheter enn han. Han har ikke rett på noe hjelp/tilrettelegging til å bli en god fagmann. Du har rett på oppfølging,tilrettelegging og du kan nesten ikke få sparken,han er første mann som må gå hvis firmaet får dårlige tider. dessuten han må gå med 124 kr i 5 år,du er jo oppe i ca 120 etter 1 1/2 år og sikkert mye mer etter fagbrevet Lenke til kommentar
Peterman Skrevet 25. mars 2007 Del Skrevet 25. mars 2007 Det kan høres urettferdig ut, men husk at du er lærling. Du får betalt for å utdanne deg, i motsetning til meg og mange andre som har tatt opp store studielån for å få en utdannelse. I mine øyne er du heldig som får lønn for å gå på skole, fremfor en hjelpearbeider som arbeider for 124kr timen. Regner med lønnen blir en god del høyere når du har fagbrev? 124kr timen er ikke mye. Lenke til kommentar
learntofly Skrevet 25. mars 2007 Del Skrevet 25. mars 2007 De fleste arbeidsplasser har individuelle lønnsforhandlinger. Er ikke noe i veien for at folk blir ulikt lønnet. Du må stå på krava, og argumentere ovenfor sjefen din. Kan godt hende at de som tjener bedre enn deg har vært tøffere i lønnsforhandlingene enn du har. Så teller jo også innsats og resulteter med i det hele. Som det og nevnes her, så er du i utgangspunktet heldig som får betalt i udanningsperioden din. Lenke til kommentar
NorvegianDad Skrevet 25. mars 2007 Del Skrevet 25. mars 2007 De fleste arbeidsplasser har individuelle lønnsforhandlinger. Er ikke noe i veien for at folk blir ulikt lønnet. Du må stå på krava, og argumentere ovenfor sjefen din. Kan godt hende at de som tjener bedre enn deg har vært tøffere i lønnsforhandlingene enn du har. Så teller jo også innsats og resulteter med i det hele. Som det og nevnes her, så er du i utgangspunktet heldig som får betalt i udanningsperioden din. 8235453[/snapback] Lønn under utdanning?må dere skjerpe dere! Han gjør en JOBB som en LÆRLING,ergo han jobber og han gjør seg helt sikkert verdt pengene! han går nå faktisk noen år på skole(1-3år) før man blir lærling,skal ikke se bort ifra at han kan mye mer en hjelpearbeideren! Lenke til kommentar
Lock-Aze Skrevet 25. mars 2007 Del Skrevet 25. mars 2007 Nå er lærlingelønn fastsatt, du skal ha 1 årslønn fordelt på 2 år, fordi du i det første året skal læres opp og det andre året skal være ett såkalt praksisår. Slik er det for alle gutten min, det kan føles så blodig urettferdig som bare det. Men når det er sånn, så får du heller bare leve med det. Lenke til kommentar
learntofly Skrevet 25. mars 2007 Del Skrevet 25. mars 2007 De fleste arbeidsplasser har individuelle lønnsforhandlinger. Er ikke noe i veien for at folk blir ulikt lønnet. Du må stå på krava, og argumentere ovenfor sjefen din. Kan godt hende at de som tjener bedre enn deg har vært tøffere i lønnsforhandlingene enn du har. Så teller jo også innsats og resulteter med i det hele. Som det og nevnes her, så er du i utgangspunktet heldig som får betalt i udanningsperioden din. 8235453[/snapback] Lønn under utdanning?må dere skjerpe dere! Han gjør en JOBB som en LÆRLING,ergo han jobber og han gjør seg helt sikkert verdt pengene! han går nå faktisk noen år på skole(1-3år) før man blir lærling,skal ikke se bort ifra at han kan mye mer en hjelpearbeideren! 8235603[/snapback] Nå missforstår du meg. Det jeg siktet til er at han i utgangspunktet kommer meget gunstig ut av det som lærling i forhold til å være "vanlig" student uten lønn. Klart han gjør en innsats for arbeidsgiver, men arbeidsgiver må og sette av ressurser til opplæring. Selv i lærlingetiden kan man forhandle om lønn. Hvorvidt han kan mer enn hjelpearbeideren har jeg ingen som helst forutsetninger for å uttale meg om, Lenke til kommentar
Fin Skjorte Skrevet 2. april 2007 Del Skrevet 2. april 2007 Er ikkje dette litt urettferdig?....... Ser ikkje heilt logikken her. 8225862[/snapback] Du får betalt utdanning! Som jo er ganske bra. Lenke til kommentar
Jankee Skrevet 2. april 2007 Del Skrevet 2. april 2007 De fleste arbeidsplasser har individuelle lønnsforhandlinger. Er ikke noe i veien for at folk blir ulikt lønnet. Du må stå på krava, og argumentere ovenfor sjefen din. Kan godt hende at de som tjener bedre enn deg har vært tøffere i lønnsforhandlingene enn du har. Så teller jo også innsats og resulteter med i det hele. Som det og nevnes her, så er du i utgangspunktet heldig som får betalt i udanningsperioden din. 8235453[/snapback] Lønn under utdanning?må dere skjerpe dere! Han gjør en JOBB som en LÆRLING,ergo han jobber og han gjør seg helt sikkert verdt pengene! han går nå faktisk noen år på skole(1-3år) før man blir lærling,skal ikke se bort ifra at han kan mye mer en hjelpearbeideren! 8235603[/snapback] Det er faktisk lønn under utdanning uansett korleis ein vrir og vender på det. F.eks eletriker Eg hadde som kunne ikkje godtatt å måtte betalt for to personer når det var tydeleg at den eine ikkje hadde fagbrev og var under opplæring av den andre. Dermed får ikkje arbeidsgiver betalt igjen for læringen på same måte som ein med fagbrev. Og det er nok berre på slutten at lærlingen kan gjere ein full jobb og dette avspeiles også i lønna. At læringer får lønn er jo for at dei bidrar til firmaet gjennom læretida og lønna skal avspeile dette. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå