Gå til innhold

Noen filosofiske spørsmål - Hjelp?

Anbefalte innlegg

Hei!

Studerer filosofi og har prøve snart. Dessverre har jeg ikke hatt mulighet til å møte opp til alle timene ettersom jeg har hatt eksamener i andre fag. Jeg må skrive en stil om en av følgende emner:

1. Var Sokrates svar til sofistenes "virtue is knowledge" et bra svar? Hvorfor?

2. Er det mulig å ta frie valg her i livet?

3. Hva kommer først; fysisk virkelighet eller vår forståelse av fysisk virkelighet?

4. Hva kan regnes som en god, etisk regel?

Jeg er litt "lost", for å si det sånn. Filosofi er nok litt for abstrakt for meg. Jeg vil ikke at dere skal skrive stilen for meg, men om dere har noen synspunkter/ideer/forslag så må dere ikke nøle med å gi de. :)

Mvh

Tommy

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg tror det er lurere å velge ut to-tre navn, helst folk med forskjellige syn, og behandle disse grundig enn å skrape overflaten på mange. Sartre jobbet mye med det frie valg, og kom vel frem til at man har et reelt fritt valg. Calvin mente at en allmektig gud ikke kunne være allmektig om han ikke hadde full kontroll på alt som skjedde her på jorden, og mente derfor at mennesket ikke har noe reelt fritt valg (han trodde på predestinasjon). Det samme gjelder Martin Luther, men han snakket ikke så høyt om det. Spørsmålet er hvor relevant Calvin er i forhold til pensumet ditt - søk på "predestination" eller noe på wikipedia og finn noen pensumrelaterte filosofer du kan skrive om. Lykke til!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...