Gå til innhold

Reformatere Dell laptop

Anbefalte innlegg

Har en Dell Insprion 9300

Den vel litt over halvannet år gammel nå

Rundt juletider bestemte jeg meg for at tiden var moden til å reformatere og legge inn Windowns på nytt. Dell har de siste årene begynnt å legge inn en skjult ekstra partisjon på harddisken med windows cd og drivere. Jeg dro til en kompis med bredbånd (noe jeg ikke har selv :( ) og satt i gang. Jeg husker ikke eksakt hva jeg gjorde, men jeg fikk i alle fall frem en option som lot meg brenne ut en Windows cd. Jeg satt inn igjen disken, og satt igang med installasjonen.

Problemet kom da Windows var ferdig installert; disken hadde ikke blitt formatert, og alle de gamle programmene lå der fortsatt. Men det som er værre er at en mengde av Dells drivere ble borte slik at både touchpaden, blåtannen, lydkortet og en del andre greier funker dårlig.

Prøvde å ringe til Dell for å få hjelp der, med det gikk dårlig. På internet fikk jeg ikke hjelp (servicetiden har gått ut), og jeg har ventet i telefonen 2*20min uten svar.

Planen er å formatere laptopen og gjenopprette "fabrikkinstillingene". Regner med at det ikke er mulig å gjøre det uten å få med Dells default tard programmer, så jeg belager meg på å fjerne dem senere.

Så, er det noen som vet hvordan jeg skal gå frem? En step-by-step instruksjon hadde vært knall, men alle innspill er velkommne!

På forhånd takk!

PS.

Lydkortet har en del problemer. Blandt annet begynner vanligvis ikke de integrerte høytalerene å virke når jeg drar ut de eksterne fra porten. Dette regner jeg med at har med driverne å gjøre. Det som jeg derimot er mer redd for er at jeg må dytte/dra i høytalerpluggen for å få stereooutput(lyd i begge høytalerne). Det er veldig sensetivt, og selv den minste dytt gjør at jeg mister lyden i den venstre eksterne høytaleren. (har prøvd med forskjellige høytalere). Er det hardwaren det er noe i veien med? Må jeg belage meg på å kjøpe nytt lydkort? Er det en enkel sak å bytte det på laptopen min? (Har aldri væert inne i den før)

Endret av beerformyhorses
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Kan føye til at jeg ved hjelp av Ext2IFS_1_10c.exe har tatt en kopi av den "skjulte" disken. Vet ikke hva jeg skal gkjøre med den

8225889[/snapback]

Hvis du trykker F12 under oppstart, hvilke valg får du da?

Driverne som ligger på nett er nyere enn de som fulgte med maskinen.

Når det gjelder formatering av harddisken kan dette gjøres under installasjonen av XP.

Lenke til kommentar

Jeg har selv en 9300, og på disse maskinene er det en mulighet for å gjenopprette til den dagen du fikk maskina, dvs fabrikkoppsettet. Er ikke 100% sikker på hvilken knapp det er, men mener det er F11 du skal trykke på ved oppstart. Det er ikke en vanlig formatering, men en gjenopprettingsfunksjon. Lykke til

Lenke til kommentar

Hadde samme problemet med min Dell laptop. Jeg avinstallerte, men den gamle versjonen av XP lå derfortsatt etter formateringen. Løsningen var å bli sint, skru fra hverandre hele laptopen i raseri (ikke vet jeg hvorfor), og sette den feil sammen slik at den ble ødelagt. Deretter kjøpte jeg ny PC

OT: "Free Bird" kicker ass. Har 420k på GH2

...and this bird you cannot change"

Lenke til kommentar

Dell har på sine nye maskiner en skjult partisjon som inneholder et image-basert ominstallasjon. Denne kan settes i gang ved å trykke Ctrl+F11 når du ser Dell-logoen på oppstarten. Dog kan denne være vrien å komme inn på av og til.

Men hvis man har muligheten til å brenne ut windows-skiven inne i selve windows er det ikke sikkert at denne skjulte partisjonen som du har faktisk er 'PC Restore'-partisjonen. Dette er nok mest sannsynlig en partisjon som heter 'Dell Diagnostic 32bit'.

Men i følge det du har skrevet så virker det som om at du brant ut windows-platen din. Startet den opp og skulle installere fra den.

Under installasjonen vil du få et spørsmål om du vil prøve å reparere den gamle windows-partisjonen eller ikke. Her skal du da trykke på 'Esc' slik at den ikke reparerer. Om du kjører en reparasjon på windows-installasjonen så vil fortsatt alle programmer og dokumenter ligge inne på maskinen når den kommer opp igjen.

Om du velger å ikke reparere windows-installasjonen vil du få tilgang til å endre/slette/opprette partisjonene på disken din.

Her kan jeg anbefale deg å slette alle partisjonene og så sette dem opp på nytt igjen i den ordningen du vil ha dem i.

Så skal du deretter få spørsmål om å formatere disken med NFTS-filsystem når du har valgt den partisjonen du vil ha windows installert på.

Jeg skal ikke si 100% sikkert at driverne for ditt system ligger på den windows-platen du brant ut. Du kan se etter om du fikk tilsendt en plate som heter Drivers and Utilities. Der ligger alle driverne for ditt system. Om du ikke har denne platen eller at driverne finnes på den windows-platen du brant ut så er det enkleste å dra til kompisen din og laste ned alle driverne fra Dell.no.

Bare husk at når du installere driverne så må du alltid starte med:

Dell Notebook System Software og deretter Intel Chipset Drivers.

Resten av driverne har ingen spesiell rekkefølge.

Om du har vil ha en ominstallsjonsguide på akkurat dette så send en mail til: [email protected] og be om å få tilsendt en ominstallasjonsguide.

Legg også ved servicetagen din som står på undersiden i mailen.

Endret av minitiss
Lenke til kommentar

Takk for bra info!

btw var det ikke med noen drives and utilities cd.

Var ganske skeptisk på dette da jeg kjøpte pcen. Syntes det var ganske ubrukelig å "gjemme" alt på en skjult partisjon på den allerede alt for lille harddisken (80gb), men Dell sa at det nå var den nye ordningen. Men det skal alt ligge der.

Føler meg ganske eid da; når jeg ikke kan bruke Dells idiotsikre system.

Lenke til kommentar

Partisjonen(e) er bare skjult fra selve windows. Når du reinstallerer windows med cd-ene så får du mulighet til å slette de partisjonene som Dell har lagt inn fra starten av. Og du kan da få maks plass ut av disken din.

Det var ei stund mellom ca mellom Juni 05 og November 06 at Dell ikke sende ut platene til systemene pga denne PC Restore-funksjonen, men om man vil ha platene så er det ikke verre enn at man ringer supporten og ber om å få dem.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Nå er laptopen min i fin form.

Jeg gav etter mange forsøk opp å bruke Dells innebyggde factory reset.

I steden formaterte og partisjonerte jeg harddisken. (Men lot den nevnte partisjonen i fred, kan jo aldri vite:P)

La inn Windows på nytt og lastet så ned driverne fra Dell.com. En tidkrevende prosess siden Dell etter hva jeg kan se ikke har noen "last ned alle drivere" mulighet.

Nå funker i alle fall maskinen ypperlig (bortsett fra lydkortet), og jeg takker til alle som har forsøkt å hjelpe:)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...