Gå til innhold

Min erfaring med et Shuttle SB51G-basert system

Anbefalte innlegg

Etter å ha kjøpt SB51G sist måned, fikk jeg kjøpt alle de nødvendige delene da lønna kom inn på onsdag. Delene var som følger:

- Intel Pentium 4 2,53GHz 533MHz FSB

- Corsair XMS3200 512MB DDR-RAM

- Gainward GF4 Ti4200-8x Ultra/650-8x TV/DVI 128MB

- Western Digital WD1200JB 120GB 8MB cache

Dessuten tok jeg ut DVD-ROMen (Pioneer DVD-106S slot-in) og diskettstasjonen fra den gamle PCen min (som nå vil fungere som filserver og brennestasjon) og satte dem inn i XPCen.

Å sette sammen SB51G var ganske enkelt, bare så lenge man fulgte med i manualen og passe på at man gjorde som vist på bildene. Eneste store fallgruve, etter min mening, er de 2 "krokene" som den sammentvunnede IDE-kabelen for optiske enheter skal festes til. Der kan man riskikere å kutte av ledere pga av de noe skarpe kantene. Pass derfor på å bøye disse krokene ut noe, slik at kablene ikke kommer altfor mye i klem.

På P4en min fikk jeg skrevet ned følgende info før jeg smurte den inn med Arctic Silver 3:

Intel (M)©'01

Pentium®4

2,53GHz/512/533/1,525V

SL6EC COSTA RICA

3239A330

Produsert i uke 39 med stepping C1, altså. Med forhåpentligvis gode overklokkingsmulighter...

Da jeg startet XPCen opp, startet hovedvifta til heatpipen opp på full hastighet til å begynne med, før hastigheten nesten rett etterpå sank ned til et meget behagelig nivå. Gikk inn i BIOSen, gjorde de nødvendige innstillingene (bl.a så deaktiverte jeg både serie- og parallellportene, fordi jeg ikke kommer til å bruke dem) og startet på nytt. Windows XP ble installert uten problemer, likeså med de nødvendige driverne for skjermkortet (Detonator 40.72 WHQL), chipset, IDE-kontroller (Application Accelerator), lydkortet (Avance AC97 med 5.1 støtte) og USB 2.0-portene. Ingen problemer overhodet.

Fyrte innpå 3DMark 2001 SE, og fikk 11667 3DMarks i uoverklokket og uoptimalisert tilstand. Så var det tid for å overklokke...

I BIOSen til SB51G er det som kjent begrensede overklokkingsmuligheter, uten noen mulighet til å endre på noen av spenningene. Jeg satte FSB til 140MHz, med de mest aggressive innstillingene på RAMen. P4en startet da opp på 2,66GHz, helt fint uten noen problemer av noe slag både i BIOS, Windows og i 3DMark 2001 SE. Deretter gikk jeg opp til 145MHz (2,75GHz). Også her var det null problemer. Men ved 150MHz (2,85GHz) begynte ting å skape seg. Systemet og Windows startet fint opp, men det integrerte lydkortet sluttet plutselig å fungere. Samme hva jeg gjorde i Windows og BIOS, var det helt knyst fra høyttalerne. Da jeg satte FSBen ned til 145MHz igjen, var lyden igjen på plass. Ved 146MHz (2,77GHz) var lydkortet operativt, men hver gang man spilte lyd i mer enn 2 sekunder om gangen, ble lyden kuttet og forble det til programmet jeg spilte lydfila av med ble avsluttet.

145MHz så ut til å være høyeste grense for dette systemet. Jeg føler at P4en min kan gå mye høyere enn bare 2,75GHz, den ligger på drøyt 38 grader ved 28 graders romtemperatur. Med en gang jeg får installert et eget PCI-lydkort, er det på'n igjen..! Da vil det kun være volten som stopper meg. Jeg har relativt god tro på at jeg da vil klare opp imot 3GHz.

Skjermkortet ble jeg litt mer skuffet over. Selv med egne kjøleribber på minnet, fikk jeg ikke mer enn 594MHz DDR før en masse artifacts dukket opp. GPUen klarte forøvrig 293MHz. I 3DMark fikk jeg da 13181 3DMarks. Det er nesten 1000 3DMarks over det gamle AMD-baserte systemet mitt (12233 3DMarks). Men jeg ble såpass skuffet over kortet at jeg bestemte meg å bytte det ut med Ti4400en som stod i AMD-maskinen. Dette var klokket til 306/675. Da fikk jeg 13887 3DMarks..!

[ Denne Melding var redigert av: EviLEddiE på 2002-12-16 16:14 ]

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Bare et litte spm.

Når du Oc'et CPU, fikk du den bare opp til 2.7?

Ei overklokking på 200mhz er jo ingenting med p4. Jeg har vært oppe i 800mhz OC fra en p4 2.0. Botet da bare en gang men allikevell.

Økte du vcore mens du klokket dah? Hvis ikke så burde du gjøre det

Lenke til kommentar

Husk at Shuttle SB51G ikke er laget spesielt med tanke for overklokking. Den er mer designet for å levere mange funksjoner, ekspansjonsmuligheter (AGP+PCI) og god ytelse i et så lite format som mulig - uten at den blir som en laptop (ved å benytte seg av standard PC-komponenter). Det finnes jo ikke noen muligheter å justere på spenningene...

Hvis du leste litt mer nøye, sa jeg at det er det innebygde lydkortet som setter en stopper for videre overklokking. Jeg trenger jo et lydkort, da jeg ikke har fått kjøpt et eget PCI-kort enda.

Jeg har likevel god tro på at jeg skal klare oppimot 3GHz når det nye lydkortet er installert.

[ Denne Melding var redigert av: EviLEddiE på 2002-12-14 17:13 ]

Lenke til kommentar

Etter å ha lest OcShoot sin test av SB51G, fikk jeg bekreftet mine mistanker om at AC97-lydkretsen klikker ape ved overklokking. De brukte en NW 1,6GHz (400MHz FSB), og AC97 forsvant allerede ved 109MHz FSB hos dem...

Har nå fått tak i et SB Live! 5.1 (beholder iallefall muligheten for 5.1 surround), som skal inn når jeg kommer hjem fra jobb. Da skal det klokkes..!

Får nå 13952 3Dmarks i 3Dmark 2001SE, samt 2795MB/s på SiSoft Sandra 2003 "Memory Bandwidth"-test. Satser på å bryte disse barrierene...

Lenke til kommentar

Fann, den planlagte overklokkingen gikk visst til et varmere sted down under! Jeg hadde fullstendig glemt at det ikke går an å låse hastigheten på PCI/AGP-bussene, og følgelig vil ting klikke ved høye PCI-hastigheter.

Da jeg fikk installert SB Live 5.1-kortet, viste det seg at det klikket Downs etter bare 140MHz FSB (lyden forsvant). Greit nok, 5.1-kortet er et mye bedre lydkort kvalitetsmessig enn AC'97, men jeg setter overklokkingen foran god lydkvalitet. Ved 150MHz fikk jeg også en blåskjerm rett før logon-skjermen, med melding om feil i ntfs.sys. Dette tolket jeg som at disken ikke tålte den høye PCI-hastigheten (33+(150-133)=50MHz...

Da sitter jeg fast med 2,76GHz (145*19), og de 2 eneste alternativene jeg har til videre overklokking nå, er enten å skaffe en hacket BIOS (med muligheter for å låse PCI/AGP, samt stille på spenninger) eller å finne et nytt lydkort som tåler høye PCI-hastigheter.

Noen som har et forslag til hvilket kort jeg burde skaffe meg?

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

--Jeg lurer bare på hvorfor du kjøpte et shuttle sb51g for overklokking uten muligheter for å øke volten på cpu. og at det er lite gjennomluftning.

men for å få flere poeng i 3d ytelse har du instalert intel inf driveren? eller hva den heter den fikset nesten 2k ekstra på mitt 845pe kort med 2,4ghz.

Sitter faktisk å vurderer om jeg skal kjøpe barebone pakken veldig tungvint med et stort kabinett når du skal på lan uten bil

Lenke til kommentar

Power-Z: Vel, jeg var egentilg innstilt på at overklokkingsmulighetene med SB51G er begrensede. Men overklokkeren i meg ville selvfølgelig ikke gi seg helt uten videre uten kamp..!

Installerte både INF-driveren og IDE-driveren (Application Accelerator) under det grunnleggende oppsettet av maskinen, fikk ikke testet noe før dette. Jeg kan derfor ikke si noe om hvor mye disse driverne økte ytelsen med, men jeg er ikke i tvil om at denne vil ha vært betydelig lavere uten disse driverne.

Akkurat nå sitter jeg på et LAN hos en kamerat med 15 andre, og siden at jeg heller ikke har bil, så er SB51G+XPC Bag (sammen med mitt Lite-On LitePanel 170) en meget medvirkende faktor at jeg i det hele tatt kunne delta på dette LANet. Kameraten min bor mindre enn 1km borte, men likevel - ikke alle har muligheten til å drasse på en 15+ kg monitor & PC + tilbehør...

C0bra: Jeg syntes at originalvifta på heatpipen ble altfor støyende, så jeg byttet denne ut med den Antec blå LED-vifte med maks RPM på 2500 (3500 på den originale). Maskinen ble betydelig mer stillegående, men siden jeg har 2xWD1200JB disker i maskinen, bråker den like mye som den gjorde med originalvifte+1 disk. Ved romtemp på 25 grader så er CPU på 44 grader under load, og 52 grader ved romtemp=37 grader.

Ellers så har jeg vært i skriftlig dialog med Wolfram Podien (forfatteren av CPUCooL. Jeg har sendt ham data om PLLen (databrikken som kontrollerer frekvensen på bl.a. PCI-bussen og FSBen) som sitter i SB51G'en. Jeg håper at jeg da med en framtidig versjon av CPUCooL skal kunne klare å overstyre BIOSen og dermed låse PCIen så nær 33MHz som mulig...

Lenke til kommentar

du kan forandre spenningen...

hvis jeg ikke husker feil, er alt du trenger å gjøre å kortslutte pin 3 og 4 på cpu så får du litt høyere spenning...

søk litt på google og se hva du finner...

har selv en ss51, og jeg er helt enig med deg at det er en fet liten maskin. når det gjelder lyden så vil den dette ut ved 150MHz..

kvalitetsmessig så er den omtrent like god som audigy med de siste driverne (stor forskjell fra standrad-driver)...

hvis du driter i lyden, så kan den klokkes mye lengre..

(den har på grunn av sin geniale design faktisk veldig god luftgjennomstrømnig... ingen områder hvor varm luft gjemmer seg...)

eksempel: hvor mange andre kabinetter kan du kjøle en p4, 1 hd og et skjermkort med en(1) papst@12db på 3/4 hastighet.... (temp. under 50)

vil du ha maskinen din litt stillere så anbefaler jeg skifte av psu vifte i tillegg til cpu vifte... standard viftene suger...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...