Gå til innhold

4GB vs 6GB RAM i Vista x64 verdt det?

Betroz

Anbefalte innlegg

Jeg skal ha meg 64bit Vista og trenger da mer RAM. Har 2GB fra før. Det mest økonomiske er selvfølgelig å kjøpe bare 2GB til. Jeg har lagt inn en bestilling på disse brikkene. Totalt får jeg da 6GB RAM. Eller blir det overkill selv med Vista x64? Grunnen til at jeg vurderer så mye som 6GB RAM er denne artikkelen hos Anandtech som skriver om SuperFetch funksjonen. Med SuperFetch så burde jo 6GB RAM komme til nytte. Eller hva mener dere?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Windows Vista isn’t able to address more than 3,3GB when installed on a unit already installed with 4GB of RAM or above. This is the same issue as experienced when using a 32-bit system. Anyway, Microsoft has supplied a patch to fix the error,

http://support.microsoft.com/kb/929777

The only other way to get around it, when using 64-bit system, is to remove 2GB of RAM, install Windows Vista, then install additional RAM again. Now it is detected normally and reports the correct amount of RAM.

**kan legge til en eller anen beta tester av Vista sa:

er det en ting Vista trenger, så er det minne, så jeg sier kjør på for fulle mugger :-)

Endret av Fritz0r
Lenke til kommentar

Takk for svaret Fritz0r, men jeg vet at 32bit OS er begrenset til å bruke ca 3 GB RAM. Jeg hadde 4GB RAM engang (2 brikker døde...) og vet at 64bit XP funker bra med det. Vista x64 blir jo det samme.

Det jeg spurte om hvis noen missforstod meg, var om det er verdt å ha 6GB RAM over 4GB RAM under 64bit Vista Ultimate. Vil SuperFetch funksjonen gjøre nytte av det extra minnet til at det er verdt pengene?

Ingen av dere med erfaring om dette her? En link til test kanskje?

Eller kanskje 4GB holder nå, og så heller gå for 8GB RAM senere :hmm:

Lenke til kommentar

4 GB i seg selv er jo ganske mye minne. 6 GB er jo helt vilt, så lenge du ikke bruker PCen din til veldig minnekrevende operasjoner. Noe du heller ikke nevner.

Jeg har vondt for å tro at du vil få nytte av så mye minne selv med veldig krevende spill. Men for all del, har du pengene til overs så er det jo bare å handle. Det er en rimelig heftig wow-faktor med 6 GB RAM :D

Jeg forslår at du sparer en god del hundrelapper, kjøper et 2 GB sett og tar med dama på middag, eller tar deg en heftig fest med kompisene. :fun::thumbs:

Lenke til kommentar

Testa Gothic3 på min PC. Sjekka RAM bruken i Task Manager etterpå, og der så jeg at spillet hadde brukt 2.7 GB med minne (swapfila også). Det var under XP. Vista i seg selv krever iallefall 200 MB mer RAM enn XP ca. Så f.eks med Gothic3 da så trenger jeg 3GB RAM. Vi vet jo ikke hvor mye RAM Crysis sluker når det kommer, så det er kjekt å ha litt i reserve :D

Så ja 4GB RAM burde holde til det jeg bruker min PC til. Men tanken med 6GB RAM var det med SuperFetch funksjonen som cacher de mest bruke programmene i minne slik at de starter raskere neste gang man bruker dem. Raskere load tid altså, noe som kommer godt med i spill!

Men var de pengene da. Jeg har råd, men det betyr ikke at det er smart å ut med 4000 kr til mer RAM nå heller. Hmmmm :hmm:

Endret av Betroz
Lenke til kommentar

Så nå at de Corsair PC6400 C4 brikkene jeg har koster 1701 kr hos PCUtstyr.no nå. 2GB sett altså. Disse er ikke akkurat bra overklokkere, men jeg trenger kun DDR2 800 uansett. Tror jeg går bare for 2GB til jeg... Så blir dama mer fornøyd ;)

Lenke til kommentar

Min erfaring med Vista 64 RC2 er at operativsystemet er glad i mye minne.

Men å ha mer enn 4 GB minne er unødvendig, foreløpig.

Selvfølgelig blir det nok fornuftig å ha 6 GB en gang i fremtiden, men når det blir er jo ikke godt å vite.

Det viktigste er at de brikkene du evt kjøper har samme hastighet som de nåværende.

Så ikke kjøp mere enn 2 GB RAM nå, da kan du bruke de pengene du "sparer" til noe du har lyst til å unne deg eller/og damen din.

Lenke til kommentar

Takk for innspill folkens. Gikk for 2GB til. Så skal jeg følge med i Task Manager etter jeg har spilla f.eks Crysis og se hvor høyt RAM bruken kommer med 4GB RAM i Vista.

Jeg skal jo kjøpe R600 eller 8900GTX når feriepengene kommer i Juni. Om jeg klarer å vente så lenge da ;)

Lenke til kommentar

Det meste ram jeg har benyttet på XP64bit er ca 4.5 Gb på den kraftigste PC'en på jobben. Kjørte da et 3D modelerings programmed en del tusen deler i minnet.

Totalt er det 8Gb og 4 Cpuer på den, men foreløpig utnytter ikke programvaren hverken rammengden eller CPU kappasiteten.

Tror du skal greie deg en stund med 4 Gb.

Ta noen tester når du har fått opp maskinen og post resultaten her :dribble:

Lenke til kommentar

Jeg har både Vista 64bit og 4GB ram.

Føler selv 4GB er max for hva som er nødvendig.

Jeg merker ingen forskjel fra 3 til 4GB, men fra 2 til 3 er det en liten merkbar forskjell.

Så økonomisk vil jeg anbefale 3GB, men har du råd: kjøp 4GB (så har du i allefall sikret deg) 6GB blir bare tull å kjøpe!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...