Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Renessansen - Michelangelo, hjelp til oppgaven

Anbefalte innlegg

Sry for at jeg plager dere igjen. Men jeg får så dårlige frister at det er stygt. Skal fremføre på mandag, mens meste parten av klassen skal fremføre på torsdag og etter påskeferien :realmad:

Ved siden av perioderkunnskap og relatere dette til forfatter og hans verk så husk at dere også skal lese opp/deklamere de eksemplene på dikt o.l dere har funnet fram til.

Meningen var at vi skulle ha en dikter, men jeg fikk heldigvis Michelangelo.

Etter det jeg forstod av oppgaven så skal jeg klare å sette Michelangelo inn i renessansen. Men problemet er at jeg skal fremføre i 6-8 min. Som er relativt mye.

*jobber nå med oppg.*

På forhånd takk for hjelpen.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Sry for at jeg plager dere igjen. Men jeg får så dårlige frister at det er stygt. Skal fremføre på mandag, mens meste parten av klassen skal fremføre på torsdag og etter påskeferien  :realmad:

Ved siden av perioderkunnskap og relatere dette til forfatter og hans verk så husk at dere også skal lese opp/deklamere de eksemplene på dikt o.l dere har funnet fram til.

Meningen var at vi skulle ha en dikter, men jeg fikk heldigvis Michelangelo.

Etter det jeg forstod av oppgaven så skal jeg klare å sette Michelangelo inn i renessansen. Men problemet er at jeg skal fremføre i 6-8 min. Som er relativt mye.

*jobber nå med oppg.*

På forhånd takk for hjelpen.

8225305[/snapback]

Det var kort frist! Går det ikke an å kreve bedre frister?

Her en en link til Michelangelo:

http://home.c2i.net/audjorun/kunsten_i_eur...ichelangelo.htm

"Den italienske Michelangelo Buonarroti var ein av dei store meistrane i Renessansen. Han levde frå 1475 til 1564, og var både arkitekt, målar, poet og skulptør.

I læretida vart han kjent med dei nye filosofisk orienterte strømmingane i tida, noko som kom til å prege mange av arbeida hans. I sentrum for kunsten hans sto mennesket og menneskekroppen. Han var oppteken av å kunne teikne og måle proporsjonane i kroppen rett, same kva vinkel han såg den frå. For å finne ut av dette, føretok han ei rekkje anatomiske studiar. Han brukte og mykje tid på å studere antikke skulpturar og teikne etter nakenmodellar.

I den linken er det en videre link til renessansen

http://home.c2i.net/audjorun/kunsten_i_eur...enessansen1.htm

som starter med å si:

"Renessanse tyder ”gjenføding”, og er namnet på ein stilepoke som oppstod i Italia på 1400-talet. Det var ideala frå ”antikken”, (den greske og romerske kulturen i oldtida), som vart populære att, og ”fødde på nytt”. "

I denne linken er det link videre til begrepet 'SENTRALPERSPEKTIV'

http://home.c2i.net/audjorun/kunsten_i_eur...lperspektiv.htm

som blant annet sier

"Renessansekunstnarane si interesse for einskildmennesket og naturen førte at at dei byrja å eksperimentere med perspektiv. Dei ville gjerne framstille motivet slik det såg ut i den verkelege verda. Lys og skugge vart viktige element i bileta, og dei laga seg reglar for forkorting og "forsvinning" slik at dei kunne skape illusjon av rom. "

Håper du har nytte av dette,

vennlig hilsen Johannne

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...