Gå til innhold

PS3 sin enorme andel i Folding@Home prosjektet


AlfSimen

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Okay... Jeg har selv på folding@home når jeg kan, men jeg skjønner ikke helt hva den gjør. Hva betyr det at folding@home presterer en viss mengde kraft?

8235779[/snapback]

F@H prosjektet kalkulerer hvordan proteiner folder seg. Det er når denne foldingen går galt vi får bl.a Alzheimers. Dette krever vanvittig mye datakraft og ideen er derfor å dele denne belastningen i et nettverk.

 

Kan ikke så vanvittig mye om detaljene, så får heller lese mere på hjemmesidene dems.

Link

Endret av O.J
Lenke til kommentar
GPU-klienten: 42 TFLOPS, 708 CPU-er, 0,059 TFLOPS pr CPU

PLAYSTATION 3: 516 TFLOPS, 21062 CPU-er, 0,0245 TFLOPS pr CPU

 

Hvilket tilsier at GPU-klientene (som kjører på nvidia/ATI-skjermkort) er ~2.4 ganger så effektive som en PS3-klient....

8225749[/snapback]

Men kjører PS3 5-6 klienter på en gang, en for hver SPU?

 

Nå har jeg ikke god nok kjennskap til utvikling på PS3 til å si noe sikkert, men jeg gjetter på at det er en klient som kjører x antall beregninger i parallell på hver SPE/SPU. Resultatet i ytelse kommer fra hvor lang den bruker på en arbeidspakke, og det er start til slutt på denne arbeidspakken som avgjør innrapportert statistikk. PS3-en leverer ikke 5-6 arbeidspakker i parallell, så jeg vil anta at vi snakker om forholdsvis 1:1-sammenligning her.

 

Nå er imidlertid både Cell-arkitekturen og GPU-arkitekturen (inkludert Xbox 360 sin) aldeles glimrende egnet for denne typen prosessering, så begge to har finfin ytelse. De er blodoptimalisert for matriseoperasjoner og det å gjøre ting i parallell, noe som passer veldig godt overrens med denne typen problemer. Det er selvsagt også en kjempeverdi at en applikasjon som dette blir gjort så lett tilgjengelig for alle og enhver.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...