Gå til innhold

PS3 sin enorme andel i Folding@Home prosjektet


AlfSimen

Anbefalte innlegg

GPU-klienten: 42 TFLOPS, 708 CPU-er, 0,059 TFLOPS pr CPU

PLAYSTATION 3: 516 TFLOPS, 21062 CPU-er, 0,0245 TFLOPS pr CPU

 

Hvilket tilsier at GPU-klientene (som kjører på nvidia/ATI-skjermkort) er ~2.4 ganger så effektive som en PS3-klient....

8225749[/snapback]

Men kjører PS3 5-6 klienter på en gang, en for hver SPU?

 

I slike program som folding@home, går det jo an å lage teams.

Me skulle absolutt hatt eit gamer.no lag!

8233901[/snapback]

http://fah-web.stanford.edu/cgi-bin/main.p...e&teamnum=37651

Det er nok fra før det fantes en diskusjon.no eller gamer.no, så det burde vel være greit for alle.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Okay, jeg har åpnet opp et team jeg.. Gamer.no team no 59848..

 

Kjør igang og meld dere opp, så skal jeg sette opp en egen tråd..

 

:)

8234022[/snapback]

 

Det er fint at dere får en klan. Jeg er medlem av Gamereactor sin. Da må vi få til klankamper mot hverandre. Vil du se på klanforumet vårt, så trykk her

Lenke til kommentar
971 nå... :)

29 terraflop igjen til petaflop?

er det noen andre som har nådd petaflop forresten, eller blir dette første gang? :)

8233789[/snapback]

 

Var innom på Wikipedia å leste litt.

 

Ser nå at det er bygd ett supercomputer-nettverk som har klart å nå en topp på en peta-flop, designet av Riken, Japansk forskningsinstitutt, og er ett samarbeid mellom Riken, Hitachi, Intel, and NEC subsidiary SGI Japan.

 

Det heter MDGRAPE-3, og ser slik ut:

 

post-53075-1174835555_thumb.jpg

 

Den er 3 ganger raskere enn Blue-Gene, supercomputer-nettverket.

 

Nærmeste er en BOINC nettverket på ca en halv pet-flop, og så kommer Seti@home på 0,27.. før Folding@home sin tidligere rekord på 0,21.

 

Nå derimot, er Folding@home oppe i 0,976 petaflop.. verdens raskeste om ett par timer tipper jeg. :)

 

PS! Siden starten på Folding@home i 2001, er det publisert nesten 50 forsknings papirer basert på dette arbeidet. :)

 

La oss håpe vi finner en kur for hodepine, snart da jeg hadde det i går. :)

Lenke til kommentar

en ps3 passer vel ypperlig til slikt arbeid? er ikke slik tallknusing perfekt for cell? er gpu'en også med på å det? eller bare cell?

 

Skulle likt å se hvordan en 360 ville ha gjort det i forhold.

 

Men den superdatamaskinen med èn petaflops kraft, hva koster den i forhold til en cluster av ps3 med tilsammen samme størrelse?

Lenke til kommentar

http://news.soft32.com/the-petaflop-barrie...assed_2008.html

More, the cost of this monster was only $9 million which gives a price of just $15/gigaflop compared to the $140/gigaflop cost of IBM’s top computer.

 

It should be noted that 42,000 active PlayStation 3s alone could reach the power of one petaflop.[i FAH]

 

Om jeg husker rett koster en PS3 $599 som gir en totalpris på $25 158 000, nesten tre ganger så mye.

Lenke til kommentar
hva er folding@home?

8234028[/snapback]

 

Siterar meg sjølv frå ein annan tråd:

Vel, i enkle trekk: Folding@Home er eit prosjekt frå Stanford-universitetet, der ein heil haug med datamaskiner, og no òg konsollar, samarbeidar om å rekne på protein-sekvensar. Dette krever MASSE datakraft, og har betydning for forskning på ein god del sjukdomar, som t.d. kreft og Alzheimer. Grunnidèen er at folk donerar datakraft dei har til overs til prosjektet. Det kostar mellom lite og ingenting for oss, og gir Stanford ei reknekraft dei ellers måtte ha betalt uhyrleg mykje pengar for. :)

 

Etter at Sony kasta PS3 inn i prosjektet, har ytelsen økt dramatisk. Cell-prosessoren er godt eigna til denne typen rekning, og sjølv med berre ein brøkdel so mange tilkopla maskiner, gir PS3 no eit DIGERT bidrag. Eg håpar at so mange som mogleg som har PS3 lastar ned Folding-klienten, og setter den til å køyre automatisk når konsollen ikkje er i anna bruk.

 

Kay

Lenke til kommentar
PC brukere har totalt 160 000 maskiner som presterer 153 Teraflops.

 

Playstation 3 har totalt 29 000 maskiner som presterer 720 Teraflops.

 

Jeg visste at Playstation 3 var kraftigst men at det ble så utklassering anta jeg ikke :O

8234115[/snapback]

 

OK.................................

 

Men så inneholder da en pc en gpu også,,, og hvis du hadde lest et tidl. inlegg så hadde du sett at en gpu er gjennomsnittlig 2.4 ganger "kraftigere" (som du sier, og dette betyr også at spill blir selvsagt 2.4 ganger bedre på den gj.snittlige pcn etc.) enn en ps3.

 

At dette bare gjelder tallknusing har selvsagt ingenting å si.. Kraftigere er kraftigere............ :whistle:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...