Gå til innhold

PC vs. Mac - Den evige diskusjon.

Anbefalte innlegg

Jeg tenkte jeg skulle kjøpe meg en bærbar datamaskin til neste skoleår. Den skal da primært brukes til skolerelaterte saker samt... vel, hele pakka egentlig. Surfing på internett, nedlasting av shizz jeg får servert av dere på SG, og litt spilling i de altfor kjedlige kjemi-timene og industrimekanikk-timene, og endel film-titting vil jeg anta. Hadde noen av disse herlighetene i tankene, eller rett og slett en MacBook med 13"Skjerm...

Noen som har erfaringer med noen av disse eller Mac generelt? Er det ikke noe med at Mac og en windows-basert PC ikke finner hverandre i et nettverk?

Og hvordan er det med spilling, funker de fleste spill greit på Mac, eller må jeg se etter et spessielt merke eller noe, kommer nok uansett bare til å spille WoW, men kjekt å vite...

Og hvordan er de å spille på generelt sett? Mye lagging, lav FPS, bråkete, eller er de rene orgasmen å ha med å gjøre uansett hva?

Og ikke minst, hvordan er de å "resette"? Tenker på hvis de skulle kræsje eller noe, må jo være en metode å reformatere de på, eller?

Og til slutt; Hva har du, hvorfor har du det og ikke det andre mølet, og hvorfor er det du har bedre enn det andre?

Diskuter her.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest medlem-125302

Har egentlig ikke så mye erfaring med Mac, men tror ikke du kommer til å ha problemer med å finne andre datamaskiner i nettverket. Har også hørt at Mac har noe dårligere støtte for spill, men hvis du bare skal spille World of Warcraft tror jeg det skal gå helt fint :)

Lenke til kommentar
Jeg tenkte jeg skulle kjøpe meg en bærbar datamaskin til neste skoleår. Den skal da primært brukes til skolerelaterte saker samt... vel, hele pakka egentlig. Surfing på internett, nedlasting av shizz jeg får servert av dere på SG, og litt spilling i de altfor kjedlige kjemi-timene og industrimekanikk-timene, og endel film-titting vil jeg anta. Hadde noen av disse herlighetene i tankene, eller rett og slett en MacBook med 13"Skjerm...

8224306[/snapback]

Dersom du skal bruke den til spilling så er det faktisk ikke noe annet alternativ enn PC.

Nevn et bra spill som kommer til MAC i den nærmeste fremtid? :p

Lenke til kommentar

Til ditt bruk vil jeg så absolutt kunne anbefale deg en MacBook. Har selv brukt begge deler og er mest fornøyd med min mac. World of Warcraft bør gå knirkefritt, og om det er det spillet du kommer til å ha mest behov for å spille så er det ingen grunn til å velge en PC.

Lenke til kommentar

Skal du spille kan du egentlig bare glemme Macbook, den har ikke dedikert 3D-kort. Gå heller for Macbook pro i såfall. Du burde poste denne tråden på www.mac1.no også, der får du mange gode råd.

Uansett, det er lenge igjen til neste semester. Kommer sikkert nye maskiner til da, dessuten kommer det nye OS til Apple ganske så snart. Våren 2007 er den offisielle lanserings datoen.

Lenke til kommentar

Macbook'en har intel gma950 til 3d, ikke noe å juble over. Samme finner du på pc'er som ikke har dedikert grafikk.

Når det gjelder håpløse argument om at det ikke finnes spill til mac, og pc er eneste veien å gå.. vel, er jo bare å installere windows XP også det. Er bare å holde inne alt når du slår på mac'en, så kan du velge om du vil boote os X eller windows. Du kan forsåvidt velge å alltid kjøre windows, men etter å ha brukt os X litt tviler jeg på at du har lyst til det.

Har en macbook til skolebruk, og en stasjonær pc til spill hjemme. Macbooken er stort sett mindre, penere og kulere enn en pc til samme prisen. Når jeg skulle kjøpe var det også en LG som var liten og snerten innen samme prisområde, men med en pentium M istedetfor core 2 duo cpu, så gikk for macbook. Ikke angret et sekund, os X er nydelig å bruke til alt jeg har behov for. Å kopiere til å fra PC over nettverk går knirkefritt, funket fra første stund. Sørg for at de ligger i samme workgroup så dukker pc'en opp med en gang. Deler også en laserskriver og blekkskriver over nettverket, ingen problemer der heller.

Noen fine ting med macbooken er:

Ingen luftintak under, så du kveler ikke viften ved å ha den på fanget etc. Dette er et problem med veldig mange bærbare pc'er.

Veldig stille, om du ikke kjører cpu-intensive programmer da.

Veldig god sleep mode. Slår den så og si aldri av. Lukker bare lokket og lar den ligge i flere timer / et døgn. Idet jeg åpner lokket er den klar innen jeg får hendene på tastaturet igjen.

Veldig god batteritid. Slår jeg av wlan og har lite bakgrunnslys, varer det opp i mot 6 timer.

Når det gjelder "reset" som du kalte det, så følger det med installasjons-dvd'er. Bare å slenge de inni om du vil instalere på nytt. En annen nifty feature om systemet krasjet, er at du kan holde inne en knapp på tastaturet når du booter, så går mac'en i ekstern-hd modus. Du kan da koble den til en PC f.eks med firewire, og mac'en oppfører seg så som en vanlig ekstern harddisk. Dermed kan du ta backup av disken selv om systemet har krasjet.

Holder på med master, så valgte med vilje en bærbar som er skikkelig bærbar, og ikke egner seg til nyere spill. Ser du på mac1.no er det sikkert noen på forumet der som spiller wow og kan fortelle om det. Er spill viktig (og penger ikke) er en macbook pro eller pc veien å gå. Holder det å spille LieroX i nettverk på skolen, duger macbooken i massevis :w00t:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...