Gå til innhold

Hjelper det med trafikk bøter?

Anbefalte innlegg

Genialt. Vi la ut samme link. :p

Denne biter jeg meg fast i:

"En av årsakene som også blir nevnt som viktig, er at da fartsgrensene ble satt opp på de sikreste hovedveiene, tiltrakk de seg mye trafikk fra mindre og mye farligere veier. Det var en markert større trafikkvekst på hovedveiene med høye fartsgrenser enn på det øvrige veinettet."

Men i Norge har vi det ikke helt på samme viset. Vi har ikke så mange "sikreste hovedveier".

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Men tilbake til det med fravær av politi der det trengs. Jeg syns at politiet prioriter feil saker, de må mer ut i trafikken for er der folk blir skadet og drept. Og om ikke vi har ressurser nok til det så da får vi jammen få opp flere fotobokser her i landet.

Er kun i trafikken man kan erstatte politi med maskiner, så hvorfor ikke? vet det kommer til å koste, men det er da verdt det?

Lenke til kommentar
Genialt. Vi la ut samme link. :p

Denne biter jeg meg fast i:

"En av årsakene som også blir nevnt som viktig, er at da fartsgrensene ble satt opp på de sikreste hovedveiene, tiltrakk de seg mye trafikk fra mindre og mye farligere veier. Det var en markert større trafikkvekst på hovedveiene med høye fartsgrenser enn på det øvrige veinettet."

Men i Norge har vi det ikke helt på samme viset. Vi har ikke så mange "sikreste hovedveier".

8235153[/snapback]

Selvsagt er det viktig med sikkelige veier,som jeg har påpekt tidligere, derfor blir det et paradoks når vi etter mange års kamp får bedre veinett med egen gang/sykkelsti som fysisk er skilt fra kjørebanen , at de da setter ned hastigheten, den burde vært det den var.

Lenke til kommentar
Men tilbake til det med fravær av politi der det trengs. Jeg syns at  politiet prioriter feil saker, de må mer ut i trafikken for er der folk blir skadet og drept. Og om ikke vi har ressurser nok til det så da får vi jammen få opp flere fotobokser her i landet.

Er kun i trafikken man kan erstatte politi med maskiner, så hvorfor ikke? vet det kommer til å koste, men det er da verdt det?

8235799[/snapback]

Enig,flere politimenn ute på veiene slik at de synes,i dag ser det ut som det er om å gjøre å gjemme seg i et buskas for å ta dem som er uheldige å komme et par kilometer over grensen, for å fylle opp i statskassen .

Nei få uniformerte biler ut så de synest det har en mye større prevangtiv virkning .

Lenke til kommentar
Men tilbake til det med fravær av politi der det trengs. Jeg syns at  politiet prioriter feil saker, de må mer ut i trafikken for er der folk blir skadet og drept. Og om ikke vi har ressurser nok til det så da får vi jammen få opp flere fotobokser her i landet.

8235799[/snapback]

Skal det vere en fotoboks hver hundrede meter da?

Per i dag har fotobokser ingen effekt. De står på feil sted og ingen er redd de. Eneste gangen jeg har fått bot er på motorvegen der jeg seg opp i 89 fordi jeg glemte å følge med på speedometeret fordi jeg snakket med sidemannen. Ja jeg ble iritert det var sure penger, men fikk mindre respekt for fartsgrense, politi og lovgivende myndigheter.

Skal vi ha fotobokser bør det vere en midlertidig løsning til veien blir utbedret. Ikke som ekstra innteksskilde til staten. Eneste som har prevantiv virkning er uniformert politi. Fotobokser har en virkining men den er på ingen måte prevantiv.

Kroneksempelet på dårlig skilting av fartsgrenser må jo vere motorvegen som bygges/er bygget mellom oslo og sverige. 100 i norge og når du kommer til sverige der veien i grunn er dårligere blir det 110.

Lenke til kommentar

8235799[/snapback]

Skal det vere en fotoboks hver hundrede meter da?

Per i dag har fotobokser ingen effekt. De står på feil sted og ingen er redd de. Eneste gangen jeg har fått bot er på motorvegen der jeg seg opp i 89 fordi jeg glemte å følge med på speedometeret fordi jeg snakket med sidemannen. Ja jeg ble iritert det var sure penger, men fikk mindre respekt for fartsgrense, politi og lovgivende myndigheter.

Skal vi ha fotobokser bør det vere en midlertidig løsning til veien blir utbedret. Ikke som ekstra innteksskilde til staten. Eneste som har prevantiv virkning er uniformert politi. Fotobokser har en virkining men den er på ingen måte prevantiv.

Kroneksempelet på dårlig skilting av fartsgrenser må jo vere motorvegen som bygges/er bygget mellom oslo og sverige. 100 i norge og når du kommer til sverige der veien i grunn er dårligere blir det 110.

8237599[/snapback]

Hvis de setter opp fotobokser på en strategisk måte ( som du sier kanskje per hundre meter f.eks) , så vil jo dette ha en enorm påvirkning i forhold til bøter og ikke minst skader og uhell i trafikken. Jeg syns man burdte investere i dette og dermed trenger man ikke ha fartskontroller mer, men heller bruke ressursene ett annet sted! Fotobokser per idag har vel kanskje ikke så stor virkning, nettopp fordi de ikke er plassert på riktig sted og de dukker ikke opp hyppig nok. Hvis man setter de opp på en lignende måte som jeg har foreslått så MÅ man jo bare kjøre etter fartsgrensen. Følgene av det sier jo seg selv.. Vips! problem løst :thumbup:

Endret av Melisma
Lenke til kommentar
Hvis de setter opp fotobokser på en strategisk måte ( som du sier kanskje per hundre meter f.eks) , så vil jo dette ha en enorm påvirkning i forhold til bøter og ikke minst skader og uhell i trafikken. Jeg syns man burdte investere i dette og dermed trenger man ikke ha fartskontroller mer, men heller bruke ressursene ett annet sted! Fotobokser per idag har vel kanskje ikke så stor virkning, nettopp fordi de ikke er plassert på riktig sted og de dukker ikke opp hyppig nok. Hvis man setter de opp på en lignende måte som jeg har foreslått så MÅ man jo bare kjøre etter fartsgrensen. Følgene av det sier jo seg selv.. Vips! problem løst  :thumbup:

8237726[/snapback]

Skal folk kjøre rundt i konstant frykt for å ikke kjøre litt over fartsgrensen av og til? For meg høres det helt diktatorisk ut.

Edit: Og hvis folk skal sitte med blikket på speedometeret 90% av tiden, så blir det ihvertfall kollisjoner. :p

Endret av klilleng
Lenke til kommentar
Hvis de setter opp fotobokser på en strategisk måte ( som du sier kanskje per hundre meter f.eks) , så vil jo dette ha en enorm påvirkning i forhold til bøter og ikke minst skader og uhell i trafikken. Jeg syns man burdte investere i dette og dermed trenger man ikke ha fartskontroller mer, men heller bruke ressursene ett annet sted! Fotobokser per idag har vel kanskje ikke så stor virkning, nettopp fordi de ikke er plassert på riktig sted og de dukker ikke opp hyppig nok. Hvis man setter de opp på en lignende måte som jeg har foreslått så MÅ man jo bare kjøre etter fartsgrensen. Følgene av det sier jo seg selv.. Vips! problem løst  :thumbup:

8237726[/snapback]

Skal folk kjøre rundt i konstant frykt for å ikke kjøre litt over fartsgrensen av og til? For meg høres det helt diktatorisk ut.

8238372[/snapback]

Enig,et slikt system med overvåking vil skape større fare i trafikken,folk blir stresset og for opphengt i å ikke bli tatt i fotobokser at fokus på kjøringen og andre trafikanter reduseres.

Nei jeg har ikke tro på et slikt system .

Lenke til kommentar

Cruise control i nye biler bør kunne ta hånd om evnt. stress som måtte oppstå. Hold 80km/t en liten stund, trykk på en knapp og vips kjører du i konstant 80km/t.

I fremtiden vil det kanskje bli slik at sensorer og sendere i veidekket kan kommunisere direkte med biler for å informere om fart og slikt. :)

Lenke til kommentar
Cruise control i nye biler bør kunne ta hånd om evnt. stress som måtte oppstå. Hold 80km/t en liten stund, trykk på en knapp og vips kjører du i konstant 80km/t.

Cruise control funker ikke så veldig bra når bilen foran deg ikke også har det. :p

Er man alene på veien derimot.. Dessuten klarer ikke cruise controllen å holde helt nøyaktig fart hele tiden den heller.

Edit: Og så var det det med tretthet og sløving igjen, da....

Endret av klilleng
Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

For min del hjelper det ikke det grann med trafikkbøter.

Har i løpet av mine 19 år og ca 500 000km i trafikken med både på moped, motorsykkel, bil og lastebil opparbeidet meg bøter for ca 20 000.-

Har i samme periode ikke hatt noen form for ulykker.

Har i tillegg mistet sertifikatet to ganger, begge i 5 mnd og begge ganger for å ha kjørt for fort i forhold til det oppsatte fartsgrenser.

I alle disse 19 årene har jeg kjørt etter min egen vurderingsevne av trafikkbildet og brydd meg svært lite om det oppsatte fartsgrenser.

Ser ikke på meg selv som en farlig sjåfør, heller det motsatte. Jeg tar selv "kommandoen" over min egen kjøring og har en liten mistanke om at dette gjør meg mer bevisst på trafikkbildet rundt meg enn det gjør for den typiske bilist som "sover" bak rattet i "riktig" hastighet og som blindt følger diverse skilting i stedet for å følge med i trafikkbildet.

Legger også merke til at det foregår langt farligere "stunt" i trafikken enn fart. Det snakkes i mobiltelefoner, drikkes kaffe og brus, rulles sigaretter, røykes sigaretter og selvfølgelig den nybakte moren som ser mer tilbake i barnesetet i baksetet på nyervervelsen enn hun følger med i trafikken.

Det er en pest å plage å måtte til en stadighet tilpasse farten til de som er minst kompetente til å kjøre bli, ja for det er jo det fartsgrensene her i landet baserer seg på....

Fartskontroller treffer ofte "feil" målgruppe da disse luker vekk sjøfører som er ofte er besvisst på sin hastighet og har evner, egenskaper og kjøretøy til å gjøre det.

Det "trafikkfarlige" som nevt ovenfor som holder fartsgrensen blir aldri tatt men er alikevel vel stå store kandidater til å forårsake en ulykke....

Eller?

Endret av Kjell_T_Ringen
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...