klilleng Skrevet 24. mars 2007 Del Skrevet 24. mars 2007 (endret) Å si at det er "kjedelig" å holde fartsgrensa er kanskje det teiteste argumentet jeg har hørt. 8226291[/snapback] Hvis man kjeder seg, så kanskje man blir irritert, aggressiv og gjør feilvurderinger pga det, f.eks. dumme forbikjøringer.. Eller man kan bli trett, og sovne, noe som kan ha fatale konsekvenser. Fartsgrensen bør være såpass høy at den tillatter en viss grad av aktiv kjøring. Alle større veier bør minst ha midtdeler, og gjerne være 4-felts på de største fartsårene. F.eks. E18 Vestfold er jo helt pling i bollen. Den er vel i ferd med å oppgraderes, etter et utall antall dødsulykker. PS: Dette gjelder da naturligvis motorveier og veier utenfor tettbygd strøk. I tettbygd strøk bør 50-sonen håndheves knallhardt, for det er her de alvorlige ulykkene kan skje ved større fartsovertredelse. Endret 24. mars 2007 av klilleng Lenke til kommentar
Wizendraw Skrevet 24. mars 2007 Del Skrevet 24. mars 2007 Jeg er enig med deg i at standarden på veiene definitivt bør bli bedre, men jeg tror ikke at høyere fart nødvendigvis gjør at man blir mer på vakt. Sitter man lenge og kjører i en bestemt hastighet så kan det bli kjedelig, uavhengig av hvor fort det går. Lenke til kommentar
Polarbastard Skrevet 24. mars 2007 Del Skrevet 24. mars 2007 – Målsettingen for 2006 er at minst 500 bilførere skal bøtelegges ved hjelp av fotoboksene. Så langt i år er det blitt bare 76, et tall vi langt fra er fornøyd med, sier fungerende politimester Reiel Heggedal, som mener å ha forklaringen på at fangsten av trafikksyndere har vært langt dårligere enn forventet. Artikkel fra AN Så ha håper at folk skal kjøre for fort ?!? Er det å vente at man mister respekten for politiets arbeid.....? Lenke til kommentar
klilleng Skrevet 24. mars 2007 Del Skrevet 24. mars 2007 – Målsettingen for 2006 er at minst 500 bilførere skal bøtelegges ved hjelp av fotoboksene. Så langt i år er det blitt bare 76, et tall vi langt fra er fornøyd med, sier fungerende politimester Reiel Heggedal, som mener å ha forklaringen på at fangsten av trafikksyndere har vært langt dårligere enn forventet. Artikkel fra AN Så ha håper at folk skal kjøre for fort ?!? Er det å vente at man mister respekten for politiets arbeid.....? 8226397[/snapback] Herregud, det er jo helt vanvittig. Takk for linken. Lenke til kommentar
Melisma Skrevet 24. mars 2007 Forfatter Del Skrevet 24. mars 2007 Realiteten er jo at folk kommer til å kjøre fort uansett hvilke regler og lover som finnes. For ikke å snakke om unge folk som da har en tendens til å tøffe seg, dette vet vi. Her om dagen ble jeg møtt av en mopedist som dro på bakhjulet, han var i min fil og kom rett mot meg, jeg måtte svinge unna for ikke å treffe han. Det hadde ikke blitt ett pent syn for å si det sånn Ungdommer har større vanskligheter med å se konsekvensen av det de gjør på veien, og er mere impulsive når det gjelder råkjøring. Men jeg tror uansett aldersgruppe så er fotoboksen en god løsning mener nå jeg Lenke til kommentar
klilleng Skrevet 24. mars 2007 Del Skrevet 24. mars 2007 Men jeg tror uansett aldersgruppe så er fotoboksen en god løsning mener nå jeg 8226425[/snapback] Fotoboksen fører til at når man ser den, så bremser man brått ned (farlig). Så fort man er forbi den gasser man på igjen (farlig), istedet for å kjøre jevnt og etter forholdene. Jeg er altså veldig skeptisk til fotobokser. Lenke til kommentar
Melisma Skrevet 24. mars 2007 Forfatter Del Skrevet 24. mars 2007 Men jeg tror uansett aldersgruppe så er fotoboksen en god løsning mener nå jeg 8226425[/snapback] Fotoboksen fører til at når man ser den, så bremser man brått ned (farlig). Så fort man er forbi den gasser man på igjen (farlig), istedet for å kjøre jevnt og etter forholdene. Jeg er altså veldig skeptisk til fotobokser. 8226436[/snapback] Hvis du leser innleggene mine som jeg har lagt ut så har jeg allerede sagt det du sier her, men har også prøvd å foreslått en løsning på dette, selvom den er ganske omfattende (skjønner hvorfor du ikke har sett det da, er ikke så gøy å lese gjennom ALLE innleggene heller ) Lenke til kommentar
Wizendraw Skrevet 24. mars 2007 Del Skrevet 24. mars 2007 – Målsettingen for 2006 er at minst 500 bilførere skal bøtelegges ved hjelp av fotoboksene. Så langt i år er det blitt bare 76, et tall vi langt fra er fornøyd med, sier fungerende politimester Reiel Heggedal, som mener å ha forklaringen på at fangsten av trafikksyndere har vært langt dårligere enn forventet. Artikkel fra AN Så ha håper at folk skal kjøre for fort ?!? Er det å vente at man mister respekten for politiets arbeid.....? 8226397[/snapback] Herregud, det er jo helt vanvittig. Takk for linken. 8226407[/snapback] Det der er sykt, ja. Håper ikke det er en representativ holdning. Lenke til kommentar
Cotul Skrevet 24. mars 2007 Del Skrevet 24. mars 2007 jeg vil si at fartsbøter hjelper mot noen. Etter at jeg satt på mens en venn av meg ble stoppet av politiet har jeg kjørt etter fartsgrensen. Har også litt med at som student har jeg bedre ting å bruke pengene på enn bøter. Lenke til kommentar
Boralis Skrevet 24. mars 2007 Del Skrevet 24. mars 2007 Løsningen er da enkel - ikke kjør for fort. Eller? Ja, det var enkel løsning du! Det kommer jo ALDRI til å skje, men godt at det finnes godtroende mennesker i verden 8225827[/snapback] Jeg kan jo ikke snakke for andre enn meg selv, men jeg finner det svært lite vanskelig å følge med på fartsmåleren mens jeg kjører. Når fartsmåleren tilogmed har feilvisning slik at man godt kan ligge litt over nøyaktig fartsgrense målt med nåla, så klarer jeg ikke se problemet. 8226221[/snapback] Problemet er at det virker meningsløst å holde fartsgrensen enkelte steder, fordi veien åpenbart er laget for langt høyere hastigheter. Da begynner man å tvile på fornuften bak fartsgrensen. Når man har opplevd tilstrekkelig mange tvilstilfeller, der reglene virker meningsløse, kan det hende man ender opp med å ikke ta dem så alvorlig. Dessuten er det kjedelig å kjøre sakte på gode veier. 8226258[/snapback] En annen ting er jo at kunstig lave fartsgrenser + folk som kjører enda sktere enn fartsgrensen på gode veier faktisk kan være en større fare enn de som kjører 10 km over fartsgrensen, dette fordi dette skaper unødige køer,irritasjon og farlige forbikjøringer. jeg snakker her om strekninger med gode veier der grensen er 80 eller 90 og som i andre land har 110 eller høyere . Lenke til kommentar
Belarnion Skrevet 24. mars 2007 Del Skrevet 24. mars 2007 (endret) Løsningen er da enkel - ikke kjør for fort. Eller? Ja, det var enkel løsning du! Det kommer jo ALDRI til å skje, men godt at det finnes godtroende mennesker i verden 8225827[/snapback] Jeg kan jo ikke snakke for andre enn meg selv, men jeg finner det svært lite vanskelig å følge med på fartsmåleren mens jeg kjører. Når fartsmåleren tilogmed har feilvisning slik at man godt kan ligge litt over nøyaktig fartsgrense målt med nåla, så klarer jeg ikke se problemet. 8226221[/snapback] Problemet er at det virker meningsløst å holde fartsgrensen enkelte steder, fordi veien åpenbart er laget for langt høyere hastigheter. Da begynner man å tvile på fornuften bak fartsgrensen. Når man har opplevd tilstrekkelig mange tvilstilfeller, der reglene virker meningsløse, kan det hende man ender opp med å ikke ta dem så alvorlig. Dessuten er det kjedelig å kjøre sakte på gode veier. 8226258[/snapback] En annen ting er jo at kunstig lave fartsgrenser + folk som kjører enda sktere enn fartsgrensen på gode veier faktisk kan være en større fare enn de som kjører 10 km over fartsgrensen, dette fordi dette skaper unødige køer,irritasjon og farlige forbikjøringer. jeg snakker her om strekninger med gode veier der grensen er 80 eller 90 og som i andre land har 110 eller høyere . 8226690[/snapback] Hvis man faktisk blir så irritert av slikt at man gjør dumme ting som farlige forbipasseringer, burde man da ikke bli plukket ut av trafikken, evnt. bli behandlet for aggresivitet? Endret 24. mars 2007 av Belarnion Lenke til kommentar
Boralis Skrevet 24. mars 2007 Del Skrevet 24. mars 2007 (endret) Belarnion Hvis man faktisk blir så irritert av slikt at man gjør dumme ting som farlige forbipasseringer, burde man da ikke bli plukket ut av trafikken, evnt. bli behandlet for aggresivitet? Hvem skal så stå og plukke ut disse Er det ikke bedre å få et veinett som er på høyde med resten av europa og sette fartsgrensene opp til europeisk niva dær det er mulihet for det Om jeg ikke husker feil så gikk vel ulykkesstatistikken ned i Sverige på strekninger der fartsgrensen ble økt fra 90 til 110 for noen år siden . her er en fra USA. USA-undersøkelse viser:Høyere fartsgrenser - ikke flere drepte http://www.bilsamfunn.no/article/view/9037...__312198714149/ Denne er fra Tyskland og her vil de innføre fartsbegrensning for å minke utslippene,ikke fordi det er så mange ulykker knyttet til dette. Ber Tyskland innføre fartsgrenser Berlin (ANB-NTB-DPA): Tyskland bør innføre fartsgrense på autobanen for å bidra til reduksjonen av CO2-utslipp, mener EUs miljøkommissær Stavros Dimas. http://www.siste.no/utenriks/article2637783.ece Endret 24. mars 2007 av Snekker`n Lenke til kommentar
Belarnion Skrevet 24. mars 2007 Del Skrevet 24. mars 2007 Japp, det er greit å ønske høyere fartsgrense. Det er jeg helt med på så fremt det kan begrunnes ut i fra ulykkesstatistikker at det er ok. Om statistikkene viser at antallet ulykker øker en del, så er det ikke greit. (så klart) Uansett om man kommer fortere frem dit man skal. Det jeg prøver å komme frem til er at jeg mener fartsgrenser *skal* holdes. Uansett om man er enig i de eller ikke. På samme måte som man *skal* holde seg til loven om at det er ulovlig å drepe. Uansett om man er enig eller ikke. (Ja, jeg vet det var et veldig ekstremt eksempel) Jeg tror ikke regler er til for å brytes... Lenke til kommentar
Boralis Skrevet 24. mars 2007 Del Skrevet 24. mars 2007 (endret) Japp, det er greit å ønske høyere fartsgrense. Det er jeg helt med på så fremt det kan begrunnes ut i fra ulykkesstatistikker at det er ok. Om statistikkene viser at antallet ulykker øker en del, så er det ikke greit. (så klart) Uansett om man kommer fortere frem dit man skal. Det jeg prøver å komme frem til er at jeg mener fartsgrenser *skal* holdes. Uansett om man er enig i de eller ikke. På samme måte som man *skal* holde seg til loven om at det er ulovlig å drepe. Uansett om man er enig eller ikke. (Ja, jeg vet det var et veldig ekstremt eksempel) Jeg tror ikke regler er til for å brytes... 8227094[/snapback] ja lover er til for å holdes,men desverre kan lover bli så latterlige at de brytes, jeg forsvarer ikke brudd på lovverk,men jeg skjønner at de brytes når en faktisk kan sammenligne og finne store forskjeller fra land til land, feks Norge-Sverige. En kjører mot grensen og det er 60 - 70 og 80 sone hele veien så kommer vi til grensen som er markert med en strek over veien og plutselig kan en kjøre i 90 og 110 uten at veien nødvendigvis er bedre Endret 24. mars 2007 av Snekker`n Lenke til kommentar
Melisma Skrevet 24. mars 2007 Forfatter Del Skrevet 24. mars 2007 (endret) Hahaha, uff.. Det er jo noe veldig rart med visse lover her i landet ja.. Endret 24. mars 2007 av Melisma Lenke til kommentar
ptta Skrevet 24. mars 2007 Del Skrevet 24. mars 2007 Hvis dere mener lovene er så idiotiske får dere bli politikere og forandre lovene, ikke bryte dem. Desto flere ganger dere bryter loven desto viktigere mener politikerne at loven er. Lenke til kommentar
klilleng Skrevet 24. mars 2007 Del Skrevet 24. mars 2007 Hvis dere mener lovene er så idiotiske får dere bli politikere og forandre lovene, ikke bryte dem. Desto flere ganger dere bryter loven desto viktigere mener politikerne at loven er. 8228323[/snapback] Isåfall er politikerne rare.. Det burde være omvendt: Det folk synes er vanlig burde være lov. Altså at lovene gjenspeiler rettsfølelsen i befolkningen. Lenke til kommentar
Boralis Skrevet 24. mars 2007 Del Skrevet 24. mars 2007 Hvis dere mener lovene er så idiotiske får dere bli politikere og forandre lovene, ikke bryte dem. Desto flere ganger dere bryter loven desto viktigere mener politikerne at loven er. 8228323[/snapback] Ingen sier at de bryter loven her,det sies at loven blir brutt og så kan du snu på flisa og si at om ingen går utover det politikere bestemmer så tror de at de var veldig flinke og ser ingen grunn til å endre på dette . De fleste endringer skjer vel etter demonstrasjoner eller politisk ulydighet Lenke til kommentar
JBlack Skrevet 24. mars 2007 Del Skrevet 24. mars 2007 Hvis dere mener lovene er så idiotiske får dere bli politikere og forandre lovene, ikke bryte dem. Desto flere ganger dere bryter loven desto viktigere mener politikerne at loven er. 8228323[/snapback] Hvorfor skal ikke lover brytes? Lenke til kommentar
Kjellis Skrevet 24. mars 2007 Del Skrevet 24. mars 2007 (endret) Tror det er meget effektivt med bøter mot unge førere som av erfaring er litt hardere på gassen enn de litt eldre. En bot på flere tusen ville vært krise for meg i 18-20 års alderen. Nå er jeg i 30-årene og etablert familiemann, og en bot er ikke like effektivt økonomisk. Jeg har lenge hatt laservarsler, og har nå navigasjon med fotoboksvarsler, verd hver ei krone! Jeg liker fart, og liker mottoet "livet begynner ved 200 km/t"... si hva dere vil! Er ikke dermed sagt at jeg kjører som en tulling i trafikken. Endret 24. mars 2007 av Kjellis Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå