Melisma Skrevet 23. mars 2007 Del Skrevet 23. mars 2007 (endret) Vi har vel alle fått en eller annen form for bot en gang, enten om man har blitt tatt av politiet eller av fotoboksen. Men jeg spør meg selv, hva er egentlig hensikten med det hele? greit at en uforsiktig sjåfør må ut med en pengesum som straff for sin udåd, man kjører deretter forsiktig etter fartsgrensa i noen dager, men så glemmer man det ganske lett og kjører like fort igjen. Bøter skal virke som en avskrekkelses metode, men fungerer det slik? folk blir tatt gang på gang, og da forteller jo det at denne taktikken ikke funker. Jeg sier ikke at jeg har svaret, men jeg bare undret litt på hva som er den hele store hensikten med alle disse kontrollene. Strengere straffer kanskje? ( Norge er jo ikke akkurat kjent for sine strenge straffer, men det er en helt annen diskusjon ) Endret 23. mars 2007 av Melisma Lenke til kommentar
Boralis Skrevet 23. mars 2007 Del Skrevet 23. mars 2007 Hva som hjelper eller ikke skal jeg la være usagt,men en ting som irriterer meg er denne luringen med radar for å knipe de som er "uheldige" å kjøre 2-3 kilometer for fort menst de virkelige fartssynderne går fri. er du så ulykkelig at du ringer politiet en kveld og forteller at det foregår sikkelig grisekjøring, får du beskjed om å annmelde det dagen derpå fordi de ikke har midler til å rykke ut. Hva da med litt omprioritering, rykke ut og ta svina og heller hoppe over en vanlig kontroll eller to Lenke til kommentar
Piperenser Skrevet 23. mars 2007 Del Skrevet 23. mars 2007 er du så ulykkelig at du ringer politiet en kveld og forteller at det foregår sikkelig grisekjøring, får du beskjed om å annmelde det dagen derpå fordi de ikke har midler til å rykke ut. 8224114[/snapback] Feil taktikk, når du ringer sier du at de grisekjører med snøscooter, da dukker de opp før det har gått 5 minutter, med assistanse fra helikopter. :!: Lenke til kommentar
Melisma Skrevet 23. mars 2007 Forfatter Del Skrevet 23. mars 2007 Hva som hjelper eller ikke skal jeg la være usagt,men en ting som irriterer meg er denne luringen med radar for å knipe de som er "uheldige" å kjøre 2-3 kilometer for fort menst de virkelige fartssynderne går fri.er du så ulykkelig at du ringer politiet en kveld og forteller at det foregår sikkelig grisekjøring, får du beskjed om å annmelde det dagen derpå fordi de ikke har midler til å rykke ut. Hva da med litt omprioritering, rykke ut og ta svina og heller hoppe over en vanlig kontroll eller to 8224114[/snapback] Helt enig er nøyaktig det samme som jeg tenker,, politiet er ofte på feil sted på feil tid, nettopp pga. feil prioriteringer,, det er en skam at det skal være sånn,, veldig frustrerende! Lenke til kommentar
Boralis Skrevet 24. mars 2007 Del Skrevet 24. mars 2007 Jepp , et av de grelleste ekemplene har jeg fra min tid som Taxi sjåfør, der vi satt i drosjen og så en mann komme ut fra et utested, vedkommende var så full at han ikke klarte å stå oppreist men krøp bort til bilen og inn i den og startet opp. Dette var en fredags kveld,vi ringte politiet men de måtte bare beklage,de hadde ikke midler, men om vi kunne ta nummret på bilen og komme å annmelde saken på mandag Det hører med til historien at vedkommende var så full at han sovnet i bilen, han var imidlertid borte fra stedet kl 0600 om morgenen da vi sjekket . Lenke til kommentar
monzilla Skrevet 24. mars 2007 Del Skrevet 24. mars 2007 Enig med snekkern, at politiet gidder å bruke resurrser på de som kjører et par kilometer i timen over lovlig grense. Lenke til kommentar
guardianpegasus Skrevet 24. mars 2007 Del Skrevet 24. mars 2007 Men jeg spør meg selv, hva er egentlig hensikten med det hele? Øverst på lista er vel penger i kassa. Men faktum er samtidig at uansett hvor høyt man setter fartsgrensa så er det noen som vil bryte den og kjøre 5-10-15-20-30kmt fortere. Straffereaksjonen avhenger vel av hvor stor overtredelsen er, noe som er både logisk og rettferdig. For høy fart skaper også ulykker som er en stor statlig utgiftspost. Det skulle bare mangle at de som misbruker bilen sin også betaler for den skaden de forvolder. Lenke til kommentar
Melisma Skrevet 24. mars 2007 Forfatter Del Skrevet 24. mars 2007 (endret) Folk kommer jo til å kjøre fort uansett om politiet er på veien allikevel, så eneste muligheten jeg ser er flere fotobokser! da snakker jeg om MANGE! Det kommer jo selvsagt til å koste, men dette må vi da ta oss råd til? blir ikke dette en billigere investering på lang sikt? tenk hvor mange ulykker man unngår!! Dessuten trenger ikke politiet ha så mange radar kontroller.. Folk bremser ned i det sekundet de passerer fotoboksen, og selvfølgelig øker de farten igjen når de er forbi! Man blir til og med ADVART før en fotoboks møter deg på veien!! Dermed har man tid til og forberede seg.. Jeg syns dette er latterlig, jeg ler meg skakk.. Plasser fotobokser strategisk bortover veiene der det trengs (der ulykkesraten er høy) så har man jo ikke sjans til å kjøre for fort.. (Slik ser fotoboksene ut i england, fargerike) Endret 24. mars 2007 av Melisma Lenke til kommentar
Boralis Skrevet 24. mars 2007 Del Skrevet 24. mars 2007 Men jeg spør meg selv, hva er egentlig hensikten med det hele? Øverst på lista er vel penger i kassa. Men faktum er samtidig at uansett hvor høyt man setter fartsgrensa så er det noen som vil bryte den og kjøre 5-10-15-20-30kmt fortere. Straffereaksjonen avhenger vel av hvor stor overtredelsen er, noe som er både logisk og rettferdig. For høy fart skaper også ulykker som er en stor statlig utgiftspost. Det skulle bare mangle at de som misbruker bilen sin også betaler for den skaden de forvolder. 8224897[/snapback] Selvsagt er det en grense,men mitt poeng er at det blir feil å prioritere å ta dem som kommer 3-4 kilometer over grensen og så beklage at en ikke har resursjer til å rykke ut ved grisekjøring eller fyllekjøring, politiets hovedrolle er å ha en prevantiv virkning og det har de neppe da . Lenke til kommentar
Wizendraw Skrevet 24. mars 2007 Del Skrevet 24. mars 2007 Løsningen er da enkel - ikke kjør for fort. Eller? Snekker'n: Når man har en radarkontroll så tar man jo ikke bare de som kjører 3-4 km/t over fartsgrensa, man tar også dem som kjører 30 km/t over. Lenke til kommentar
Polarbastard Skrevet 24. mars 2007 Del Skrevet 24. mars 2007 (endret) Selvsagt er det en grense,men mitt poeng er at det blir feil å prioritere å ta dem som kommer 3-4 kilometer over grensen og så beklage at en ikke har resursjer til å rykke ut ved grisekjøring eller fyllekjøring, politiets hovedrolle er å ha en prevantiv virkning og det har de neppe da . 8225719[/snapback] Helt enig. Men heldigvis ser det ut som at politiet mer fokuserer på grisekjøring i bebodde områder mer enn før. Her hvor jeg bor har politiet hatt flere kampanjer inne i byen sammenlignet med tidligere da de mest fokuserte på å ta bilister på øde veistrekninger, der de ofte sto på den ene plassen på flere mil veistrekning det det var forsvarlig å kjøre forbi. Dermed var det kun de forsvarlige bilistene som fikk svi, mens tullk*kene som kjørte forbi på bakketopper og svinger gikk fri! Edit: typo Endret 24. mars 2007 av Polarbastard Lenke til kommentar
klilleng Skrevet 24. mars 2007 Del Skrevet 24. mars 2007 Folk kommer jo til å kjøre fort uansett om politiet er på veien allikevel, 8225613[/snapback] Nei, hvis det er en politibil i synlig rekkevidder, så beveger trafikken seg som regel mistenkelig nær fartsgrensen, mens ellers går det gjerne 10-20 km over. Ihvertfall det som er min erfaring. Lenke til kommentar
Melisma Skrevet 24. mars 2007 Forfatter Del Skrevet 24. mars 2007 (endret) Løsningen er da enkel - ikke kjør for fort. Eller? Ja, det var enkel løsning du! Det kommer jo ALDRI til å skje, men godt at det finnes godtroende mennesker i verden Endret 24. mars 2007 av Melisma Lenke til kommentar
klilleng Skrevet 24. mars 2007 Del Skrevet 24. mars 2007 Bøter skal virke som en avskrekkelses metode, men fungerer det slik? folk blir tatt gang på gang, og da forteller jo det at denne taktikken ikke funker. Jeg sier ikke at jeg har svaret, men jeg bare undret litt på hva som er den hele store hensikten med alle disse kontrollene. Strengere straffer kanskje? 8223997[/snapback] Fotobokser er bare en dårlig unnskyldning for å ikke bygge skikkelige veier. Selv SINTEF konkluderer jo nå med at 4-felts veier til og med er miljøvennlige! At de er sikrere er det ingen som betviler. Hovedfartsåren E-6 Oslo er jo en skandale, utenom rundt Oslo og noen andre sentrale steder. Så, istedet setter man opp fotobokser. Det gir to fordeler: 1) Man slipper å bruke penger på å bygge vei. 2) Man får extra cash i den store svarte boksen kalt statskassen. I tillegg er fartsgrensene den samme, uansett om det er vinter og drittvær, eller sommer og klart. Helt vilt. Det som burde prioriteres, var folk som råkjører i tettbygde strøk, fyllekjører, osv, men da mister man jo inntekten fra fotoboksene. Det går jo ikke, hvordan skal vi ellers være verdens rikeste land, hvis vi ikke sørger for skikkelig med inntekter til staten? Lenke til kommentar
Melisma Skrevet 24. mars 2007 Forfatter Del Skrevet 24. mars 2007 Folk kommer jo til å kjøre fort uansett om politiet er på veien allikevel, 8225613[/snapback] Nei, hvis det er en politibil i synlig rekkevidder, så beveger trafikken seg som regel mistenkelig nær fartsgrensen, mens ellers går det gjerne 10-20 km over. Ihvertfall det som er min erfaring. 8225792[/snapback] Mulig jeg ordla meg litt feil her ja Jeg mente at uansett om politiet har ett par kontroller så kommer jo ikke folk til å skjerpe seg allikevel! Jeg har hatt lappen i 7 år og har aldri blitt vinka inn til politikontroll, jeg har kun kjørt forbi 2 kontroller på disse 7 årene. Og jeg er ute og kjører hver dag, opptil flere ganger daglig.. Det sier litt om hvor dårlig ressurser vi har pga feilprioriteringer.. Lenke til kommentar
Melisma Skrevet 24. mars 2007 Forfatter Del Skrevet 24. mars 2007 Jeg var på fest for noen helger sida, da snakka jeg med en gutt som fortalte at han og kompisen hadde fyllekjørt og drept en dame på 60 år. De fikk skrens på bilen og klemte den stakkars damen mellom bilen deres og hennes eget hus. De stakk av, men meldte seg til politiet dagen etter. Han gutten jeg pratet med var kun passasjer i bilen, men han skal inn i fengsel nå snart for medvirkning. (merke seg at han faktisk hadde muligheten til å feste og drikke i mellomtiden siden han måtte vente ganske lenge før han skulle inn og sone) Jeg mener at det er i helgene på natten det er mest fylle kjøring. Jeg har kjørt på veiene i disse timene, men ikke en eneste politibil og se. De holder seg kun i sentrum. Latterlig spør du meg. Det er jo ikke der fyllekjørerne er! Jeg befinner meg i vestfold og hver helg så hører jeg om folk som har kjørt i fylla. Og da overdriver jeg ikke. Hvorfor skal de gidde og betale taxi når de har friheten til å kjøre hjem selv? Politiet er jo ikke til å se!! Lenke til kommentar
Wizendraw Skrevet 24. mars 2007 Del Skrevet 24. mars 2007 Løsningen er da enkel - ikke kjør for fort. Eller? Ja, det var enkel løsning du! Det kommer jo ALDRI til å skje, men godt at det finnes godtroende mennesker i verden 8225827[/snapback] Jeg kan jo ikke snakke for andre enn meg selv, men jeg finner det svært lite vanskelig å følge med på fartsmåleren mens jeg kjører. Når fartsmåleren tilogmed har feilvisning slik at man godt kan ligge litt over nøyaktig fartsgrense målt med nåla, så klarer jeg ikke se problemet. Lenke til kommentar
klilleng Skrevet 24. mars 2007 Del Skrevet 24. mars 2007 Løsningen er da enkel - ikke kjør for fort. Eller? Ja, det var enkel løsning du! Det kommer jo ALDRI til å skje, men godt at det finnes godtroende mennesker i verden 8225827[/snapback] Jeg kan jo ikke snakke for andre enn meg selv, men jeg finner det svært lite vanskelig å følge med på fartsmåleren mens jeg kjører. Når fartsmåleren tilogmed har feilvisning slik at man godt kan ligge litt over nøyaktig fartsgrense målt med nåla, så klarer jeg ikke se problemet. 8226221[/snapback] Problemet er at det virker meningsløst å holde fartsgrensen enkelte steder, fordi veien åpenbart er laget for langt høyere hastigheter. Da begynner man å tvile på fornuften bak fartsgrensen. Når man har opplevd tilstrekkelig mange tvilstilfeller, der reglene virker meningsløse, kan det hende man ender opp med å ikke ta dem så alvorlig. Dessuten er det kjedelig å kjøre sakte på gode veier. Lenke til kommentar
Wizendraw Skrevet 24. mars 2007 Del Skrevet 24. mars 2007 Man trenger da ikke være enig i en lov for å følge den? Måten å skape endring på er ikke ved å kjøre fortere enn det som er tillatt, det må politisk påvirkning til. Lenke til kommentar
Belarnion Skrevet 24. mars 2007 Del Skrevet 24. mars 2007 Hva med å sette bøtene til å være en grunnsum + et tillegg med prosentvis basis i inntekt+formue? Da vil det kunne svi godt nok på pungene til at folk holder fartsgrensa tror jeg. Å si at det er "kjedelig" å holde fartsgrensa er kanskje det teiteste argumentet jeg har hørt. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå