Gå til innhold

Menn mot voldtekt


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Norsk satsborgerskap eller ikke statsborgerskap er ikke relevant for en slik statistikk om man skal snakke om muslimske innvandrere.

Nei, det er jeg enig i. Men det er interessant å se op hvilke grupper som er overrepresentert, og hvorfor. Ifølge artikkelen du linker til i Aftenposten er irakere og somaliere overrepresentert, det fremgikk også av SSB sin statistikk som jeg refererte. Hvorfor akkurat de gruppene, og ikke andre nasjonaliteter med muslimsk kulturbakgrunn? Det var spøsmålet mitt i forrige post.

 

Kan det ha noen sammenheng med botid og kunnskap om norsk kultur? Den irakiske befolkningen og kanskje spesielt den somaliske har kortere tid i Norge og preges (antaksvis) av dårligere integrering og lavere sysselsetting.

 

I såfall vil statsborgerskap være relevant, ikke som forklaring eller årsak, men som indikator. Det er ikke uvesentlig for vurderingen av om problemet er kulturbestemt og om det er "uhelbredelig".

 

Når verstinglandene Irak, Iran og Somalia også har det høyeste antall flyktninger (i motsetning til arbeidsinnvandrere i reell eller overført betydning), er det også egnet til litt ettertanke. På den annen side er ikke alle flyktningenasjoner representert, "gamle" (i denne sammenheng) land som Chile glimrer med sitt fravær. Er det fordi de har en annen kulturell bakgrunn enn de førstnevnte, eller er det fordi de har bodd her så lenge?

 

Ellers er tallene pr. land små og egnet til statistisk forvirring. For eksempel ser vi at vi har et antall domfelte fra Estland, flere enn fra Somalia faktisk, tross at det er langt færre estlendere her. (Da snakker vi om mennesker med statsborgerskap i de landene, så det er klart.) Men vi har ingen fra andre baltiske land. Det ville være et statistisk mysterium om vi ikke visste fra avisene at disse estiske personene er dømt for medvirkning til menneskehandel og prostitusjon. Tallene er så små at de kan forskyves av en enkeltsak.

 

Årlig anmeldes rundt 750 voldtekter og voldtektsforsøk i Norge. Man antar at dette utgjør mellom 10 og 20 prosent av voldtektene, så mørketallene er store.

 

I Oslo øker antall voldtektsforsøk. I 2005 ble det anmeldt 122 voldtekter og 27 voldtektsforsøk. I fjor ble det anmeldt 125 voldtekter, og hele 44 voldtektsforsøk. 2 av 3 anmeldte for voldtekt i Oslo er ikke-vestlige innvandrere (dette kan innsnevres ytterligere inn til bestemte grupper).

 

Cirka 20 prosent av voldtektene som begås, er overfallsvoldtekter. Dette betyr at offeret ikke kjenner gjerningsmannen.

 

Du finner bøttevis med informasjon og dokumentasjon på Human Rights Service sine sider: http://www.rights.no/vold_over_gen/hrs_60.00_050405_101.htm

http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks/article1662801.ece

http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks/article190018.ece

8235806[/snapback]

Takk for linkene. Det er klart at mørketallene er store her. Spørsmålet er om de er statistisk forskjellig fra de kjente tallene på noe vis, og i hvilken retning dette i så fall slår ut.

 

Men jeg lurer fortsatt litt på hvor de blir av statistisk, disse 65 prosentene. Hvis Oslo har 10 ganger så mange ikke vestlige innvandrere som Finnmark (i prosent av befolkningen), og 65% av overgrepene gjøres av innvandrere, hvorfor har Oslo bare halvparten så mange ofre for overgrep? Samme med Telemark. Finnmark har jo ikke alle disse innvandrerne, altså må det være en annen faktor som medvirker. Er forskjellen mellom ulike fylker større enn mellom ulike nasjonaliteter? I så fall, hvorfor?

 

Geir :)

Lenke til kommentar
Kan dere ikke heller finne på noe som er litt støtende for voldtektsmennene da?! Hva med å gå inn for mer middelalderske avstraffingsmetoder som eksempelvis binde gjerningsmennene ute i det fri hvor de kan bli spyttet på av forbipasserende?

8238131[/snapback]

Vel, hvis jeg blir vitne til en voldtekt så kan jeg ikke garantere at jeg ikke går fysisk til verks mot gjerningsmannen.

 

Noe som KUNNE fungert var voksne, edru mennesker som gikk patrulje om natten, og som uten å nøle kunne knust en del bein i kroppen til eventuelle voldtektsmenn de kom over. Nattfuglene vil jo ikke gripe inn, og de er ikke over alt.

Lenke til kommentar
Men jeg lurer fortsatt litt på hvor de blir av statistisk, disse 65 prosentene. Hvis Oslo har 10 ganger så mange ikke vestlige innvandrere som Finnmark (i prosent av befolkningen), og 65% av overgrepene gjøres av innvandrere, hvorfor har Oslo bare halvparten så mange ofre for overgrep? Samme med Telemark. Finnmark har jo ikke alle disse innvandrerne, altså må det være. Er forskjellen mellom ulike fylker større enn mellom ulike nasjonaliteter? I så fall, hvorfor?

 

Geir :)

8238375[/snapback]

 

Men snakker vi her om overgrep eller voldtekt? Det har jo blitt kjent i senere tid av overgrep har funnet sted og blitt sosialt "akseptert" i visse deler av det nordlige Norge. Kan dette ha innvirkning på statistikken?

Lenke til kommentar
Men jeg lurer fortsatt litt på hvor de blir av statistisk, disse 65 prosentene. Hvis Oslo har 10 ganger så mange ikke vestlige innvandrere som Finnmark (i prosent av befolkningen), og 65% av overgrepene gjøres av innvandrere, hvorfor har Oslo bare halvparten så mange ofre for overgrep? Samme med Telemark. Finnmark har jo ikke alle disse innvandrerne, altså må det være. Er forskjellen mellom ulike fylker større enn mellom ulike nasjonaliteter? I så fall, hvorfor?

 

Geir :)

8238375[/snapback]

 

Men snakker vi her om overgrep eller voldtekt? Det har jo blitt kjent i senere tid av overgrep har funnet sted og blitt sosialt "akseptert" i visse deler av det nordlige Norge. Kan dette ha innvirkning på statistikken?

8238381[/snapback]

Ja, det kunne det være, i og med at statistikken ikke skiller. Har du noen dokumentasjon på det? Hva slags overgrep?

 

Det ville forklare det. Men forutsetter ikke det at andre type overgrep er atypiske hos innvandrere? At det "bare" er overfallsvoldtektene de skiller seg ut på? Det rimer ikke, dersom vi skal forklare det kulturelt. Eller gjør det det?

 

Og i så fall: Hvorfor er Telemark overrepresentert?

 

Geir :)

Lenke til kommentar
Ja, det kunne det være, i og med at statistikken ikke skiller. Har du noen dokumentasjon på det? Hva slags overgrep?

 

Det ville forklare det. Men forutsetter ikke det at andre type overgrep er atypiske hos innvandrere? At det "bare" er overfallsvoldtektene de skiller seg ut på? Det rimer ikke, dersom vi skal forklare det kulturelt. Eller gjør det det?

 

Og i så fall: Hvorfor er Telemark overrepresentert?

 

Geir :)

8238398[/snapback]

 

Jeg snakker om tenåringsprostitusjonssakene som pågikk her i fjor, hvor blant annet en ordfører ble tiltalt for utuktig omgang med en 13-åring.

 

Kan finne frem noen saker senere i dag. :)

 

Hvorfor Telemark er overrepresentert i statistikken kan jeg ikke svare på, jeg stilte bare spørsmål ved statistikken som ble lagt frem og hva slags definisjoner av overgrep som var innlemmet i den.

Endret av Marley
Lenke til kommentar
Norsk satsborgerskap eller ikke statsborgerskap er ikke relevant for en slik statistikk om man skal snakke om muslimske innvandrere.

Nei, det er jeg enig i. Men det er interessant å se op hvilke grupper som er overrepresentert, og hvorfor. Ifølge artikkelen du linker til i Aftenposten er irakere og somaliere overrepresentert, det fremgikk også av SSB sin statistikk som jeg refererte. Hvorfor akkurat de gruppene, og ikke andre nasjonaliteter med muslimsk kulturbakgrunn? Det var spøsmålet mitt i forrige post.

 

Kan det ha noen sammenheng med botid og kunnskap om norsk kultur? Den irakiske befolkningen og kanskje spesielt den somaliske har kortere tid i Norge og preges (antaksvis) av dårligere integrering og lavere sysselsetting.

 

I såfall vil statsborgerskap være relevant, ikke som forklaring eller årsak, men som indikator. Det er ikke uvesentlig for vurderingen av om problemet er kulturbestemt og om det er "uhelbredelig".

 

Når verstinglandene Irak, Iran og Somalia også har det høyeste antall flyktninger (i motsetning til arbeidsinnvandrere i reell eller overført betydning), er det også egnet til litt ettertanke. På den annen side er ikke alle flyktningenasjoner representert, "gamle" (i denne sammenheng) land som Chile glimrer med sitt fravær. Er det fordi de har en annen kulturell bakgrunn enn de førstnevnte, eller er det fordi de har bodd her så lenge?

 

Ellers er tallene pr. land små og egnet til statistisk forvirring. For eksempel ser vi at vi har et antall domfelte fra Estland, flere enn fra Somalia faktisk, tross at det er langt færre estlendere her. (Da snakker vi om mennesker med statsborgerskap i de landene, så det er klart.) Men vi har ingen fra andre baltiske land. Det ville være et statistisk mysterium om vi ikke visste fra avisene at disse estiske personene er dømt for medvirkning til menneskehandel og prostitusjon. Tallene er så små at de kan forskyves av en enkeltsak.

 

Årlig anmeldes rundt 750 voldtekter og voldtektsforsøk i Norge. Man antar at dette utgjør mellom 10 og 20 prosent av voldtektene, så mørketallene er store.

 

I Oslo øker antall voldtektsforsøk. I 2005 ble det anmeldt 122 voldtekter og 27 voldtektsforsøk. I fjor ble det anmeldt 125 voldtekter, og hele 44 voldtektsforsøk. 2 av 3 anmeldte for voldtekt i Oslo er ikke-vestlige innvandrere (dette kan innsnevres ytterligere inn til bestemte grupper).

 

Cirka 20 prosent av voldtektene som begås, er overfallsvoldtekter. Dette betyr at offeret ikke kjenner gjerningsmannen.

 

Du finner bøttevis med informasjon og dokumentasjon på Human Rights Service sine sider: http://www.rights.no/vold_over_gen/hrs_60.00_050405_101.htm

http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks/article1662801.ece

http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks/article190018.ece

8235806[/snapback]

Takk for linkene. Det er klart at mørketallene er store her. Spørsmålet er om de er statistisk forskjellig fra de kjente tallene på noe vis, og i hvilken retning dette i så fall slår ut.

 

Men jeg lurer fortsatt litt på hvor de blir av statistisk, disse 65 prosentene. Hvis Oslo har 10 ganger så mange ikke vestlige innvandrere som Finnmark (i prosent av befolkningen), og 65% av overgrepene gjøres av innvandrere, hvorfor har Oslo bare halvparten så mange ofre for overgrep? Samme med Telemark. Finnmark har jo ikke alle disse innvandrerne, altså må det være en annen faktor som medvirker. Er forskjellen mellom ulike fylker større enn mellom ulike nasjonaliteter? I så fall, hvorfor?

 

Geir :)

8238375[/snapback]

 

Denne tråden handler om voldtekter, så vi får forholde oss til det. Mer enn en av fem anmeldte voldtekter og voldtektsforsøk i landet er i Oslo. Da gjentar jeg: Årlig anmeldes rundt 750 voldtekter og voldtektsforsøk i Norge. Man antar at dette utgjør mellom 10 og 20 prosent av voldtektene, så mørketallene er store.

 

I Oslo øker antall voldtektsforsøk. I 2005 ble det anmeldt 122 voldtekter og 27 voldtektsforsøk. I fjor ble det anmeldt 125 voldtekter, og hele 44 voldtektsforsøk. 2 av 3 anmeldte for voldtekt i Oslo er ikke-vestlige innvandrere (dette kan innsnevres ytterligere inn til bestemte grupper).

 

Cirka 20 prosent av voldtektene som begås, er overfallsvoldtekter. Dette betyr at offeret ikke kjenner gjerningsmannen.

 

Hvor har du det fra at ikke andre grupper med muslimsk kulturbakgrunn ikke er overrepresentert? At somaliere trekkes frem som de verste, betyr ikke at andre grupper ikke er sterkt overrepresentert? At Nord-Korea er et SPESIELT ille regime betyr ikke at andre regimer ikke er ille.

 

Jeg råder deg til å lese linken jeg gav deg fra Human Rights Service. Du finner enormt med interessant informasjon og dokumentasjon.

Lenke til kommentar
Denne tråden handler om voldtekter, så vi får forholde oss til det.

Ja, men det forutsetter at vi kan si noe om årsakssammmenhenger uten å se på det bredere bildet. Vi skal vokte oss for konklusjoner ala "Innvandrere er tyver. Jeg vet det for en av dem stjal sykkelen til kompisen min." (Tatt fra en tidligere diskusjon her på forumet.) Samtidig er det viktig at vi ikke gjør den motsatte feilen, skrur på vidvinkellinsen og mister deltaljene. Det er vel sånn at vi alle velger den linsen som gir oss det bildet vi ønsker å se...

 

Mer enn en av fem anmeldte voldtekter og voldtektsforsøk i landet er i Oslo. Da gjentar jeg: Årlig anmeldes rundt 750 voldtekter og voldtektsforsøk i Norge. Man antar at dette utgjør mellom 10 og 20 prosent av voldtektene, så mørketallene er store.

Det er jeg med på. Og jeg spurte: Er det noen grunn til å anta at mørketallene skiller seg fra de kjente tallene, når det gjelder overgrepenes art og gjerningsmenn?

 

I Oslo øker antall voldtektsforsøk. I 2005 ble det anmeldt 122 voldtekter og 27 voldtektsforsøk. I fjor ble det anmeldt 125 voldtekter, og hele 44 voldtektsforsøk. 2 av 3 anmeldte for voldtekt i Oslo er ikke-vestlige innvandrere (dette kan innsnevres ytterligere inn til bestemte grupper).

Jeg godtar det premisset også, siden det kommer fra politiet. Spørsmålet mitt er hvorfor det ikke slår negativt ut på statistikkene over ofre for seksualforbrytelser. Det kan selvsagt være en logisk forklaring, men jeg ser den ikke. Med mindre innvandrere er overrepresentert på voldtekt og underrepresentert på annen seksuell kriminalitet.

 

Cirka 20 prosent av voldtektene som begås, er overfallsvoldtekter. Dette betyr at offeret ikke kjenner gjerningsmannen.

Ja, og det understøtter min opprinnelige link til Willy Pedersens kronikk. Men jeg er usikker på definisjonen. En overfallsvoldtekt kan vel i teorien strengt tatt skje selv om gjerningsmann og offeret er bekjente (naboer eller på annen måte), det betyr bare at voldtekten ikke skjer i en setting der kontakten dem i mellom er planlagt fra hennes side. Voldtekten kan allikevel være planlagt/villet fra hans side. Eller er det slik at overfallsvoldtekter pr. definisjon inkluderer en fremmed gjerningsmann og et tilfeldig offer? Har du en kilde til definisjonen?

 

Og igjen er spørsmålet: Skiller overfallsvoltektene seg fra andre voldtekter, når det gjelder for eksempel gjerningsmannens opprinnelse?

 

Hvor har du det fra at ikke andre grupper med muslimsk kulturbakgrunn ikke er overrepresentert? At somaliere trekkes frem som de verste, betyr ikke at andre grupper ikke er sterkt overrepresentert? At Nord-Korea er et SPESIELT ille regime betyr ikke at andre regimer ikke er ille.

Det gjorde jeg ved å sammenligne antall straffedømte pr. statsborgerskap med antall mennesker her i landet med samme statsborgerskap. (Altså forhåpentlig epler med epler denne gangen.) Blant iranere og irakere er det 1 av 1000 som er dømt for seksualforbrytelser, blandt somaliere 1 av 2500, men blant for eksempel pakistanere er det 1 av 6000, og det er det samme som gjennomsnittet for norske statsborgere. At noen av de siste også innvandrere er ikke vesentlig, det trekker selvsagt snittet noe opp, men en gruppe med 90% etniske nordmenn skulle allikevel få et lavere tall enn for en gruppe som bare hadde muslimske innvandrere.

 

I hvor stor grad statsborgerskap betyr noe kan diskuteres, men det er antagelig ingen grunn til å tro at somaliere og pakistanere som har fått statsborgerskap her i landet er værre enn de som ikke har fått det. Tvert om, dersom moralske normer og "skikk og bruk" er en tilvenningssak.

 

Jeg råder deg til å lese linken jeg gav deg fra Human Rights Service. Du finner enormt med interessant informasjon og dokumentasjon.

8238588[/snapback]

Jo takk. Mye interessant og ikke minst skremmende lesning der. Skal pløye gjennom det ved tid og anledning...

 

Geir :)

 

Edit: Leifer...

Endret av tom waits for alice
Lenke til kommentar

Jeg skrev at det er voldtekter dette dreier seg om, så da må vi diskutere det. Da peker jeg på at det hvert år anmeldes ca.750 voldtekter og voldtektsforsøk her i landet, Oslo klart overrepresentert. Jeg synes det er temmelig håpløst å snakke om statsborgerskap eller ikke. Man blir ikke automatisk nordmann om man får norsk pass. Man kan da heller ikke sammenlikne utenlandsk statsborger med nordmann, da nordmann her betyr alle med norsk pass, inkludert svært mange innvandrere.

Lenke til kommentar

Men du overser poenget mitt: Det er nemlig i denne sammenheng irrelevant med statsborgerskap, det er bare valgt for å gi sammenlignbare størrelser. Og jeg understreket (denne gangen) at norske statsborgere i statistikken jeg referer til inkluderer innvandrere med norsk pass. Og da har du følgende tre eksempelgrupper:

 

Gruppe 1: Inneholder 100% irakere (kurdere i hovedsak?). Her er domfellelsesandelen av gruppen 1 av 1000.

 

Gruppe 2: Inneholder 100% pakistanere. Her er domfellelsesandelen av gruppen 1 av 6000.

 

Gruppe 3: Inneholder 90% etniske nordmenn, 10% innvandrere. Her er domfellelsesandelen av gruppen 1 av 6000.

 

Hvorfor har ikke gruppe 2 en høyere andel enn gruppe 3, hvis islamsk kulturbakgrunn er en relevant faktor? Ja, det er muslimer i gruppe 3 også, men bare 1/10 så mange, relativt sett.

 

Og ja, disse tallene gjelder alle slags seksualforbrytelser. Men det de beste tallene jeg finner hos SSB. Siden jeg som privatperson ikke har tilgang til STRASAK og andre registere, er vi prisgitt hva de og politiet og andre med tilgang finner det for godt å la oss få innsyn i.

 

Men vi kan godt diskutere voldtekt spesifikt, hvis du kan finne tall for dette som er statistisk signifikante. Du har et par ganger sagt at "2 av 3 anmeldte for voldtekt i Oslo er ikke-vestlige innvandrere (dette kan innsnevres ytterligere inn til bestemte grupper)." Hvilke grupper er det snakk om?

 

Geir :)

Lenke til kommentar

Kan du linke til kilder til alle disse tallene dine. Det gjør det mye lettere for meg å holde oversikten her, for jeg må kontrollere alle tall, definisjoner og dine tolkninger du kommer med her av disse hvis ikke blir det bare tull.

 

Og jeg synes vi bør gå bort fra seksualforbrytelser, og konsentrere oss om voldtekter siden det er det saken handler om. Vi har nok informasjon om voldtekter til å diskutere det. Når bare under 10% av alle anmeldte voldtekter ender med domfellelse, så er det veldig mye annet som må ligge i de tallene dine om dømte seksualforbrytelser.

Lenke til kommentar

har vel igrunnen postet linkene til SSB før, men her har du dem i alle fall

 

Antall med statsborgerskap for de tre gruppene: Kilde

 

Norsk: 4 417 942

Irakisk: 13 207

Pakistansk: 6 354

 

Antall straffedømte for seksualforbrytelser for de tre gruppene: Kilde

 

Norsk: 647

Irakisk: 16

Pakistansk: 1

 

Da blir andelel dømte for hvert statsborgerskap:

 

Norsk: 647:4417942 = 1:6828

Irakisk: 16:13207 = 1:825

Pakistansk: 1/6354 = 1/6354

 

Man kan argumentere med at tallene over domfelte her er små, for små til å være statistisk sikre. Hadde det vært en pakistaner til som var domfelt, hadde andelen vært dobbelt så stor, men det var det altså ikke. Og det måtte vært 7-8 av dem om de skulle hatt samme andel som irakerne. Og utvalget av potensielle lovbrytere er stort nok, med 6534 individer.

 

Det har du mine tall. Nå håper jeg du gjør meg samme tjenesten og dokumenterer dine tall og påstander etterhvert. Så langt har jeg bare sett tall fra en "sidebar" i Aftenposten, uten at avisen gir noen kildehenvisning. Like for like, jeg må kunne kontrollere deg også. :)

 

Du har ennå ikke svart på mine spørsmål om dette, eller mine andre spørsmål for den saks skyld, bare referert til at dette er ikke er relevant eller ikke det vi skal diskutere. Men jeg forstår deg egentlig som at du vil vi skal la tallknekkingen ligge og diskutere voldtektsproblematikken. Det er jeg med på. Premisset om at enkelte innvandrergrupper er overrepresentert har jeg alt akseptert, så vi behøver ikke krangle om hvorvidt det er sant.

 

Edit: Men jeg synes fortsatt det er relevant å diskutere hvorfor det er slik.

 

Geir :)

Endret av tom waits for alice
Lenke til kommentar

Om man sorterer antall anmeldte voldtekter i forhold til den antatte gjerningsmannens opprinnelsesland, er det liten tvil om at personer med utenlandsk opprinnelse er overrepresentert i statistikkene. Tallene som TWFA oppgir viser det. Men det samme fremgår også av politiets egne rapporter.

 

Voldtekt i Oslo

 

Jeg tror likevel det blir feil å konkludere at voldtekt først og fremst er et innvandringsproblem. Man vet at mørketallene er store. I enkelte medier er det antatt at de reelle tallene for seksualforbrytelser kan være så høye som mellom 20 og 25.000 kvinner pr. år. I tillegg vet man at voldtekt oftest skjer mellom mennesker som kjenner hverandre fra før. Jeg har snakket med flere kvinner (jenter) som har fortalt at de selv har vært utsatt for voldtekt eller voldtektsforsøk. I samtlige tilfeller var gjerningsmannen en norsk kjæreste, samboer, ektefelle, venn, bekjent, studiekamerat el.. Kanskje er det og slik at det er vanskligere for kvinner i slike tilfeller å anmelde forholdet enn når gjerningsmannen er en fremmed utlending?

 

Jeg er således enig i at det er bekymringsfullt at innvandrere utgjør en såvidt stor prosentvis andel av antatte gjerningsmenn. Jeg er likevel ikke i tvil om at det i mørketallene skjuler seg store tall som levner "etniske" nordmenn lite ære.

Lenke til kommentar
SSB forkludrer her bevisst statistikken med begrepet "statsborger", når vi vet at store deler av den grove kriminaliteten i norge begås av asylsøkere, flyktninger og andre som er her på "besøk".

 

Kan du underbygge det du sier her eller er det din personlige oppfatning av situasjonen?

Lenke til kommentar

Virker som halvparten her er frp-folk som skaffer sin kunnskap fra VG.

 

Ikke vær så transynte. Kun 5% av voldtektsanmeldelsene er gjort av ukjente folk, og dette er den andelen vi får høre om i media hele tiden, og det kan godt stemme at voldtektsmenn fra muslimske menn er overrepresentert her. Men det er ingen tvil om at nordmenn utgjør majoriteten av voldtekter.

 

Edit: Jeg må bare få stille et spørsmål. I og med at den største andelen av "innvandrere" i Norge er svensker og briter, ville dere gitt akkurat samme straff til de som til en "muslimsk innvandrer"? Virker som mye er bygget på fordommer.

Endret av Timur
Lenke til kommentar
SSB forkludrer her bevisst statistikken med begrepet "statsborger", ...

Jeg vet ikke om vi skal skylde på SSB, politiet eller kanskje endog politikerne her. Tallene kommer vel fra STRASAK og lignende registere, og det er ikke sikkert at de inneholder informasjon om etnisk bakgrunn. Så blir spørsmnålet om det eventuelt skyldes politiske føringer og forskrifter. Det er i så fall synd.

 

Uansett er dette med på å forvirre ja. Det forvirret i hver fall meg tidligere i tråden. :blush:

 

Dessuten bør man ha i bakhodet at terskelen for at norske kvinner anmelder er langt lavere enn terskelen for muslimske kvinner.

8248215[/snapback]

Det er antagelig riktig. En norsk kvinne har mindre å tape på en anmeldelse, både kulturelt og sosialt. En norsk kvinne med egen jobb og sosialt nettverk vil ha lettere for å anmelde en voldelig samboer enn en pakistansk kvinne som lever på mannens inntekt og ikke har noe sosialt miljø utenfor familien/menigheten. Og en norsk kvinne vil i sterkere grad være oppdratt til å føle eierskap over egen kropp og lettere kunne føle at det ikke er "hennes feil".

 

Men jeg vet ikke om det finnes forskning/statistikker på dette.

 

Geir :)

Lenke til kommentar
Kun 5% av voldtektsanmeldelsene er gjort av ukjente folk

8248424[/snapback]

 

Men så er den til gjengjeld enda styggere enn vanlig voldtekt.

 

De voldtektene som begås av bekjente spenner over et mye større området. Alt fra det at kvinnen sier 'nei' midt under sexakten til de mer grovere som ligner på overfallsvoldtektene.

 

Jeg lurer bare på hva slags mentalitet som ligger bak en overfallsvoldtekt? Tar med en kniv ut, og går bevisst rundt og leter etter en jente som går alene, for så å tvinge henne til å.... AH! Merker at blodet begynner å koke bare jeg skriver det.

Lenke til kommentar
det er bare innvandre som voldtar, å det vet vi alle...

hvis det er en nordmann som har voldtatt så er det pga han var full etc.. men det er innvandre som gjør de fleste voldtektene.. noe som gjør meg så f!"#!"#¤ provosert

8228253[/snapback]

 

 

:( Jeg skal be for deg. Du er ikke frisk.

Lenke til kommentar
det er bare innvandre som voldtar, å det vet vi alle...

hvis det er en nordmann som har voldtatt så er det pga han var full etc.. men det er innvandre som gjør de fleste voldtektene.. noe som gjør meg så f!"#!"#¤ provosert

8228253[/snapback]

 

 

:( Jeg skal be for deg. Du er ikke frisk.

8266450[/snapback]

 

 

okey:), men er du ikke enig at det er innvandre som gjør de fleste voldtektene da?

Jeg er selv en IKKE-Norsk, Har en bestemor som er amrikaner.. og jeg ser ikke på meg selv som Norsk.. Men trossalt jeg skal leve i dette landet, å jeg har ikke lyst å se at andre Innvandre ødelegger for oss som VIRKELIG har lyst til å bli akseptert av sammfunnet, som virkelig betaler for seg, ja gjør rett å seltt alt for å bli likt av nordmenn, men blir bare sett ned på av enkelte nordmenn.. pga DE ødelegger for oss andre. mange vill sikkert da spørre.. hvorfor drar du ikke tilbake.

 

 

hvorfor skal jeg dra tilbake, når jeg ikke kjenner noen?, jeg kjenner ikke kulturen demmes, jeg vil slite veldig mye.. Jeg har vokst opp i dette landet, hvorfor skal jeg da dra?

 

jeg har ikke lyst til å se barna mine vokser opp, hvor det er hat ogsånt jeg skjønner at nordmenn blir bare mer og mer provosert av utlendinger som voldtar, selv blir jeg provosert og lei meg når jeg hører og leser noe slikt i avisen... tilog med så respekter jeg folk som virkelig hater sånna som meg, det ikke noe rart i at de hater sånna som meg.. bare se hva som skjer idag:(

 

Kall meg gjerne syk eller idiot,, men jeg har ikke lyst til å se mine framtidige barn vokser opp hvor det er hat ogsånt(noe jeg tvilerpå)

 

Ønsker det hadde bare vært fler av sånna som meg, som virkelig har lyst til å leve i dette landet og TØRR å være IMOT! Jeg har motatt mange drapstrusler av ungdomsgjenger(utlendinger) hvor de mener at jeg er "rasist" ogsånt..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...