Gå til innhold

Overklokking av Intel e6400

Anbefalte innlegg

Hopla. Jeg er småfersk på overklokking men har da noe peil på data. Sitter her og leker litt med overklokking av min e6400 dual core på et p5n32-e-sli kort.

har en 520w mod stream PSU og kjører stock vifta.

Har lest litt rundt og ser at folk kjører stock helt opp til 3k. Jeg har tweeka bios og satt unlinked på fsb og minne frekvens. satte fsb til 1337 nå, prøvd litt av kvart.

Nå kjører maskinen på 2673,89 mzh med 8x multiplier. Jeg mener å ha hørt at jeg ikke skal kuke med multiplieren (hva er forskjellen på å jekke opp multiplier vs fsb, tror jeg har halve svaret på det, men vil gjerne ha hele :) )

Jeg prøvde å nå 2800mhz, men da fikk jeg bluescreens og høytalerene mine spydde ut ulyd, måtte resette CMOS, men er up and running igjen.

Hvor høyt tror dere at det er safe å dra denne CPU'en, jeg har 44 grader idle og omtrent 60 ved load.

Trenger jeg å skru opp volten på CPU'en for å nå 3k?

Hvordan regner man på når man ikke har mer å tjene på å klokke CPU før man må klokke minnet?

Bør jeg klokke minnet?

Må jeg stille på volten der også i såfall?

Minnet kjører 5,5,5,15 på 400mhz

Har OCZ 6400. 2gig til 1700 spenn, husker ikke hele navnet.

Det ble mange spørsmål, jeg har lest masse, men det er vanskelig å sette sammen info fra mange forskjellige kilder, som sier litt av kvart. Da er det bedre å spørre noen som har peil :)

Håper jeg får svar på noen av spørsmålene i hvertfall.

Tusen takk.

Andreas

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Om du opplever ustabilitet ved overskridning av en viss frekvens på CPU, så er det nok grensen for hva den klarer uten å øke spenningen på CPU, det kan sikkert variere fra CPU til CPU. Da må du nok til pers med det. Og multiplier på f.eks E6400 går vel ikke an å skru opp, bare ned.

Endret av Smirnoff
Lenke til kommentar
Om du opplever ustabilitet ved overskridning av en viss frekvens på CPU, så er det nok grensen for hva den klarer uten å øke spenningen på CPU, det kan sikkert variere fra CPU til CPU.  Da må du nok til pers med det.  Og multiplier på f.eks E6400 går vel ikke an å skru opp, bare ned.

8222525[/snapback]

Aha, ja merket det, men trodde det var var jeg som blingsa.

Lenke til kommentar

Jeg tenkte også at jeg skulle klokke 320mb 8800 gts'en min til samme frekvenser som MSI OC edition. Dvs 575 mhz i steden for 500. Riva tuner sier at core frekvensen min er 507, og at minne frekvensen er 792. Det stemmer vel ikke, skal være 1600. Skal det ganges med 2?, da stemmer det jo mer i såfall.

Vet noen om det er satt inn bedre vifter i de fabrikk overklokkede kortene? Eller er det "trygt" å jekke opp til 575 på core, og 1700 på minne conta 500 og 1600.-

Takker for alle tilbakemeldinger

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...