mske Skrevet 23. mars 2007 Del Skrevet 23. mars 2007 Hei og takk for all hjelp ang. installering av Linux! En ting jeg lurer litt på er om Ubuntu 6.10 krever mer av maskinen enn Windows XP? Jeg føler ihvertfall at pcen min går tregere nå som jeg har Ubuntu installert, men jeg mener å ha hørt at Linux krever mindre av maskinen enn XP ? En ting til i samme slengen: - Kan dere nevne noen nyttige program til Linux? Gjerne også programmeringsverktøy og konfigurering av LAMP mvh Magne Lenke til kommentar
Ståle Skrevet 23. mars 2007 Del Skrevet 23. mars 2007 http://bluefish.openoffice.nl/index.html Lenke til kommentar
A!1 Skrevet 23. mars 2007 Del Skrevet 23. mars 2007 Hva slags programmer trenger du tips til da? Når det gjelder maskinkrav, varierer det med hvilke programmer og skrivebordsmiljø du vil kjøre. Responsiviteten avhenger av mye. Selv mener jeg maskinen min ble mye mer responsiv da jeg skiftet fra ext3 til xfs filsystem. Lenke til kommentar
mske Skrevet 23. mars 2007 Forfatter Del Skrevet 23. mars 2007 Maskinen min er relativt gammel, og har følgende spesifikasjoner: - 256 MB RAM - Intel Celeron 700mhz cpu - Intel Graphics Controller - 32MB minne Er den rett og slett for dårlig til å kjøre Ubuntu skikkelig? Lenke til kommentar
Ståle Skrevet 23. mars 2007 Del Skrevet 23. mars 2007 Jeg har en med 398MB RAM, 600MHz og noe nVidia skjermkort greier. Men det spørs jo hva du skal bruke den til. Jeg bruker min til http/ftp og det går jo fint. Lenke til kommentar
A!1 Skrevet 23. mars 2007 Del Skrevet 23. mars 2007 Maskinen min er relativt gammel, og har følgende spesifikasjoner: - 256 MB RAM - Intel Celeron 700mhz cpu - Intel Graphics Controller - 32MB minne Er den rett og slett for dårlig til å kjøre Ubuntu skikkelig? 8222671[/snapback] Du har litt lite RAM, men du skal jo klare å kjøre det. - Det er vel såvidt over 100MB RAM som er minimumskravet for å kjøre ubuntu. 192MB for den grafiske liveCD-installeren. Jeg ville gått for xubuntu / xfce isteden for gnome. Du kan installere det ved å åpne en terminal og skrive: sudo aptitude install xubuntu-desktop Så kan du logge ut og velge default desktop som xfce når du logger inn neste gang. - Xfce ser ok ut, men krever en del mindre av maskinen enn det gnome/kde gjør. Lenke til kommentar
flyndrefjes Skrevet 23. mars 2007 Del Skrevet 23. mars 2007 Jeg kjører Xubuntu på en (annen) AMD-350@400MHz, 192MB RAM, 16MB nVidia skjermkort. Går bedre enn Windows XP ja! Men selvfølgelig ingen sprek PC, det sier seg nesten selv. Men legg merke til at skrivebordsmiljøet er XFCE i Xubuntu. Det skyldes nok at PC-en er raskere enn med XP i dette tilfellet. Bruker den til OpenOffice-oppgaver, samt at den står som printer-server i trådløst nett. Lenke til kommentar
mske Skrevet 23. mars 2007 Forfatter Del Skrevet 23. mars 2007 Et par spørsmål til.. Hvor kan jeg få lastet ned Apache, MySQL og PHP til Linux? Hvordan går jeg frem? Lenke til kommentar
A!1 Skrevet 24. mars 2007 Del Skrevet 24. mars 2007 For ubuntu åpner du bare en terminal og skriver: sudo aptitude install apache2 mysql-server php5 Du kan også bruke det grafiske verktøyet synaptic Lenke til kommentar
LessThanJake Skrevet 24. mars 2007 Del Skrevet 24. mars 2007 Programmeringsverktøy for GNU/Linux. gcc, geany, glade, ddd, valgrind, eclipse, emacs, ajunta, tcc, auto-tools, scons, vim, python, gtk, pygtk, bash Vet jo ikke helt hva slags programmering det er snakk om da, så hvis dette ikke hjalp kan du finne mer her: http://www.gnomefiles.org/category.php?cat_id=8 Og husk å installere ting på den riktige/lette måten, dvs. bruk apt-get eller Synaptic ikke last ned programmene manuelt. Lenke til kommentar
LessThanJake Skrevet 24. mars 2007 Del Skrevet 24. mars 2007 Angående hastighet. En fersk default XP installasjon er raskere enn en fersk default Ubuntu installasjon. Men det er et par men her. - XP er jo et oltidsOS designet for gamle PCer, mens Ubuntu er rykende fersk. Du burde heller sammenligne Ubuntu og Vista. - Ubuntuinstallasjonen din vil ikke bli noe tregere ettersom tiden går, du kan bruke den hver dag i to år og den er fortsatt god og rask som ny. Ikke mange som er så begavete at de klarer å holde XPmaskinen sin god som ny og rask i et halvt år engang. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå