Gå til innhold

FSB-o/c med 400MHz ram på 333MHz

Darx_

Anbefalte innlegg

-Her er tingen:

Jeg har en p4 2.4GHz som skal overclockes. Den kjører default på 133MHz FSB med multiplyer på 18x.

Multiplyeren er naturlig nok låst, men dersom jeg setter opp FSBen til for eksempel 138 eller høyere, blir pcen ustabil/skrur seg av. Dette er dersom jeg har ram-hastigheten på 333Mhz.

Dersom jeg satte ram-hastigheten til 266MHz greide jeg å klokke opptil 146 FSB. Jeg tenkte derfor at i og med at rambrikken støttet maks 333MHz, så kjøper jeg en 400MHz brikke i stedet og setter den til 333MHz. Da blir ikke frekvensen på ramen for høy dersom jeg setter FSBen høyere enn 138.

Dette var ikke tilfelle. Med 400MHz ramen innstilt på 333MHz er pcen akkurat like ustabil på 138MHz FSB eller høyere, som når 333MHz ramen var stilt til 333MHz.

-Temperaturer er ikke problemet.

-Alt er testet med TOMME PCI-slots.

-Forøvrig har jeg:

Hovedkort: SOYO Dragon Ultra P4X400 (-8235)

CPU: Intel 2.4GHz 533

Ramtype: 1. test: TwinMos (333Mhz), 2. test: Apacer (400Mhz)

Skjermkort: ATI Radeon 8500LE 64MB

Noen som har erfaring med overclocking med dette hovedkortet eller som vet hva som kan gjøres for at FSBen kan settes høyere enn 138 med ramen satt til 333MHz?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
  • 1 måned senere...

*la meg se*

har overklokket endel som det står i signaturen... problemet mitt er at maskinen blir for varm med lukket kabinett, mangler fortsatt en 92mm vifte... har satt 2,7v på ram'n noe som ikke skader den (er jo bare en liten økning) men sørger for at minnet klarer å kjøre litt hurtigere enn normalt. husk på at det er noe som heter timeing til ram, minnet mitt klarer cl2-3-3-6 på 182 mhz, men bare cl2,5-3-3-7 på 200 mhz, så hvis du tror minnet er problemet sett timeingene til f.eks cl2,5-3-3-7

Lenke til kommentar
*la meg se*

har overklokket endel som det står i signaturen... problemet mitt er at maskinen blir for varm med lukket kabinett, mangler fortsatt en 92mm vifte... har satt 2,7v på ram'n noe som ikke skader den (er jo bare en liten økning) men sørger for at minnet klarer å kjøre litt hurtigere enn normalt. husk på at det er noe som heter timeing til ram, minnet mitt klarer cl2-3-3-6 på 182 mhz, men bare cl2,5-3-3-7 på 200 mhz, så hvis du tror minnet er problemet sett timeingene til f.eks cl2,5-3-3-7

Bare lurer, jeg kjøre på 2-2-2-4 nå, en fsb på 170. Vil jeg tjene mer på å sette ram timings litt høyere, for å få litt høyere fsb ? Kan få fsben litt høyere enn det jeg har nå, men gidder ikke presse max ut av den hele tiden, bare i 3dmarks :wink:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...