Christian86 Skrevet 23. mars 2007 Del Skrevet 23. mars 2007 jeg vurderer å gå ut i full stilling etter endt bachlorgrad, og så ta juss på deltid/privatist i mellomtiden. Er det noe sted dette er mulig uten for mye problemer, og hvordan gjøres det? Hva blir den praktiske forskjellen mellom dette og heltidsstudier som ellers ville vært alternativet mitt? ps! har prøvd å ringe UIo, men de påstod en ikke kunne ta privatist eksamen hos dem, og jeg har hørt anerledes andre steder. Lenke til kommentar
netliee Skrevet 23. mars 2007 Del Skrevet 23. mars 2007 hmmm.... ifølge Universitetet i Oslo sine hjemmesider, så skal det faktisk være mulig, og det står jo til og med spesifisert om jusstudiet og privatister: Alle plenumsforelesninger er åpne for privatister. Som privatist har du ikke adgang til lukket undervisning, dvs. undervisningsopplegg som krever studierett eller undervisningsopptak til det aktuelle program/emne. Eksempler på lukket undervisning kan være kurs- og seminarundervisning, innlevering av kursoppgaver og fakultetsoppgaver . Merk at det på flere emner, som f.eks. på 1.avdeling i rettsstudiet er mye kursundervisning (dvs. lukket undervisning), og at du som privatist må være innstilt på å lese en god del på egenhånd. Jusstudiet har liten grad av obligatorisk undervisning, og den obligatoriske undervisningen er felles for studenter med studierett og privatister. Kurs i yrkesetikk i 4.avdeling er obligatorisk. I Master i rettsvitenskap er det et krav at privatister søker studierett til masteroppgaven for å få rett til obligatorisk veiledning. Og videre på selve Rettsvitenskap-sidene står dette: Opptak og adgangsregulering Opptak til studiet skjer via Samordna Opptak. Privatister kan delta på forelesninger og avlegge eksamen Så det virker rart om dette ikke skal gå for privatister da... det pleier jo som oftest å stå på de forskjellige programmene om det ikke er mulig for privatister.... Lenke til kommentar
Christian86 Skrevet 24. mars 2007 Forfatter Del Skrevet 24. mars 2007 (endret) tror jeg skal prøve da, eventuelt jobbe og så ta det som videreutdannelse:) tanken var nemlig å jobbe fulltid et år, ta et par eksamener på nytt + forberedende...så begynne på juss delen med 15 studiepoeng per halvår. Motivasjonen er der, men jeg har for mye fritid og da blir det vanskelig å fortsette rett på studier....så vil heller kombinere. Men da burde jeg kanskje ta en ny prat med juss hos UIO for å se hva de sier Endret 24. mars 2007 av Christian86 Lenke til kommentar
Plomma2 Skrevet 24. mars 2007 Del Skrevet 24. mars 2007 Ikke stol på administrasjonen på UIO. De er en gjeng med tullinger med for mye makt som ikke klarte å fullføre 3. avd. Sørg for at du får all viktig informasjon nedskrevet og undertegnet av personen. De er helt håpløse. Lenke til kommentar
Christian86 Skrevet 24. mars 2007 Forfatter Del Skrevet 24. mars 2007 Ikke stol på administrasjonen på UIO. De er en gjeng med tullinger med for mye makt som ikke klarte å fullføre 3. avd.Sørg for at du får all viktig informasjon nedskrevet og undertegnet av personen. De er helt håpløse. 8225522[/snapback] hu? burde det ikke holde at det står på nettsiden deres at jeg kan det? Lenke til kommentar
swanky Skrevet 24. mars 2007 Del Skrevet 24. mars 2007 hu? burde det ikke holde at det står på nettsiden deres at jeg kan det? 8226671[/snapback] Tror han har en klagesak gående hos UiO, så jeg ville stolt mest på det du har lest deg fram til selv. Lenke til kommentar
Christian86 Skrevet 24. mars 2007 Forfatter Del Skrevet 24. mars 2007 (endret) hu? burde det ikke holde at det står på nettsiden deres at jeg kan det? 8226671[/snapback] Tror han har en klagesak gående hos UiO, så jeg ville stolt mest på det du har lest deg fram til selv. 8228019[/snapback] Jeg får ringe på mandag og bekrefte. Uansett har jeg ca 2,5 år å få bekreftet dette på skriftlig. For jeg skal ha et år hvor jeg tar forberedende og HIBU eksamensoppaver. Endret 24. mars 2007 av Christian86 Lenke til kommentar
Plomma2 Skrevet 24. mars 2007 Del Skrevet 24. mars 2007 Det som står på nettet kan du nok ta for god fisk ettersom det trolig er skrevet av rette person, men administrasjonen er et apebur der alle snakker rundt hverandre og ingen er egentlig helt sikker på hva som skjer eller hva jobben deres egentlig er. Lenke til kommentar
Christian86 Skrevet 24. mars 2007 Forfatter Del Skrevet 24. mars 2007 (endret) Det som står på nettet kan du nok ta for god fisk ettersom det trolig er skrevet av rette person, men administrasjonen er et apebur der alle snakker rundt hverandre og ingen er egentlig helt sikker på hva som skjer eller hva jobben deres egentlig er. 8228047[/snapback] tror jeg skal rette en skriftlig henvendelse til dem. og ja jeg vet hvor inkompetent mye av UIO avd juss i sentrum er etter besøket jeg hadde hos dem. Jeg har uansett bachlorgrad i økonomi og administrasjon som kan gi meg en fin jobb, jeg bare vil følge drømmen om master i juss. Endret 24. mars 2007 av Christian86 Lenke til kommentar
Plomma2 Skrevet 24. mars 2007 Del Skrevet 24. mars 2007 Skjønner jeg godt. Holder på med første avdeling nå, men får ikke tatt eksamen på grunn av administrasjonen hos UIO. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå