Gå til innhold

Bråker PS3 også?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Luft i bevegelse kjennes jo kaldere ut enn stillestående luft. Hvordan i alle dager skal ps3 klare å trekke inn f.eks. 25 grader varm luft, for så å dra dette rundt cpu og gpu osv osv for så å spytte luften ut igjen, kaldere enn før? Ganske så logisk at det du sier er en umulighet.

8798053[/snapback]

 

Jaja, jeg skjønner jo selvfølgelig hva du mener med dette, og det var kanskje litt å ta i fra min side når det gjelder lufta. Men poenget er. Jeg kan godt skjønne at den går på nivå etter den har stått å foldet i et døgn, da er jo lufte som kommer ut varm og det kjenner man når man setter hånda over. Hvis jeg derimot da skrur av folding, og lar den stå i XMB ei natt, og tempen synker til nesten normal luft-temp, da synes jeg den skal gå ned i viftestøy også.

 

Eller er det galt av meg?

Lenke til kommentar

Til sammenligning, min PS3 hadde stått og foldet i et rom godt oppvarmet av sommersola, og hadde for første gang kommet opp i nivå 4. Når jeg skulle se en BD-film og gikk inn i XMB, gikk PS3en umiddelbart ned på nivå 2 og ble der mens jeg så filmen. Det virker som om det er stor variasjon i viftestyringa på PS3ene.

Lenke til kommentar

@LuciferNykirke: Ja da burde den gå ned. Ta min ps3 som ett eksempel i dag. Den stod å foldet i natt, og solen har stått på hele natten og dagen her. Så da jeg kom inn i stuen stod den på nivå 3-4, åpnet veranda døren og etter 20 minutter så giret den ned. Så nå hører jeg ikke ps3'en som står ca 3,5 meter unna. Pc'en overdøver nok den støyen som er.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Q.

PS3 is a very powerful hardware, but as more processing power is used, electricity consumption and fan noise increases.

For AV equipment, noise is a big factor.

 

K2

So far, we are not worried too much since we have plenty of processing power left even at peak usage.

On the other hand, from a software programming point of view, we have arrived to a stage where things work as they should.

But there are plenty of optimization left to do. We have to balance function with load and noise.

 

K1

Nothing yet comes close to the load that Folding@Home applies. And I can see the possiblity of a fanless PS3 in the future, just like there was for the

PS2.

 

(Fra http://www.neowin.net/forum/index.php?showtopic=567411)

 

Vel, når jeg idler PS3 i XMB over Video-kategorien og lar previewene snurre rundt, så lager den like mye støy som Folding@Home...

Lenke til kommentar

Har lest noen innlegg her, men ikke orket å pløye gjennom alle 35 sidene. Sorry for det. Skjell meg ut. Ferdig? Ok.

 

En del sier at deres PS3 er lydløs. Og når noen av dere skriver at deres PS3 er lydløs.. pardon me, men er den da lydløs som i... lydløs? Kan jeg bytte inn min PS3 og si at den ikke er lydløs og derfor ikke fungerer slik den skal? Leser jo også at en del av dere har byttet inn PS3'n deres flere ganger fordi den bråkte.

 

Nå - lydløs ville vært en fin ting for meg da jeg vurderer å selge min (faktisk) lydløse Panasonic BD spiller etter at jeg kjøpte PS3. Men noen småting holder meg igjen. Det er manglende DTS HD HR støtte, manglende analoge utganger på PS3 (som tvinger meg til å kjøpe nye forsterker med HDMI - dog jeg kan leve uten en liiiten stund, men ukomprimert PCM 5.1 er deilig) - men veldig viktig nå er at PS3'n min IKKE er lydløs. Jeg kan høre noe viftelyd fra titte/lytteposisjon under BD filmavspilling. Ikke mye. Ikke slik som 360'n min. Men det er der. Og når man er vant til lydløs Panasonic så...

 

Hadde jeg ikke vært særing, så kunne jeg godt skrevet på forumet her at min ps3 er så godt som lydløs. For sammenligner jeg den med PC'n min og Xbox 360'n min, så blir det lett å si det slik. Men lydløs som i lydløs er den ikke.

 

Sorry mine små gjentagelser.. Men dette med lyd er så subjektivt hvordan vi oppfatter det og i hvilken setting vi er. Så:

 

Hvor mye lyd er for mye lyd normalt sett på en PS3 - når kan kreve å bytte den? Finnes det lydløse PS3 som er lydløse? Og ikke bare oppfattes lydløse av PS3 fans - eh unnskyld- fornøyde PS3 kunder? :)

Endret av Dr.Peedee
Lenke til kommentar
Lydløs og lydløs fru blom? Min har ca 23db som eg kaller lydløs? Eg hører den på 1-2meter avstand. Har du hørt en delta vifte? Det er støy.  :D

Når du tenker på at viften skal flytte/kvitte seg med ca 218W max på spilling, så støyer den veldig lite. På folding@home er det ca 180W.

8915220[/snapback]

 

Joda, men tanke på hva den foretar seg så støyer den lite under spilling. Det er jeg enig i.

 

Men det var ikke poenget i innlegget mitt over. Jeg snakker om under BD avspilling. Skal den egentlig være lydløs slik som flere her hevder at den er? Eller se over der jeg har utdypet mine tanker, spørsmål og kvaler i litt lengre form.

Lenke til kommentar
Hvor mye strøm ps3 bruk undre BD avspilling aner eg ikke, men du kan sette på en måler å se selv?

At den bruker mye, er eg meget sikker på at den gjør. Vil tippe på ca 150-180W?

8917735[/snapback]

 

Jeg bryr meg overhodet ikke om hvor mye strøm den bruker. :) Null interessert. Og jeg bryr meg overhodet ikke om hvordan den gjør det den gjør eller hvorfor det blir som det blir.

 

Men det var kanskje ikke meg du svarte? :)

Lenke til kommentar
Det er vel strengt tatt bare de som PÅSTÅR at de har en lydløs PS3 som kan svare på spørsmålet ditt.

8917957[/snapback]

 

Ja, det var det da. :) Er litt redd "lydløs" ikke er lydløs som i lydløs. Om du skjønner. Men det er greit nok det, maskina er grei den forsåvidt ellers. Jeg bare lurte på om jeg ville hatt noe å hente på å bytte inn min fordi jeg kan høre den når andre sier at deres er lydløs.

Lenke til kommentar

Det er to problemer med noen av PS3ene:

1) dårlig viftestyring, de går ikke ned på lavere nivå når de skal eller går på høyt nivå hele tida

2) støyende vifte

Noen har begge problemene. PS3er uten vifte har vel ikke lang levetid. Kanskje Sony har tatt skrekken av Xboxer som smelta ned og latt viftene på PS3ene gå på unøydig høyt nivå for å være på den sikre sida?

Lenke til kommentar

Tror du kan glemme det der med lydløs PS3 gitt, da støy er subjektivt. Det koker igrunn ned til om du synes støyen er akseptabel eller ikke.

 

I hele debatten har vi snakket om ulike viftenivåer på PS3. Inndelingen er grovt regnet slik:

 

- Nivå 1 er lydløs-nivået, og PS3 er i nivå 1 i 5-10 minutter etter power on.

- Nivå 2 er hørbart fra 1-2 meter, og PS3 er i nivå 2 etter ca 10-15 minutter

- Nivå 3 er hørbart fra 5+ meter, og PS3 er i nivå 3 etter ca 20 minutter.

 

Nå kommer så det interessante. Noen hevder de har en PS3 som _alltid_ holder seg i nivå 1. Det er denne "lydløse" PS3en alle prøver å få tak i.

 

Har fulgt tråden her og på minhembio siden lansering, og det er såvidt meg bekjent kun 1 person på minhembio som hevder å ha 2 stk venner som har nivå 1 PS3. Mange trodde/tror de hadde/har nivå 1 PS3, men de hadde/har aldri fått med seg at den skifter fra 1 til 2 (!).

 

Det de fleste omtaler som defekte PS3, er de som går opp i nivå 3 og holder seg der nærmest uansett hvor lav romtemperaturen er.

 

Den "normale" PS3 har jeg begynt å tro er de som går opp til nivå 2, og holder seg der. De kan gå opp i nivå 3 under hard belastning, men vil gå ned igjen til nivå 2 relativt raskt.

 

Det er et faktum at det fins to ulike viftetyper på PS3, den ene har 15 lameller mens den andre har 19 lameller. Du kan se hvilken ved å lyse gjennom undersiden på PS3 med en lommelykt og telle antall lameller på halvdelen av viften og gange med 2.

 

Pga ulike viftetyper så har PS3ene ulik støykarakter, og nivå 3 på en maskin kan være mer bekvem enn nivå 3 på en annen.

 

Mye i disse trådene rundt omkring er selvfølgelig hysteri. Men for å sette ting i perspektiv, så kan jeg fortelle om de 5 stk PS3 jeg har hatt tilgang på - og _ingen_ av disse har hatt lik støykarakteristikk:

 

- 2 gikk rett opp i nivå 3

- 1 gikk rett opp i nivå 3 og hadde irriterende høyfrekvent lyd

- 1 gikk i nivå 2 i 1-2 timer, og deretter nivå 3. Gikk aldri ned igjen.

- 1 holdt seg i nivå 2 nesten alltid, og når den kom opp i nivå 3 så gikk den relativt raskt ned til nivå 2 igjen. Dessverre hadde denne en irriterende lavfrekvent lyd.

 

At jeg skal få tak i 5 stk PS3 med _helt_ ulik støykarakteristikk bør statistisk sett være svært lite sannsynlig. Men siden dette faktisk er tilfellet, så er det heller lav kvalitetskontroll på viftestyringen på PS3 - ellers ville vi ikke sett en slik spredning på dette lave utsnittet.

 

Jeg vil si som følger: Finner du en maskin som stort sett holder seg i nivå 2 og som girer ned fra nivå 3, så er dette en "frisk" PS3. Å finne en nivå-1 maskin er utopi, og jeg tror ingen her på forumet har en :)

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Har selv kjøpt ps3, vudere å levere den tilbakers til ekjøp. Fordi?

Den bråker, mer en ps2 og LANGT mer en ps2 slim. Som dvd spiller eller bluray spiller må en regne med at rolige sener i filmen, drukner helt i støyen fra ps3.

 

Under spilling av motorstorm, med litt lyd merken en ikke noe særlig til støyen, men under film, i menyen, etc da merker en duringa godt. Så godt at eg tenker på å sette min ps3 i nabo rommet.

 

Vil først si at jeg overhodet ikke ønsker noe drittkasting her! Var på Spaceworld i dag og der står en PS3 inne i et glassbur. Hører en intens susing, men går der i fra for å se på 360-hyllene. Hører fremdeles denne susingen og begynner å lure på hva det er. I det jeg skal gå ut igjen tar jeg meg en tur innom PS3en for å sikle litt. Jo nærmere jeg kommer jo høyere blir lyden! Når jeg står der å ser på PS3en kan jeg ikke skjønne hvor den lyden kommer fra.. legger til slutt øret inntil glassburet og det er PS3en!! Jeg kødder ikke en gang! Noe av det sykeste jeg har hørt i hele mitt liv! Har selv en 360 og den bråker jo litt, men når jeg lukker igjen døren foran xboxen merker jeg den nesten ikke.

 

Så da lurer jeg på hva dette var.. ingen klager jo over at PS3 bråker og den jeg traff i dag var hel vanvittig  karaftig. Jeg vil be folk gå innom Spaceworld i gågata på motsatt side av Mercur-senteret i Trondheim å sjekke det ut selv. Noe må være alvorlig galt med den PS3en! Den var faktisk så kraftig at jeg ikke ville hatt den om den ble kastet etter meg...

8221922[/snapback]

Lenke til kommentar

Jeg har en Nintendo Wii =) Den bråker ikke i det heletatt! jeg satte øret imot den, og jeg hørte ikke en damn shit! nesten så jeg trodde jeg var døv! jeg får se om min bråker i morgen! jeg får min ps3 i morgen! håper ikke den bråker som dere sier! men en liten summing klarer jeg meg fint med!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...