Gå til innhold

Bråker PS3 også?


Anbefalte innlegg

Nei, det er ikke 180w + de andre komponentene, det er 180w alt i alt - målt direkte fra stikkontakten i veggen. Alle komponentene totalt sett, inkludert både viften, strømforsyningen, CPU, GPU og samtlige andre komponenter i PS3 drar totalt 180w - til sammen, og utvikler varme deretter. Det er altså kun varmeeffekten fra 180w som skal kjøles alt i alt.

 

Jeg testet min med en måler jeg satte i stikkontakten, og det var litt rare resultater. Når PS3'en ble slått på og var idle i XMB brukte den ca. 170 watt. Da var den på en god stund, vifta var knapt hørbar. Startet så opp F@H en stund, da lå forbruket på litt over 200 watt. Når jeg så avslutter F@H igjen og går tilbake til XMB bruker den fremdeles ca. 190 watt!? Og vifta går fremdeles med samme fart som under folding. Ved kjapt å slå PS3'en av og på går den tilbake til 170 watt. Det er jo tydeligvis noe som ikke blir avsluttet eller går tilbake til idle når man har kjørt et program og avslutter til XMB.

8533949[/snapback]

 

det er dette som er problemet til dei fleste her inne...ps3 kjører ikkje opp og ned vifta etter behov..anten er det viftestyringa, eller dårlig leding av varmluft ut av konsollen..

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er rart at effektforbruket "låser" seg på 190w tilsynelatende uten grunn vil jeg si. Det kan jo forklare hvorfor også viftehastigheten "låser" seg på enkelte konsoller når den først har nådd sitt høyeste nivå, dette skjedde jo blant annet på den jeg hadde selv (holdt seg på nivå 3 i XMB etter at jeg hadde kjørt Folding@Home, men holdt seg på nivå 2 i XMB ellers).

 

Drar konsollen 190w i stedet for 170w, så utvikler den jo også litt mer varme som et resultat av dette. Ikke mye riktignok, men hvis konsollen allerede er nært temperaturgrensen for et gitt viftenivå kan jo 20w være nok.

 

Hadde vært interessant å se om dette med wattforbruket før og etter Folding@Home oppfører seg likt både hos normale og støyende PS3-konsoller forøvrig.

 

edit: omformulerte litt i starten

Endret av Juke
Lenke til kommentar
Jeg testet min med en måler jeg satte i stikkontakten, og det var litt rare resultater. Når PS3'en ble slått på og var idle i XMB brukte den ca. 170 watt. Da var den på en god stund, vifta var knapt hørbar. Startet så opp F@H en stund, da lå forbruket på litt over 200 watt. Når jeg så avslutter F@H igjen og går tilbake til XMB bruker den fremdeles ca. 190 watt!? Og vifta går fremdeles med samme fart som under folding. Ved kjapt å slå PS3'en av og på går den tilbake til 170 watt. Det er jo tydeligvis noe som ikke blir avsluttet eller går tilbake til idle når man har kjørt et program og avslutter til XMB.

8533949[/snapback]

 

Du må også måle effektforbruk helt til den når nivå 3 bare med å stå idle i XMB.

Endret av Linuxguru
Lenke til kommentar

Har opplevd dette en stund, men tenkte å dele med dere andre nå.

 

Hvorfor bråker blu-ray spilleren utrolig mye mer under avspilling av blu-ray enn dvd? Jeg snakker om selve lyden fra diskdrevet og lyden av diskspinningen, og ikke viftelyden her.

 

Tidligere har jeg nevnt at blu-rayspilleren bråker når jeg spiller av special feature-videoene, men ikke selve filmen. Dette har kanskje med at special feature-videoene ligger nærmere sentrum og disken må dermed spinne raskere. Men, blu-ray-spilleren er av 2x hastighet, altså ganske lav omdreiningshastighet, skal da ikke diskspinningen være relativt treg og sammenlignbar med spinningen under dvd-avspilling?

 

Noen som har mer peiling på dette kan gjerne komme med innspill.

Endret av programmer
Lenke til kommentar
Hadde vært interessant å se om dette med wattforbruket før og etter Folding@Home oppfører seg likt både hos normale og støyende PS3-konsoller forøvrig.

 

edit: omformulerte litt i starten

8534872[/snapback]

 

Jeg har ikke noe måleinstrument her, men jeg tror du er inne på noe interessant. Jeg har lagt merke til at vifta stabiliserer seg på et lavere nivå etter at PS3 er slått av noen få sekunder. Selv på min PS3 som ikke bråker så mye, hvis den går på nivå tre, stabiliserer den seg på nivå 2 etter omstart (nivå 1 er den nesten uhørbare viftelyden man har noen sekunder etter oppstart). Den burde ha gira ned på egenhånd.

Endret av Gaervern
Lenke til kommentar
dette er helt synsing...men det er lagret mykje meir informasjon på en BD plate og det spørst om den må jobbe mer når den spiller bd kontra dvd...

8539874[/snapback]

Med 2x som max speed er det ikke mulig å jobbe så mye mer... Det er poenget.

8541159[/snapback]

Tja, 2x blu-ray er ca 8800kB/s som tilsvarer en dvd på 6-7x. 1xdvd er ca 1300kB/s.

Lenke til kommentar
dette er helt synsing...men det er lagret mykje meir informasjon på en BD plate og det spørst om den må jobbe mer når den spiller bd kontra dvd...

8539874[/snapback]

Med 2x som max speed er det ikke mulig å jobbe så mye mer... Det er poenget.

8541159[/snapback]

Tja, 2x blu-ray er ca 8800kB/s som tilsvarer en dvd på 6-7x. 1xdvd er ca 1300kB/s.

8541761[/snapback]

 

Det er ingen tvil om at det blir lest mer data ved blu-ray-disk, men diskspinningen er fremdeles bare maks 2x. Det er derfor det er rart at det bråker mer, og da vibrerer maskinen, særlig når den står vertikalt.

Lenke til kommentar

Men spinner en DVD-plate @ 2X like fort som en Blu-ray-plate @ 2X da? Eller har de kanskje definert utgangspunktet (1X hastighet) forskjellig når det gjelder omdreininger per sekund for de to formatene?

 

Bare en tanke. Det er jo fysisk rotasjonshastighet (RPM) som teller hva støy angår, ikke hastigheten på selve dataoverføringen. Jeg lette litt på nettet i et forsøk på å finne ut av dette, men har ikke funnet noe matnyttig så langt dessverre.

Lenke til kommentar

Det har med RPM på plata og om det er litt skjevheter på plata vil det riste. Du har vel hørt en hd som skramler?? http://www.blu-ray.com/ http://en.wikipedia.org/wiki/Blu-ray_Disc

 

 

According to the Blu-ray Disc specification, 1x speed is defined as 36Mbps. However, as BD-ROM movies will require a 54Mbps data transfer rate the minimum speed we're expecting to see is 2x (72Mbps). Blu-ray also has the potential for much higher speeds, as a result of the larger numerical aperture (NA) adopted by Blu-ray Disc. The large NA value effectively means that Blu-ray will require less recording power and lower disc rotation speed than DVD and HD-DVD to achieve the same data transfer rate. While the media itself limited the recording speed in the past, the only limiting factor for Blu-ray is the capacity of the hardware. If we assume a maximum disc rotation speed of 10,000 RPM, then 12x at the outer diameter should be possible (about 400Mbps). This is why the Blu-ray Disc Association (BDA) already has plans to raise the speed to 8x (288Mbps) or more in the future.

Lenke til kommentar
Men spinner en DVD-plate @ 2X like fort som en Blu-ray-plate @ 2X da? Eller har de kanskje definert utgangspunktet (1X hastighet) forskjellig når det gjelder omdreininger per sekund for de to formatene?

 

Bare en tanke. Det er jo fysisk rotasjonshastighet (RPM) som teller hva støy angår, ikke hastigheten på selve dataoverføringen. Jeg lette litt på nettet i et forsøk på å finne ut av dette, men har ikke funnet noe matnyttig så langt dessverre.

8542089[/snapback]

Det er en forskjell, gamespot har en artikke angående lesehastighet og dataoverføring.

Sitat: "At 2x Blu-ray can read as fast as 12x DVD's minimum read speed. At just

3x Blu-ray is comparable to DVD at 12x; through the first half of the

disc 3x Blu-ray is faster, through the second half of the disc 12x DVD

is faster.

And at only 4x Blu-ray manages to best a 12x DVD's maximum read speed

by 9%".

Lenke til kommentar

Ja, jeg så den artikkelen selv også, men de skriver vel ikke et ord om hvor fort de faktisk spinner rent fysisk, altså i RPM (runder per minutt) noe sted der?

 

Godt mulig 2x utgjør samme i rotasjonshastighet for begge mediene, men hadde vært fint å vite dette sikkert.

Lenke til kommentar

Synd for dere som har lydtrøbbel, ikke noe moro det.

 

Ser det spekuleres i serienummer. #21 og #23 er altså verstingene.

Men finnes det noen maskiner i norge som ikke ender på ett av disse da?

Min er #23 og jeg er overhodet ikke vàr lyden. Ante ikke at den ga lyd før jeg startet lese denne tråden, etter artikkelen i aftenposten.

 

Hører den selvsagt, men da må jeg sitte helt inntil boksen og fortsatt er lyden fra min støyskjermede PC i motsatt ende av rommet mye mer sjenerende. Dette var under kjøring av Folding.

 

En (kanskje noe søkt) teori:

Hva om viftene spinner feil vei... Noen med lydproblemer snakker om at det er turbotrykk bak på boksen og nesten vindstille foran. Det blir som å koble kavinettviftene på en vanlig PC feil slik at viftene suger inn i begge ender, selvsagt ugunstig for temperaturen...

Lenke til kommentar
Hører den selvsagt, men da må jeg sitte helt inntil boksen

8550244[/snapback]

 

Hører du viftene gå opp i nivåer da, fra 1 til 2 og så 3? Eller holder den seg på nivå 1 uansett.

 

Jeg er nå på min 4. PS3. To fra 0321 og to fra 0423. Alle går opp til nivå 3, mens 0321 hadde en irriterende høyfrekvent lyd i tillegg.

 

Jeg begynner å tro de med nivå-1 PS3 er i klart mindretall ...

Lenke til kommentar
Hører du viftene gå opp i nivåer da, fra 1 til 2 og så 3? Eller holder den seg på nivå 1 uansett.

 

Jeg er nå på min 4. PS3. To fra 0321 og to fra 0423. Alle går opp til nivå 3, mens 0321 hadde en irriterende høyfrekvent lyd i tillegg.

 

Jeg begynner å tro de med nivå-1 PS3 er i klart mindretall ...

 

 

Hei

 

Jeg har ikke forsket så mye på saken, altså har jeg ikke forsøkt å identifisere de forskjellige turtallsnivå. Vel av den enkle grunn at det ikke har føltes som et problem for meg.

Har ved et par anledninger oppdaget at maskinen har stått på i over ett døgn (glemt å skru av etter spill) uten at jeg var klar over det, da er altså lyden et ikkeproblem med min boks. Om den da sto i annet eller tredje gear vet jeg ikke. Slo av når jeg så lampene lyse.

 

Nå har vi vel alle noe forskjellig hørsel, ulikt bakgrunnstøy etc. men når noen snakker om 50 dB rundt om her så virker det temmelig ekstremt. Det er et nivå som høres godt.

 

Min PS3 er ikke i nærheten av slik uling.

Skulle bare ønske min stasjonære PC kom ned på tilsvarende behagelige nivå, og til et tilsvarende behagelig tonenivå.

Der sitter man endog nærmere støykilden.

 

Er nå klar over problematikken med dette og vil forsøke å notere meg nivåforskjeller ved videre bruk.

 

Håper det ordner seg for dere som har problemet. Kjenner følelsen, det utvikler seg nesten til en mani om man ikke lykkes fjerne irritasjonsmomentet, og det stjeler glans fra et ellers vellykket produkt.

 

Så til dere som holder på å bli gal av problemet, spill fight night med lyden på fullt, ei uke i strekk! Da blir dere halvdøve og samtidig forløst for aggresjon.

I tillegg blir dere god til å bokse.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...