Gå til innhold

Bråker PS3 også?


Anbefalte innlegg

Min er IKKE stille. Sa bare at den går ned fra nivå 4 til nivå 3, hvis den har vært på nivå 4. Den går ikke under nivå 3, med mindre jeg setter den utendørs.

Jeg har vel fra samme serienr batch som "alle" andre ..  xxx23..

8505739[/snapback]

Jeg snakket egentlig til UrgeLoL der...Hehe, bare så du vet det lissom. Men når det er helt stille i rommet deres og rundt dere og PS3 folder. Hører dere den skikkelig godt fra 3 meter lissom?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg vet ikke hvordan det er med dere, men jeg har oppdaget en liten stund siden at ved oppstart så går vifta maksimalt opp de første par sekundene. Dvs, vifta roterer over nivå 3. Jeg har selv ikke opplevd nivå 5 ved vanlig bruk, så det er iallefall minst nivå 4. Etter min mening så er nivå 3 like støyende som en stasjonær pc. Dere som sier at deres maskin går ned fra nivå 2-3 ved folding til lavere nivå på XMB, hva mener dere eksakt her? Starter dere tellingen fra 0 eller 1 her? Selv teller jeg fra 1, siden nivå 0 er fornuftig sett når maskinen er avslått. Greit hvis alle har samme måte å telle på (telleprotokoll?), slipper misforståelser då. Men, hvis dere teller fra 1, så betyr det jo at deres maskin går ned til nivå 1, som er meget meget stille, Noe jeg ville vært utrolig fornøyd hvis min maskin oppførte seg slik. Går deres maskin på nivå 1 eller 2 under dvd/blu-ray også?

 

Når det gjelder nivå 2, testet i går i stuen når det var helt stille, stod helt ved enden av rommet, ca 9-10 meter, kunne høre det.

Lenke til kommentar

Jeg lurer på om det er noen rask måte å sjekke om viften er fra en dårlig batch eller ikke på. Kan man typisk slå på maskinen og gjøre en rask sjekk av det? Har ambisjoner om å prøve å presse selgeren til å la meg sjekke det før jeg kjøper, siden jeg skal kjøpe maskinen fra Singapore og dermed ikke har sjanse til å klage hvis jeg får en bråkete en.

Lenke til kommentar
Vil først si at jeg overhodet ikke ønsker noe drittkasting her! Var på Spaceworld i dag og der står en PS3 inne i et glassbur. Hører en intens susing, men går der i fra for å se på 360-hyllene. Hører fremdeles denne susingen og begynner å lure på hva det er. I det jeg skal gå ut igjen tar jeg meg en tur innom PS3en for å sikle litt. Jo nærmere jeg kommer jo høyere blir lyden! Når jeg står der å ser på PS3en kan jeg ikke skjønne hvor den lyden kommer fra.. legger til slutt øret inntil glassburet og det er PS3en!! Jeg kødder ikke en gang! Noe av det sykeste jeg har hørt i hele mitt liv! Har selv en 360 og den bråker jo litt, men når jeg lukker igjen døren foran xboxen merker jeg den nesten ikke.

 

Så da lurer jeg på hva dette var.. ingen klager jo over at PS3 bråker og den jeg traff i dag var hel vanvittig  karaftig. Jeg vil be folk gå innom Spaceworld i gågata på motsatt side av Mercur-senteret i Trondheim å sjekke det ut selv. Noe må være alvorlig galt med den PS3en! Den var faktisk så kraftig at jeg ikke ville hatt den om den ble kastet etter meg...

8221922[/snapback]

Var innom der i går for å høre, fy satan så den bråkte!! :!: Ikke akkurat god reklame for PS3 det der, folk tror jo at støynivået faktisk er så høyt :whistle:

Lenke til kommentar
Min funker helt fint, ikke en lyd i det hele tatt, uansett hva jeg gjør :thumbup:

 

men veldig synd for de som har problemer med lyden da...

8510155[/snapback]

Bare for å få klarhet i hvor stille din maskin er:

Lukk alle vinduer, steng av alle andre apparater som lager lyd (også tv'en) dvs ha det helt stille i rommet.

Klarer du da ikke å høre at maskinen står på ?

Jeg tror personlig at ingen PS3'er er helt lydløse, dette vil jo være fysisk umulig med kun viftekjøling. Både Cell prossesoren og GPU'en gir fra seg så mye varme, pluss at psu'en er innebyggd. Hvis vifta skulle gått så rolig at man ikke kunne høre den så tror jeg nok komponentene ville brent opp ganske kjapt.

 

Ikke for å gå til noe personlig angrep på deg, men problemet er at når noen sier at de har helt lydløse maskiner så tror andre som har en anne støyoppfattning enn deg at Deres maskiner er defekte uten at de faktisk er det.

Jeg har fortsatt tilgode å få hørt sett klipp/bevis på at det finnes noen helt lydløse maskiner det ute.

Men det er klart at de som har maskiner som går opp til nivå 4-5 ved idle under optimale forhold har en defekt maskin.

 

Bare for å gi en sammenligning så har pc'en min kun en vifte og det er den som sitter i psu'en (en mist 500w) denne lager 26 db og dette er ikke støy, men jeg kan fint høre den fra andre siden av rommet.

Lenke til kommentar

Når jeg kommer inn i rommet og PS3-en folder har jeg problemer med å høre at den er på. Da er alt slått av, men ørene mine er tilpasset litt høyere lydnivå. Etter ei stund når ørene tilpasser seg et lavere nivå høres den lavere ut. Mye lavere enn når jeg slår på pc-en i andre siden av rommet. Tipper 22 db er veldig riktig!

 

programmer: Nå forvirrer du meg her, har alltid trodd det var 3 nivå. Det første er helt stille når man er i XMB, hører ingenting uten å gå litt nærmere konsollen. Nivå 2, 22 db, vanlig for de fleste under spilling og folding i normale omstendigheter. Nivå 3 har jeg bare hørt under oppstart av konsollen, mye høyere enn nivå 2, men fortsatt ikke en lyd jeg hadde blitt plagd med ettersom min stasjonære pc er mye verre.

Lenke til kommentar

den er nokk ikke 100% lydløs, men når jeg spiller eller ser filmer, eller bare er på konsollen generelt klarer jeg ikke høre noe som helst (og jeg har god hørsel, flere av vennene mine klager på at jeg spiller musikken så lavt å sånt :p ) Og jeg sitter en halvmeter unna den...

 

men skal prøve å bare kjøre ps3 uten noe som helst annet på å se om jeg klarer å høre den, sier resultatet senere

Lenke til kommentar
Når jeg kommer inn i rommet og PS3-en folder har jeg problemer med å høre at den er på. Da er alt slått av, men ørene mine er tilpasset litt høyere lydnivå. Etter ei stund når ørene tilpasser seg et lavere nivå høres den lavere ut. Mye lavere enn når jeg slår på pc-en i andre siden av rommet. Tipper 22 db er veldig riktig!

 

programmer: Nå forvirrer du meg her, har alltid trodd det var 3 nivå. Det første er helt stille når man er i XMB, hører ingenting uten å gå litt nærmere konsollen. Nivå 2, 22 db, vanlig for de fleste under spilling og folding i normale omstendigheter. Nivå 3 har jeg bare hørt under oppstart av konsollen, mye høyere enn nivå 2, men fortsatt ikke en lyd jeg hadde blitt plagd med ettersom min stasjonære pc er mye verre.

8510530[/snapback]

 

Vel, som jeg har nevnt tidligere, så fikk jeg nivå 4 ved å dekke til ventilene. Kan sammenlignes med en Dreamcast +/-. Det er blitt nevnt på mange andre forumer at vifta har 5 nivåer/gir, og dette kan jeg konstatere. Du merker forskjellen når du har maskinen på nivå 3, og slår den av og på igjen, hører da lett at vifta roterer til høyere nivå enn 3. Mye mer intens og agressiv lyd, men bare i et lite øyeblikk før den går ned igjen, dvs, viftå går i praksis kontinuerlig fra nivå 0 (vifta av) til maks nivå, men du hører kun nivå 5 i et lite øyeblikk fordi når nivået er oppnådd eller på vei til å bli oppnådd, så senkes vifta slik at den går kontinuerlig ned til nivå 1.

 

For å legge all tvil til side en gang for alle;

Hvis man skal kalle tilstanden til vifta når maskinen er av for nivå 0, så har vi altså 6 forskjellige nivåer, fra og med 0 til og med 5.

 

For de som har problemer med å høre forskjell på de ulike nivåene, så er det kanskje fordi bakgrunnstøy ødelegger testforholdet.

 

Som nevnt tidligere, hvis man skal gjøre testing mer eller mindre vitenskapelig, så må man gjøre det nøye, og legge forholdene til rette. Konstaterer at flere bare gjør en halvveis jobb, og det oppstår tvetydigheter og misforståelser. Sitt gjerne rett ved siden av maskinen også. Kan ikke få sagt dette mange ganger nok!

 

Nimrad: Enten har du vært heldig og har en stille maskin, ellers så har du ikke klart å høre forskjell mellom nivå 2 og 3, og trodd at nivå 4 er nivå 3. De fleste som klager på bråkete maskin har iallefall nivå-3-maskin, dvs til og med nivå 3 under filmavspilling, og ivhvertfall nivå 3 under spilling og folding.

Endret av programmer
Lenke til kommentar
Jeg tror personlig at ingen PS3'er er helt lydløse, dette vil jo være fysisk umulig med kun viftekjøling. Både Cell prossesoren og GPU'en gir fra seg så mye varme, pluss at psu'en er innebyggd. Hvis vifta skulle gått så rolig at man ikke kunne høre den så tror jeg nok komponentene ville brent opp ganske kjapt.

8510446[/snapback]

Lydløs i den forstand at den ikke lager lyd er selvsagt en umulighet, men lydløs i den forstand at man ikke klarer å høre lyd fra den er derimot fullt mulig. Eksempelvis er det jo slik at lydvolumet synker jo lenger unna støykilden man befinner seg, så sånn sett er det altså et spørsmål om hvor nært konsollen/viften man må ha hodet før man klarer å høre viften.

 

En svensk forumbruker (Motin) som har testet flere (3-4 stk) stillegående PS3-konsoller hos folk han kjenner, og da med helt stille rom og korrekt plassering av konsollen, beskriver det som at man på disse må ha hodet veldig nært for å høre lyd i det hele tatt. I en post beskriver han at han måtte ha hodet 5-10 cm unna før han hørte noe.

 

Hans egen konsoll støyet derimot ganske kraftig, og han har tilogmed hatt med seg konsollen sin til en av kameratene for å sammenligne. Mens kameratens PS3 aldri spant opp viftehastigheten uavhengig av bruk (med unntak av helt i starten når han slo den på) og dermed forble stille, gikk Motins egen PS3 opp i viftehastighet og lagde støy.

 

Så kan man jo selvsagt stille spørsmålet om hvorvidt Motin snakker sant, om han har normal hørsel etc, men beskrivelsene hans stemmer jo bra overens med beskrivelsene i flere omtaler av PS3, samt Sonys egne lovnader, så jeg ser ingen grunn til å tvile på at det stemmer. Motin har t.o.m invitert andre brukere til å komme og høre selv dersom de tviler på det han skriver. :)

 

Jeg har fortsatt tilgode å få hørt sett klipp/bevis på at det finnes noen helt lydløse maskiner det ute.

8510446[/snapback]

Et videoklipp vil egentlig aldri være en 100% perfekt måte å illustrere dette på, men jeg kan da alltids linke til et videoklipp en svensk PS3-eier har lagt ut på youtube. Ut fra klippet ser det i alle fall ut til at han sitter med en ekstremt stillegående maskin, særlig dersom han snakker sant når han i løpet av klippet sier at den har vært på i en time:

http://www.youtube.com/watch?v=60-2Z5_4r2Q

 

Bare for å gi en sammenligning så har pc'en min kun en vifte og det er den som sitter i psu'en (en mist 500w) denne lager 26 db og dette er ikke støy, men jeg kan fint høre den fra andre siden av rommet.

8510446[/snapback]

Dette er litt problematisk, fordi noen (kanskje de fleste?) produsenter av strømforsyninger oppgir urealistiske verdier angående støynivået. Har selv kjøpt flere strømforsyninger med lavt oppgitt støynivå, og enkelte av disse har likevel et latterlig høyt støynivå selv uten noen form for belastning. Hadde det vært snakk om dyrere komponenter ville jeg klaget på dette, men det endte i stedet med at jeg modifiserte dem selv i de tilfellene hvor jeg ikke holdt ut med støyen.

 

På et såpass dyrt komponent som en PS3 stiller det seg derimot litt annerledes. Der krever jeg at konsollen støyer omtrent som en slimline PS2 (evt 22dB som både Sony og distributøren også har presisert, men dette blir det vanskeligere å sammenlikne mot), siden det er det Sony har lovet. Det blir i alle fall ikke snakk om å bryte garantien og gjøre et desperat forsøk på å utbedre feilen selv, da klarer jeg meg heller fint uten PS3 i det hele tatt.

Lenke til kommentar

Når det gjelder minhembios forum så virker det litt som om ting er blitt blåst ut av proposjon.

Jeg ville ikke konkludert med noen som helst etter "Motin" sine tester hos venners venners sin PS3'er :D

 

Når det gjelder klippet du viser til så kan jo vedkommende ha tatt opp dette rett etter oppstart og da er jo maskinen så og si lydløs, så det blir litt vanskelig å konkludere noe utifra det.

 

Men det er jo fakta att PS3'ene har forskjellig støynivå.

Min første la seg først på nivå 1 rett etter oppstart (altså så og si "lydløs") for deretter og gå opp til nivå 2 etter ca 10 min. Så etter litt spilling , filmtitting eller folding la den seg på nivå 3 og her ble den værende.

Min nye legger seg derimot på nivå 2 etter ca 15-20 min og holder seg der uansett hvor mye jeg spiller eller folder.

 

Jeg vil si at støynivået på min nye maskin ligger litt over det Mist PSU'en lager (nå skal det også sies att Mist PSU'ene er mest sannsynelig den mest lydløse PSU'en du får tak i).

 

Jeg tror min nye PS3 oppfører seg korrekt med tanke på hva maskinen skal kjøle.

Her skal jo både PS3'ens 380 watts PSU, CPU, GPU, HD samt alt av chipsetts kjøles av en 16cm (tror jeg) vifte i ett meget lite kabinett.

Hvis Sony hadde klart å lage en vifte som klarte å kjøle ned dette uten å lage lyd så burde de fått en eller annen nobel pris :thumbup:.

Lenke til kommentar

Jeg kom plutselig på noe som muligens kan være problemet med de støyende PS3-ene hvor vifta ikke synker i hastighet etter folding er ferdig. Cell prosessoren er et vidunder å kjøle. Den sprer varmen utover hele cpu-en og når det finnes noen SPU-er den ikke bruker slår den de rett og slett av. Hvis det er noe feil da som gjør at de ikke blir slått av er det jo klart at den ikke vil kjøles ned like effektivt som den burde. Bare en tanke jeg hadde da.

Lenke til kommentar

I mine ører er nivå 1 og 2 "lydløs" og akseptabel. Men, min er "alltid" i N3.

Fikk den riktig nok ned fra N3 i XMB, til N1 da jeg satte den i et kaldt rom en dag det var kldlt ute. Men da snakker vi om teperaturer under +10, og det er ingen stuetemperatur.

Derfor virker jo viftestyringa, men enten produserer den for mye varme, eller den greier ikke effektivt å bli kvitt den.

Det pussige var at da jeg tok den inn fra det kalde rommet til +20 igjen, bruke den mindre enn 1 minutt på å gire seg opp i N3.

 

I forhold til lyden, synes jeg det blåser lite varmluft ut av "boksen".

 

@MacBain: Hvis du har en ny PS3 som er som den skal, hvor blåser den varmeste lufta ut hen? Og hvor trekker den mest inn?

Lenke til kommentar
I mine ører er nivå 1 og 2 "lydløs" og akseptabel. Men, min er "alltid" i N3.

Fikk den riktig nok ned fra N3 i XMB, til N1 da jeg satte den i et kaldt rom en dag det var kldlt ute. Men da snakker vi om teperaturer under +10, og det er ingen stuetemperatur.

Derfor virker jo viftestyringa, men enten produserer den for mye varme, eller den greier ikke effektivt å bli kvitt den.

Det pussige var at da jeg tok den inn fra det kalde rommet til +20 igjen, bruke den mindre enn 1 minutt på å gire seg opp i N3.

 

I forhold til lyden, synes jeg det blåser lite varmluft ut av "boksen".

 

@MacBain: Hvis du har en ny PS3 som er som den skal, hvor blåser den varmeste lufta ut hen? Og hvor trekker den mest inn?

8514298[/snapback]

Story of my life :no:

Lenke til kommentar
Når det gjelder klippet du viser til så kan jo vedkommende ha tatt opp dette rett etter oppstart og da er jo maskinen så og si lydløs, så det blir litt vanskelig å konkludere noe utifra det.

8513382[/snapback]

Helt klart, men klippet tyder i alle fall på at slike konsoller eksisterer. Men teoretisk sett er det selvsagt mulig at de som la ut klippet bare prøver å lure oss, og klippet duger uansett ikke som noe skikkelig bevis. :)

 

Men det er jo fakta att PS3'ene har forskjellig støynivå.

8513382[/snapback]

Ja, og en del PS3-eiere melder også om at støynivået varierer ganske kraftig mellom de forskjellige eksemplarene de har prøvd, blant annet fordi viftehastigheten fra konsoll til konsoll varierer i stor grad. Dette i seg selv tyder på at et ukjent antall PS3-konsoller på det europeiske markedet er defekte/feilproduserte, uavhengig av hvilket støynivå som var målet fra Sonys side.

 

Her skal jo både PS3'ens 380 watts PSU, CPU, GPU, HD samt alt av chipsetts kjøles av en 16cm (tror jeg) vifte i ett meget lite kabinett.

Hvis Sony hadde klart å lage en vifte som klarte å kjøle ned dette uten å lage lyd så burde de fått en eller annen nobel pris :thumbup:.

8513382[/snapback]

At strømforsyningen er på 380 watt betyr bare at den er dimensjonert for å ha MULIGHETEN til å levere en slik effekt, det betyr slett ikke at den gjør det hele tiden.

 

Konkrete målinger på nettet viser at PS3 drar rundt 180W i snitt under filmavspilling av HD-filmer samt når konsollen står og laster ned demoer mens den spiller av musikk (ikke akkurat krevende oppgaver med andre ord):

http://www.hardcoreware.net/reviews/review-356-3.htm

 

Dette betyr at PS3 totalt sett utvikler varme tilsvarende ca 180W under disse forholdene, noe som ikke er spesielt mye. Å kjøle ned et 180W-system med et skreddersydd kjølesystem som inneholder en diger vifte, heatpipes og diverse kjøleribber bør ikke akkurat være noe kunststykke for å si det sånn, selv ikke når viften roterer sakte nok til å ikke lage noen nevneverdig støy.

 

edit: skrivefeil

Endret av Juke
Lenke til kommentar
Dette betyr at PS3 totalt sett utvikler varme tilsvarende ca 180W under disse forholdene, noe som ikke er spesielt mye. Å kjøle ned et 180W-system med et skreddersydd kjølesystem som inneholder en diger vifte, heatpipes og diverse kjøleribber bør ikke akkurat være noe kunststykke for å si det sånn, selv ikke når viften roterer sakte nok til å ikke lage noen nevneverdig støy.

Greit nok det, men de fleste PSU'er er laget slik at viften trekker frisk luft inn enten fra innsiden eller utsiden av kabinettet, selv om det er mange luftehull selve maskinen så har ikke PS3'en like god tilgang på frisk luft som en PSU i en pc.

Det optimale ville vell vært å kutte bort hele bunnen på PS3'en slik att vifta fikk optimal tilgang på frisk luft.

Dessuten kjøler jo ikke vifta bare 180w, den kjøler jo alle de andre komponentene i tillegg.

Tenk at en vanlig viftekjølt pc kanskje har minimum to kabinettvifter, en til cpu, en til skjermkortet, en til chipsettet og to i strømforsyningen.

Altså en vanlig stasjonær pc har ca 7 aktive vifter, att PS3'en skal erstatte alle disse og i tillegg gjøre det i ett meget trangt kabinett uten å lage lyd vil være urealistisk. Vil da tro at det vil være umulig att den under bruk skal kun ligge på viftenivå 1.

 

Kan bare nevne att min stasjonære pc (se signatur) heller ikke trekker mer en ca 250 watt ved load, men for å få kjølt ned denne maskinen lydløst har jeg både en Zalaman Reserator 1 og 2 koblet sammen med en eheim 1048 pumpe.

Har da vannblokker på både cpu, gpu, nb og sb chipsett og eneste aktive vifter er fra PSU'en, denne trekker i tillegg frisk luft inn fra utsiden av kabinettet.

Lenke til kommentar
Dessuten kjøler jo ikke vifta bare 180w, den kjøler jo alle de andre komponentene i tillegg.

8516092[/snapback]

Nei, det er ikke 180w + de andre komponentene, det er 180w alt i alt - målt direkte fra stikkontakten i veggen. Alle komponentene totalt sett, inkludert både viften, strømforsyningen, CPU, GPU og samtlige andre komponenter i PS3 drar totalt 180w - til sammen, og utvikler varme deretter. Det er altså kun varmeeffekten fra 180w som skal kjøles alt i alt.

 

At strømforsyningen drar 180w fra stikkontakten betyr ikke at strømforsyningen selv produserer varme tilsvarende 180w - hadde den gjort det ville all energien blitt konvertert til varmeenergi før noe av den kunne blitt overført til resten av komponentene, og totalt 0w (ingenting) ville blitt sendt videre som elektrisk energi.

 

For å sammenligne litt: Min overklokkede Opteron 175 CPU drar på egenhånd ca 160w med mine innstillinger i følge extreme power supply calculator (selv ved standard hastighet drar den jo 110w i følge AMDs offisielle tall, så det er en varm prosessor). I overklokket tilstand klarte den seg helt fint med kjøling ene og alene fra 2 stk meget saktegående 12cm vifter, disse viftene var da fastmontert på hver sin side av en Scythe Ninja prosessorkjøler. Som kjent finnes det mer effektive luftbaserte kjølere enn dette på markedet, samt at kjøleren i seg selv befant seg i et nogenlunde varmt kabinett (langt varmere enn luften på utsiden av PC-en i alle fall). Langt fra optimale forhold med andre ord, men likevel fungerte det helt fint, og da med mindre støy fra disse viftene enn fra PS3s vifte på nivå 2.

 

Siden PS3s kjølesystem sannsynligvis er langt mer effektivt pga en optimalisert utforming sammenliknet med det man ser i et standard PC-kabinett (Sony hadde jo frie tøyler da de utviklet det), samt at kjølesystemet i PS3 er langt større enn det Scythe Ninjaen min var pluss at det henter inn kjølig luft fra utsiden av konsollen, ser jeg overhodet ikke noe problem med at PS3 skal klare å kjøle ned varmeenergien fra 180w på en meget effektiv og stillferdig måte. :)

Lenke til kommentar

I tillegg hadde du vel en skjermkortvifte samt vifter i psu'en :)

Vel, uansett så tror jeg ikke att man kunne få pakket i all den hardware'en i ett såpass lite kabinett som ps3'en har uten at vifta vil gi lyd fra seg.

 

Men, hvis det var ment fra sony sin side at maskinen skal ligge stabilt på nivå 0 eller 1 uavhengig av belastning så må det jo være feil med over 90 % av maskinene der ute ;) , hvis det hadde vært tilfelle måtte jo sony innrømmet

att det er feil med mange av konsollene.

Lenke til kommentar
I tillegg hadde du vel en skjermkortvifte samt vifter i psu'en  :)

8517314[/snapback]

Ja, det hadde jeg. Skjermkortets (X1900XTX) uoriginale kjøler (Zalman VF900-Cu) bidro vel å merke ikke til å dra noe luft ut/inn i kabinettet, så varmen fra skjermkortet spredde seg bare rundt inne i kabinettet sånn sett. Men jeg hadde jo 3 saktegående (~800-900rpm) 12cm-vifter i kabinettet ellers, hvorav en av disse satt i PSU-en. Så litt hjelp var det nok å hente sånn sett selv om luften beveget seg meget sakte.

 

Men på den annen side var jo luften inne i kabinettet langt høyere enn romtemperaturen også, så selv om luftsirkulasjonen var noe bedre for CPU-kjølerens del enn om den hadde stått helt fritt, var luften den fikk tilgang til også langt varmere.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...