Gå til innhold

Bråker PS3 også?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
edit: Eg synes min ps3 bråker mindre no enn før..har fullført snart 4 WU i foldinghome, kan hende kjølepasta og komponenter er begynt og "falle på plass" slik som nordisk film sa...

8326248[/snapback]

Jeg opplever det samme, men menneskets sanser er en snodig sak. Det er utrolig hva sansene dine venner seg på bare de får litt tid til å "tilpasse" seg. Jeg tror ikke denne "shakedown" har noe for seg, uten at jeg ser konkrete målinger på at dette er tilfellet. At sansene dine spiller deg et puss derimot ...

8329074[/snapback]

Om du innbiller deg at det blir lavere lyd blir den mindre plagsomt. Da har det vel heller lite å si om den i teorien faktisk blir lavere.

Lenke til kommentar
Jeg har testet litt på min maskin og fra kaldstart og rett inn i folding home så er viften et lite øyeblikk på nivå 1, så går den over til nivå 2. Der går den en liten stund og går til nivå 3. Når jeg går ut i XMB så holder den seg i nivå 3. Hvis jeg da skrur maskinen av og på igjen med en gang så starter den på nivå 1. Dette er jo rart med tanke på at temperaturen bør da være så å si lik.

8325369[/snapback]

den starter alltid på nivå 1 som default etter oppstart..hadde du ventet litt hadde den gått opp til nivå3 att ganske fort..

edit: Eg synes min ps3 bråker mindre no enn før..har fullført snart 4 WU i foldinghome, kan hende kjølepasta og komponenter er begynt og "falle på plass" slik som nordisk film sa...

8326248[/snapback]

Tror du misforstod meg litt. Jeg regner med at de ulike viftenivåene følger en temperatur sensor. Når maskinen er så varm at den går på nivå 3 og du skrur den rett av og på igjen så har den så å si samme temperatur og jeg tenkte at den da ville starte rett på nivå 2 eller 3 igjen. Det gjør den altså ikke.

Lenke til kommentar

Gjorde nettopp et lite eksperiment..

Satte først konsollen til å folde i ca 4 timer.

Målte så temperaturen på toppen av konsollen, der lufta kommer ut (når den står vertikalt)

Temperaturen var 51 grader celcius, målt med et infrarødt termometer.

Gikk deretter ut i XMB og idlet.

Etter 5 minutter var temperaturen 49 grader.

Etter 10 minutter var temperaturen 47,5 grader.

Etter 15 minutter var temperaturen 47 grader.

Etter 20 minutter var temperaturen 47,5 grader.

Etter 25 minutter var temperaturen 47 grader.

Vifta gikk på trinn 3 hele tiden.

Temperaturen gikk altså kun ned 4 grader på 25 minutter. Ble egentlig ganske overrasket over dette! :hmm:

Skal det være sånn?

Kanskje noen med en stillegående konsoll kunne gjøre en tilsvarende test, så får vi se om resultatet blir annerledes?

"I can do science" :p

Lenke til kommentar

Jeg føler generelt stor usikkerhet rundt dette temaet om støyende PS3 etter å ha testet selv og lest trådene her. Jeg lurer på om dette har tatt helt galt avsted. For det første de som sier at den er musestille....ja det er min også med det samme en slår den på, vifte på nivå 1. Etter en stund går den til nivå 2 selv i XMB. Det er ikke så rart med tanke på at jeg leste at strømtrekket er like stort i XMB som under spilling. Under Folding går den til nivå 3, for da jobber prosessoren for fullt. Jeg er enig at det er rart at viften ikke går ned igjen når en går tilbake til XMB slik Denim sier. Jeg har dessverre ikke testet enda å la den stå lenge i XMB etterpå (må spille motorstorm vet du...he he). Jeg foreslår de som mener den er veldig stille å starte folding. Det er rimelig lett å høre når viften endrer seg fra nivå 1 (oppstart) og videre til nivå 2 og 3. Det hele tar 2-3 minutter. Hvis de ikke hører at viften går gjennom 3 nivåer så har vi helt klart en case. Jeg regner med at lyden fra de forskjellige nivåene bør være like med unntak av de som mener de har en høyfrekvent lyd (dette kan jeg ikke si min har, men stort sett bare viftesus). Legger til at nivå 3 på min er ca. litt i underkant av den første PS2. Jeg har Elkjøp maskin med sluttnummer 423.

Lenke til kommentar

Nivå 2 (altså ett nivå høyere enn det laveste nivået man opplever rett etter å ha aktivert en kald PS3) hørtes i mitt tilfelle nesten like høylydt ut som en typisk billig strømforsyning på en stasjonær PC, og var hørbart fra flere meters hold når det var stille i rommet. Ganske lite egnet til filmavspilling med tanke på stille partier i filmen og slikt med andre ord. Nivå 2 bråkte etter min oppfatning langt mer enn PS2 Slim for å si det på den måten, noe som i seg selv ikke stemmer overens med det som står i en av Sonys egne pressemeldinger.

Hvorvidt man opplever dette støynivået på nivå 2 som plagsomt eller ikke får bli opp til hver enkelt å avgjøre, men så vidt jeg har skjønt er det altså uansett ikke normalt at konsollen skal holde seg på dette nivået i idle (XMB), forutsatt vanlig romtemperatur og korrekt plassering selvfølgelig.

Det hersker forøvrig litt forskjellige definisjoner på hvilket nivå som kalles nivå 2 på PS3-konsollene, jeg har lest flere forskjellige definisjoner av støynivåene blant annet på et svensk forum som omhandler støyproblemet. Enkelte PS3-eiere opererer f.eks. med "nivå 0" som laveste støynivå i stedet for "nivå 1", samt at de deler opp skalaen i halve nivåer som f.eks. "nivå 2,5" etc. Mye forskjellige definisjoner sånn sett. :)

Lenke til kommentar

Jeg har i likhet med mange andre her på forumet litt problemer med støy på min PS3. Den ble kjøpt på Lefdal (som vel er så godt som samme butikk som Elkjøp) 23. mars. Serienr. på min PS3 er "00 - 27430321 - 6396135 - CECHC04".

Problemet er det samme som mange andre har snakket om; når viften på maskina først går opp, går den ikke ned igjen. Jeg har også merket meg at den går unødvendig høyt opp selv i XMB, altså fra nivå 1 og opp til nivå 2. Ved Folding eller spilling går den over til nivå 3 - og går ikke ned igjen før konsollen skrus av.

Jeg har også merket meg at f.eks. Motorstorm "lagger" mer på min konsoll enn andres konsoller. Med dette mener jeg at min konsoll bruker lenger tid på å vise biler, motorsykler, osv.

På en annen konsoll jeg har testet på kom kjøretøyene frem etter 0-2 sekunder, mens min konsoll bruker rundt 5-10 sekunder på å finne frem hvert kjøretøy. Hvordan fungerer dette hos dere andre ? Er jo ikke noe stort problem, men nok en liten irritasjon som får meg til å tenke meg om 2 ganger..

Lenke til kommentar
Jeg har også merket meg at f.eks. Motorstorm "lagger" mer på min konsoll enn andres konsoller. Med dette mener jeg at min konsoll bruker lenger tid på å vise biler, motorsykler, osv.

På en annen konsoll jeg har testet på kom kjøretøyene frem etter 0-2 sekunder, mens min konsoll bruker rundt 5-10 sekunder på å finne frem hvert kjøretøy. Hvordan fungerer dette hos dere andre ? Er jo ikke noe stort problem, men nok en liten irritasjon som får meg til å tenke meg om 2 ganger..

8354837[/snapback]

Hørtes litt rart ut :hmm: Er det i menyen? Sikker på at det ikke var demoen du prøvde på den andre konsollen? Vil vel loade litt fortere der siden det ligger på hd og ikke må leses fra blu-ray.

Endret av shaker
Lenke til kommentar
Med dette mener jeg at min konsoll bruker lenger tid på å vise biler, motorsykler, osv.

På en annen konsoll jeg har testet på kom kjøretøyene frem etter 0-2 sekunder, mens min konsoll bruker rundt 5-10 sekunder på å finne frem hvert kjøretøy. Hvordan fungerer dette hos dere andre ?

8354837[/snapback]

Du tenker på der man velger kjøretøy før løpet? Der brukte mine to PS3-konsoller (har jo testet to så langt, før jeg hevet kjøpet til slutt) flerfoldige sekunder mellom hvert kjøretøy der man "blar gjennom" utvalget, tror nok det dreide seg om rundt 5-10 sekunder hos meg også.

Mine to konsoller var defekte begge to (godt hørbar viftestøy), bare for å ha nevnt det.

Edit: Jeg snakker om fullversjonen av Motorstorm, har aldri prøvd demoen.

Endret av Juke
Lenke til kommentar

Testet min nå, tok ca 5-8 sec å laste første kjøretøy innenfor en klasse (bil, sykkel etc), hvert skin tar ca 0-1 sec og hver modell tar ca 0-2 sec. Så er nok normalt at det tar litt tid :p

Endret av shaker
Lenke til kommentar

Det kan godt hende det bare var første gangen jeg bladde til neste kjøretøy at det tok 5-10 sekunder hos meg også, og at det gikk fortere å bla mellom kjøretøyene etterpå. Husker ikke SÅ godt må jeg innrømme, det har jo tross alt gått flere dager siden jeg hadde en PS3 nå. :whistle:

Lenke til kommentar

Kjappe tester av loadingen på Motorstorm;

- Fra valg av bane og inn på bil: ca. 13 sekunder

- Fra første bil er loadet, og man trykker til høyre / venstre for å få opp neste bil: ca. 6 sekunder.

- Fra en bil er loadet, og man trykker opp eller ned for å bytte skin: ca. 2 sekunder.

- Fra valg av kjøretøy, og man trykker X for å starte spillet (til banen er loadet): ca. 40 sekunder

Viftene kjører jo da som vanlig på full guffe, og roer seg ikke ned om jeg går ut i XMB. Vurderer å sende den inn til Nordisk Film, men er redd jeg bare får en regning og et ark med påskriften: "ingen feil funnet".

Lenke til kommentar

Hadde jo vært artig å hørt om noen andre har vurdert å sende den inn, eller kanskje til å med har sendt den. Hvordan forholder Nordisk Film seg til dette ? Gjør de noe med enheten ? Anser de det som en garanti / reklamasjonssak ?

De teoriene jeg har hørt om hvorfor dette problemet oppstår har stort sett dreid seg om manglende kjølepasta, og burde jo være en lett sak å fikse - forutsatt at dette faktisk er problemet.

Lenke til kommentar

Jeg teste BR spilleren med Motorstorm her for noen dager siden.

1. Hadde øret ved siden av maskinen og ingen lyd i rommet.

2. Merket at discen spinnet opp og ned hele tiden under oppstart av spill og i menyen.

3. Under loading av spillet, så spinnet og discen opp og ned noen ganger.

Mener selv at en disc skal ha konstant fart. Platen er jo helt ny og.

Har benyttet meg av angrefristen på min PS3.

Grunn: Viften kjører full guffe uansett om det er i dashboard eller spill.

Venter til Sony lanserer nye konsoller med annet serienummer, så kanskje

har kjølepasta og er litt mer stabil på temperatur.

PS3 er en fantastisk maskin, men hvorfor skal vi europeere få maskiner som ikke er stabile?

I Thailand koster en PS3 2900kr og prisen her i Norge er jo det dobbelte. Er de 3000kr fraktkostnader pr. maskin eller ren griskhet?

Kommer nok til å kjøpe PS3 igjen, men venter til pris er litt mindre og "barnesykdommer" er borte.

PS2 hadde mye barnesykdommer den og, så det er ikke første gange Sony tabber seg ut.

Lenke til kommentar
Jeg teste BR spilleren med Motorstorm her for noen dager siden.

1. Hadde øret ved siden av maskinen og ingen lyd i rommet.

2. Merket at discen spinnet opp og ned hele tiden under oppstart av spill og i menyen.

3. Under loading av spillet, så spinnet og discen opp og ned noen ganger.

Mener selv at en disc skal ha konstant fart. Platen er jo helt ny og.

Har benyttet meg av angrefristen på min PS3.

Grunn: Viften kjører full guffe uansett om det er i dashboard eller spill.

Venter til Sony lanserer nye konsoller med annet serienummer, så kanskje

har kjølepasta og er litt mer stabil på temperatur.

PS3 er en fantastisk maskin, men hvorfor skal vi europeere få maskiner som ikke er stabile?

I Thailand koster en PS3 2900kr og prisen her i Norge er jo det dobbelte. Er de 3000kr fraktkostnader pr. maskin eller ren griskhet?

trur det er vanlig att discen spinner seg opp og ned, min gjør akkuratt det samme, eg har ingen problem, motostorm bruker jo en stund og loade men ikkje kjempelenge liksom,..men att discen spinner opp av og te er nok bluray spillerens måte og lese cden på...

Kommer nok til å kjøpe PS3 igjen, men venter til pris er litt mindre og "barnesykdommer" er borte.

PS2 hadde mye barnesykdommer den og, så det er ikke første gange Sony tabber seg ut.

8356335[/snapback]

att discen spinner seg opp og ned er normalt trur eg, min gjør akkuratt det samme, eg trur det er bluray discen sin måte og jobbe på..eg har ikkje problemer med min bluray spiller, loadinga i motorstorm er som forklart over sånn ca..eg har samme problem når det gjelder viftestyringa, alså ingen nedjustering når den står i xmb, men viftestøyen er så lav når den går på fult att det plager meg egentlig ikkje..

Endret av _KroSjefen_
Lenke til kommentar

Jeg begynner å bekymre meg litt for min PS3. Blu-ray spilleren bråker mer og mer når den leser fra platene. Ikke på høyde med 360 ennå, men det nærmer seg. Er det noen som har samme problemet?

Kanskje litt drøyt å kalle det noe problem da jeg spiller med lyden ganske høyt eller med hodetelefon, og da hører jeg verken 360 eller Ps3....

Lenke til kommentar
Jeg begynner å bekymre meg litt for min PS3. Blu-ray spilleren bråker mer og mer når den leser fra platene. Ikke på høyde med 360 ennå, men det nærmer seg. Er det noen som har samme problemet?

Kanskje litt drøyt å kalle det noe problem da jeg spiller med lyden ganske høyt eller med hodetelefon, og da hører jeg verken 360 eller Ps3....

8356532[/snapback]

viss du merker att det er begynnt og bli en markant forsjell i støyen fra den, og det til det verre og ikkje bedre så hadde eg ikkje stusset, bytt den innatt, mitt BD drev er lydløst, den spinner seg opp av og te når den loader spill men eller er den ikkje og høre, så eg trur det du opplever ikkje er normalt..men nå har de jo vært litt forsjellige feil ute og gått med ps3 i det siste så eg ville kontaktet nordisk film..

men eg er redd du får samme svaret som oss andre...

Endret av _KroSjefen_
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...