Gå til innhold

For lav lønn?


Anbefalte innlegg

Jeg jobber som it-konsulent i Oslo. Ble ferdig med dataing utdannelse våren 2006, og begynte å jobbe sommeren. Fastlønn er 320 000 og med bonuser (om man fakturerer 100%) kan jeg nå 400 000. Dette året har gått med til mye opplæring, og jeg har de fleste måneden måtte klart meg på fastlønn. Er dette ok lønn? Snart er det lønnsforhandlinger, hva bør jeg forlange i fastlønn ?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Bruker-95147

Om bedriften har påspandert deg opplæring så har vel den kostet noe for dem?

 

Så hvis du enda ikke har levert noe utenom det vanlige bør du kanskje ta det litt piano. Hva med kollegaer, eller noen som er i tilsvarende posisjon?

Lenke til kommentar

Lønn står iforhold til

- Ansvar

- Utdanning ( spesialisering o.l)

- Erfaring

- Type jobb

 

Ferdig utdanna ing i 2006 så trur eg ikkje du kjem så mykje høgare med det første, gjennomsnittslønna for siv.ing/ master/ cand.scient i Tekna ligger på 380k (pr 1 sept 2006) for 2005 studenter ferdig i 2005, ved å sjekke tidlegare år ser det ut som lønna stiger med ca 20-30k pr år.

Med at du kan nå 400k når bonusene slår inn så ligger du eigentleg godt ann.

Og ofte går auke i fastlønn ut over innslaget på bonusen.

 

 

Maksimalt kva eg trur arbeidsgiver vil gå med på er 330k, men det betyr at du bør ha ein god faktureringsgrad dei siste mnd før forhandlingene starter.

Lenke til kommentar

Dersom du har 3-årig utdannelse vil jeg tro fastlønn på 320-340 for en slik stilling er midt på treet.

 

Forhør deg med kolleger og andre med litt erfaring. Om du får tillegg for overtid så er lønnen meget god, dersom dette inkluderer overtid så er den helt ok, etter min mening.

Lenke til kommentar

Så når vi nå snart skal ha lønnsforhandlinger er 350000 fastlønn et mål å gå for?

Jeg er java-utvikler.

 

Dersom du har 3-årig utdannelse vil jeg tro fastlønn på 320-340 for en slik stilling er midt på treet.

 

Forhør deg med kolleger og andre med litt erfaring. Om du får tillegg for overtid så er lønnen meget god, dersom dette inkluderer overtid så er den helt ok, etter min mening.

8231681[/snapback]

Endret av dude80
Lenke til kommentar

Du har jo attraktiv kompetanse så jeg tror ikke det kravet er urealistisk. I det hele tatt vil nok bedriften ha meget god oversikt over hva som er markedslønn for stillingen din så om du ønsker noe utover dette bør du ha ekstraordinære resultater å vise til. Jeg vil som sagt anbefale deg å snakke med kolleger, de har som regel noenlunde oversikt over andres resultat av lønnsforhandlinger og hva som er "normal" økning.

Lenke til kommentar

3årig utdannelse og java, ok kanskje 350 ( men då er sjefen snill)

Men du har veldig lite arbeidserfaring, i tillegg ser det jo ut som jobben har kursa deg opp for å kunne utføre den jobben du har fram til no.

Det betyr vel 6 mnd med kursing, dette må telle med i reknskapet for lønn.

 

I tillegg viss me tar med bonusen (om den blir lik som før) så kan lønna di bli opp mot 430k Det er snittlønna til Teknamedlemene som gjekk ut i 2003. Altså 5årig utdannelse med 3-4 års jobberfaring. Du skal ha gode faglege kvalifikasjoner for å overgå 3-4 års arbeidserfaring og ein mastergrad.

 

#retta ein liten feil#

Endret av Jankee
Lenke til kommentar

Holder med Jankee over her, det at du ligger på 320k med lav faktureringsgrad(mye oppläring) og at lönnen öker opp mot 400k ved höyere fakturering er etter min mening en bra lönn. I tillegg oppfatter jeg det som at du har 3 årig utdannelse, mens statistikken Jankee viser til er for 5 årig.

 

Vet ikke hva som er normal faktureringsgrad for dere, men lönn på opp mot 400k for 3 års utdannelse det förste året du er i arbeid er meget meget bra.

 

Uansett er det beste du kan gjöre å ta en prat med den personen som er de ansattes representant for din fagorganisasjons medlemmer i bedriften. Skaff deg statistikk for lönn. Ligger du for lavt her og du i tilleg har gode resultater kan du ha mulighet for å stige litt ekstra.

Lenke til kommentar

Har fast jobb med fastlønn på 25500 i mnd uansett hvor mange timer jeg jobber. Har bachelor grad i IT. Er 27 år gammel og har vært utenom det vanlige interessert i data siden jeg gikk i 3-klasse på barneskolen, jobbet siden februar 2006.

 

Er det forresten vanlig for it-konsulenter å ikke få betalt pr time de jobber? Jeg skriver timer men det er for at firmaet skal kunne fakturere.

 

Holder med Jankee over her, det at du ligger på 320k med lav faktureringsgrad(mye oppläring) og at lönnen öker opp mot 400k ved höyere fakturering er etter min mening en bra lönn. I tillegg oppfatter jeg det som at du har 3 årig utdannelse, mens statistikken Jankee viser til er for 5 årig.

 

Vet ikke hva som er normal faktureringsgrad for dere, men lönn på opp mot 400k for 3 års utdannelse det förste året du er i arbeid er meget meget bra.

 

Uansett er det beste du kan gjöre å ta en prat med den personen som er de ansattes representant for din fagorganisasjons medlemmer i bedriften. Skaff deg statistikk for lönn. Ligger du for lavt her og du i tilleg har gode resultater kan du ha mulighet for å stige litt ekstra.

8239094[/snapback]

Lenke til kommentar

Fastlønn uten overtidsgodtgjørelse er ganske vanlig, og som du sier så bør det da være kompensert for i grunnlønnen om arbeidsgiver forventer en viss mengde overtid fra arbeidstaker.

 

@ZULO: 300k(utfra månedslønnen din) om arbeidsgiver forventer overtid høres ikke veldig høyt ut. Men du har også bare ett års arbeidserfaring. Det er ganske vanlig at arbeidstakere går ganske mye opp i lønn i løpet av de 2-3 første årene i arbeid om de presterer godt. Jeg gir samme råd som over, snakk med ditt firmas representant for din organisasjon og finn ut snitt etc. Arbeidsgiver vil nok spesielt i tider som nå, hvor det er konkurranse om arbeidskraft, ønske å ligge på et konkurransedyktig lønnsnivå. Du har kanskje såkalt "medarbeider samtale" med din sjef, og da er det vanlig å diskutere veien fremover både med henysn på lønn og teknisk/personlig utvikling.

 

Og for å svare på spørsmålet ditt: Utfra min erfaring er det vanlig at konsulenter som er ansatte i konsulentfirmaer har fastlønn, og ikke blir betalt per time. Men dette er bare mitt intrykk, jeg har selvsagt ikke oversikt over hvordan dette gjøres overalt :-)

Lenke til kommentar

I følge arbeidsmiljøloven skal:

-Alminnelig arbeidstid ikke overstige 9 timer i løpet av 24 timer, ei heller 40 timer i løpet av 7 dager.

 

-Arbeid utover avtalt arbeidstid (altså over 40 timer) ikke gjennomføres om det ikke foreligger et særlig behov for det.

-Skal ikke overstige ti timer i løpet av 7 dager, 25 timer i fire sammenhengende uker, og 200 timer i løpet av 52 uker.

-Betales et tillegg til den lønn har for tilsvarende arbeid i den alminnelige arbeidstiden på minimum 40 prosent (i tillegg til normal lønn).

 

Har du 40 timer uke (med betalt lunsj altså), så skal timelønnen din beregnes som avtalt årslønn/1950.

 

De eneste unntak gjelder dersom man er i ledende stilling, eller i særlig uavhengig stilling (og da skal stillingsbeskrivelsen/arbeidsavtalen eksplisitt inkludere dette - og de fleste it-ansatte er ikke spesielt uavhengige). Arbeidsmiljøloven er i stor grad ufravikelig, spesielt i forhold til innskrenkninger (man kan tilby forhold som er bedre enn arbeidsmiljøloven, men ikke dårligere).

 

At det er vanlig er en forferdelig uting, da unntak fra arbeidstidsreglene heller skal være unntaket enn regelen.

 

http://www.dagsavisen.no/innenriks/article1349530.ece

Lenke til kommentar

Dette er noe vi alle kjenner til noxon, men det du beskriver er ikke realiteten i de fleste jobber for kandidater med høyere utdannelse. Jobbene kompenserer imidlertid nokså bra mht lønnspakke, selv om dette avhenger av antallet overtidstimer.

 

Konsulenter, it-konsulenter, etc etc får som regel fastlønn der overtid er "bakt inn" i lønnen. Etter arbeidsmiljøloven kan man nok nekte å arbeide overtid uten betaling, men da skyter du deg i legger mht karrieren.

 

Det finnes en rekke eksempler på rettigheter man har ihht arbeidsmiljøloven, men som ikke kommer til anvendelse fordi de er "upopulære" blant arbeidsgivere.

 

Unntaket mtp antall lovlige overtidstimer i året er så vagt definert at det ikke hindrer at svært mange yrker blir definert som særlig selvstendige. Revisorer, konsulenter, trainee'er, analytikere og aksjemeglere har ofte 300-600t overtid i året og det har ikke forekommet dommer mot slike ordninger. Arbeidsmiljøloven er i praksis svært fravikelig på punktet som omhandler overtid.

Lenke til kommentar

At gjeldende praksis er som den er gjør det ikke mer lovlig - men som du hentyder til, folk flest er for feige til å faktisk prøve å gjøre noe med det da reelt sett er å "skyte seg i foten". Det skal, som sagt, veldig mye til før en på rettslig grunnlag kan kalle seg "særlig selvstendig", og da skal det være særlig spesifisert i arbeidskontrakten. De fleste som har innbakt overtid i dag har ikke grunnlaget for det i kontrakten (med henhold til antall timer osv), og er heller ikke å anse som særlig selvstendig (vel er en konsulent, men en må måte til fast tid og fast sted hver dag, og følge de overordnedes bud).

 

Heldigvis er min arbeidsgiver voksen nok til å være en bedrift som belønner faktiske arbeidede timer, og samtidig forsøker å kutte ned overtiden til et minimum. Og det er ikke akkurat en liten bedrift vi snakker om. Jeg hadde flere jobbtilbud ved årskiftet da jeg skaffet meg denne jobben, og valget gikk dit det gikk bl.a. på prinsippgrunnlag - det var tydelig at de verdsetter menneskene som er ansatte ved å faktisk gi oss de rettighetene vi har krav på, og gi oss de mulighetene vi trenger for både å videreutvikle oss selv, og å finne beste trivselspunkt. Vi har kanskje lavere grunnlønn enn noen konkurrenter (vi ligger på 370000 for nyutdannede Mastergrader), men samtidig - vi får betalt for den overtiden vi faktisk har, noe som nok fører oss opp mot, om ikke over.

 

Om du godtar overtid uten kompensasjon for det får være opp til deg. Jeg godtar det ikke. Det er ikke verre enn å ta mot til seg og si fra om en ikke er enig (og om du ikke tør selv, organiser deg og få organisasjonen til å ta oppgjøret).

Endret av noxon
Lenke til kommentar

Nå har faktisk jeg overtidsbetalt så sannsynligvis jobber jeg i samme bedrift som deg :)

 

Poenget mitt er at det er lovverket som er mangelfullt og at det er dette som fører til at så mange arbeidsgivere benytter seg av smutthullet, unntaket om begrensning i antall overtidstimer. Det kan i enkelte tilfeller være en uting, men noen bedrifter kompenserer så mye i lønn og andre goder at det blir uproblematisk, eks. McKinsey.

 

Beskrivelsen din er normativ, min er deskriptiv. Selv foretrekker jeg å ha overtidsbetalt (så sant andre tilbud ikke er markant høyere) av motivasjonsårsaker.

Lenke til kommentar

I sommer skal jeg gjennom min første lønnsforhandling. Hvordan foregår en slik seanse? Hvis jeg blir spurt om hva jeg forventer i fastlønn, hva skal jeg da komme med? 360k-370k ?

 

Jeg synes det er ganske feil om man får lav grunnlønn bare fordi man er med i et bonussystem. Grunnen til at man får bonus er jo fordi man har gjort det bra og firmaet du jobber i tjener mere penger enn forventet, og da skulle det jo mangle at man ikke får en liten del av kaka. Eller?

Lenke til kommentar

Jeg aner ikke hvordan en slik seanse foregår, og det varierer sikkert fra bedrift til bedrift, derfor bør du snakke med kolleger.

 

Du bør ikke snakke om lønn med en gang, forsøk heller å vise hva du har lært og oppnådd i forhold til målene dine (hvis du har satt mål). Deretter kan du lodde hvordan sjefen(e) dine synes du har gjort det.

 

Man får nødvendigvis ikke lav grunnlønn på grunn av et bonussystem. Du må skille overtid og bonus da dette er to forskjellige regimer. Bonussystemer er utformet for å gi sterkere incentiver, samtidig som den gir litt lavere risiko for bedriften da bonusene enklere kan kuttes ved dårlige resultater. Det er helt klart rimelig å forvente større bonus dersom måloppnåelsen er høyere enn forventet.

Lenke til kommentar

Der jeg jobber så får man 50% overtidstillegg hvis du jobber etter kl 16.45 (17.00) og 100% etter kl 21.00 i tillegg til avspasering.

 

Hvis jeg har hatt mye avspasering så har det ikke vært noe problem å fått 100% overtidstillegg i stedet for "pluss" timer heller.

 

Når det gjelder lønn så er nok mange forskjellige faktorer, men de som jankee ramser opp er nok viktige ja. Når det gjelder lønnsforhandlinger så er det vel bob bob ikke sant. Går firmaet bra kan man få solid lønnsøkning osv. Men det er vel ikke unormalt med 8-10%.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...