AlecTBM Skrevet 23. mars 2007 Del Skrevet 23. mars 2007 Jeg bare lurer på hvordan kill komandon funker. har lurt på det en stund, og den kan være fin og ha en gang iblant Lenke til kommentar
LessThanJake Skrevet 23. mars 2007 Del Skrevet 23. mars 2007 Du skriver bare 'kill' plus 'pid' eller 'job id' i terminalen. Problemet er å vite 'pid'en eller 'job id'en. Hvis du har startet progremet fra terminalen kan du bare skrive 'jobs' for å finne 'id'en og så 'kill %id' for å drepe det. For å finne 'pid' kan du bruke 'ps'. 'pkill' kan også være et bra alternativ. For å drepe alle prosesser som har f.eks abc som en del av navnet skriver du bare 'pkill abc'. Eller for å drepe alle prosesser som heter nøyaktig cde skriver du pkill -x cde. Mer info om ps, kill og pkill får du ved å lese manualen f.eks. 'man pkill' Lenke til kommentar
kommers Skrevet 24. mars 2007 Del Skrevet 24. mars 2007 (endret) Hvis du vil ha utdypende forklaringer, så har du alltids manualen man kan lese i: man kill Dette gjelder for de aller fleste kommandoer (programmer). Edit: Jeg leste visst ikke den siste linja di før nå, LessThanJake. :-) Endret 24. mars 2007 av kommers Lenke til kommentar
Egil.B Skrevet 26. mars 2007 Del Skrevet 26. mars 2007 Bruker du grafisk brukergrensesnitt kan du også bruke 'xkill' og trykke på vinduet til programmet du vil drepe. Lenke til kommentar
AlecTBM Skrevet 26. mars 2007 Forfatter Del Skrevet 26. mars 2007 Wow den var nice da. takker Den havner på hurtigtast ctrl + alt + del Lenke til kommentar
JBlack Skrevet 26. mars 2007 Del Skrevet 26. mars 2007 (endret) ctrl+alt+esc i KDE tilsvarer xkill ctrl+alt+del er allerede satt opp til shutdown/logout som i windass Knappekombinasjoner og funksjoner kan selvsagt endres... Endret 26. mars 2007 av JBlack Lenke til kommentar
AlecTBM Skrevet 26. mars 2007 Forfatter Del Skrevet 26. mars 2007 neisda veit at logout er egentlig på den. men jeg treng ikke den der Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå