356speedster Skrevet 13. desember 2002 Del Skrevet 13. desember 2002 Skal bygge ny filserver og vurderer en Raid-1 løsning for litt sikkerhet. Ideen min er å kjøpe: - HK med innebygget raid (IDE) - Tre like hardisker - To uttakbare HD rammer Teorien min er å bruke to harddisker i raid-1 men å skifte (rullere) en av diskene hver uke. Vil dette fungere? eller må disken som settes inn ved utskifting være blank (tom)? Lenke til kommentar
HawP Skrevet 13. desember 2002 Del Skrevet 13. desember 2002 Hva skal poenget være med å veksle disk? Med RAID-1 er jo begge diskene like (hvis alt funker), så det er jo bare å kjøre de samme 2 diskene hele tida. Ryker en av de så setter du inn en ny (lik) disk og speiler den fra den andre. Hvis du skifter den ene jevnlig, så vil du jo måtte lage et nytt speil hver gang, hvis ikke ville du jo få mindre sikkerhet (diskene ville ikke inneholde nøyaktig det samme) Lenke til kommentar
Tantor_ Skrevet 13. desember 2002 Del Skrevet 13. desember 2002 Den der blir håpløs ja. Kjøp heller 4 identiske disker og speil 2 og 2. Hadde jeg vært deg så hadde jeg heller kjøpt en skikkelig raidkontroller samt 3 disker med raid 5. Lenke til kommentar
M_Mickey Skrevet 13. desember 2002 Del Skrevet 13. desember 2002 Tror han vil ta med seg den ene disken til en annen plass i tilfelle brann/tyveri osv. Og da må du huske at du ikke bare kan dra ut en disk ig sette inn den neste uten restart og ny install, så det høres ikke serlig lurt ut. raid/backup/sikkerhet har vært diskutert med flere gode forslag her tidligere, søk og les! Lenke til kommentar
muffe Skrevet 13. desember 2002 Del Skrevet 13. desember 2002 Raid-løsninger kan ikke regnes som en sikker backup. Du blir f. eks. ikke beskyttet mot andre former for ødeleggelser som virus og hackerangrep. Kjøp en billig tapestreamer og innarbeid gode rutiner for backup. Det vil lønne seg ved et eventuelt krasj. Lenke til kommentar
aron Skrevet 13. desember 2002 Del Skrevet 13. desember 2002 Eller sette opp 2 disker i raid, og så rulllere 2 disker til back-up. Sett opp disse utenom raid arayet med uttrekksramme. Bruk en og en som medium for backup. Dette blir jo billig i forhold til en streamer. Du kan jo kjøpe 4 røslige harddisker for hva en streamer koster, osså kommer tapen i tillegg. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå