Gå til innhold

Tips og triks i Arch

Anbefalte innlegg

Hei

Grunnet en trøblete windowsutdanning har jeg fått hjelp av en kamerat til å installere arch linux. Problmeter er at jeg er helt fersk i linux, samt at kameraten min stakk mer el mindre rett etter maskinen var sånn nogenlunde oppegående. Så har endel halvdumme spm.

1. Finnes det et itunes-lignende program? Navn isåfall?

2. Er det et alternativ til vlc mtp. å spille dvder?

3. vlc lagger litt når jeg spiller av tv-serier i hd-kvalitet, vlc står til å bruke opengl-output. Er dette et kjent problem?

hw:

MSI k8n neo platinum (754)

3200+

2gig ram

asus 7600gs

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Søk etter Arch GDM eller noe, det er en fin login-screen, stilren og pen.

Hvis du skulle bruke en laptop test ut powersave, den kan regulere strøm og cpu hastighet i forhold til batterikapasitet.

8221624[/snapback]

Har du noen guide for oppsett av Powersave. Står egentlig fint lite her.

Ørjan...

Lenke til kommentar
Har han sagt at han bruker gnome?

8240122[/snapback]

Tror jeg bruker gnome, er hvertfall det som står på vinduet hvor jeg logger inn.

Ellers så sliter jeg noe med lagging når jeg spiller av videofiler. Det lagga ganska godt når jeg spilte av en hd-utgave av siste lost, det fiksa jeg med å velge noe annet en opengl-output i vlc. Men det lagger fortsatt litt ved avspilling av dvd fra samme program, så vet ikke helt hva jeg skal gjøre. Forslag?

Edit:

Tror jeg har klart å sette riktig oppløsning nå (1680 x 1050), men er det noen mulighet for å kunne sjekke akkurat hvilken oppløsning som blir brukt?

Endret av Rakkerunge
Lenke til kommentar
Tror jeg har klart å sette riktig oppløsning nå (1680 x 1050), men er det noen mulighet for å kunne sjekke akkurat hvilken oppløsning som blir brukt?

8241250[/snapback]

Skriv xrandr i en terminal, så ser du hvilke oppløsninger du kan velge mellom og hvilke du har valgt. Samt at det kommer litt info om hvilke andre ting driverne dine støtter.

Endret av LessThanJake
Lenke til kommentar
Dette hjelper deg vel lite, men gratulerer med utmerket valg av distro; pacman er helt genial. Vil anbefale at du leser litt på Arch wikien (wiki.archlinux.org) og spør på forumet (bbs.archlinux.org), er utrolig mye oppegående mennesker der.

8255358[/snapback]

Takk skal du ha, men det er desverre ikke så aktuelt lenger. En meget arch-kyndig kamerat av meg fant ut at jeg ville ha mer glede av Ubuntu, så det er det jeg kjører nå.

Er igrunn enig med ham også, her funker jo alt uten nevneverdige problemer.

Lenke til kommentar

Tross alt er Arch en distro reservert for en litt mer dreven linux bruker en deg.

Ubuntu er morro, har fått søsteren min til å anvende det.

Passer bra for de som ikke har prøvd noe annet enn XP.

Vi vil jo ikke svette deg med å måtte åpne en configfil eller noe.

Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor

*Mobbe-Mobbe-Mobbe*

:innocent:

Lenke til kommentar
Tross alt er Arch en distro reservert for en litt mer dreven linux bruker en deg.

Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor

*Mobbe-Mobbe-Mobbe*

:innocent:

8259751[/snapback]

Men altså, tydeligvis må jo Arch ha potensiale til å fungere enda bedre, siden de mer drevne velger det?

Lenke til kommentar
Men altså, tydeligvis må jo Arch ha potensiale til å fungere enda bedre, siden de mer drevne velger det?

8259766[/snapback]

Arch funker akkurat som man vil. Så hvis du aldri har prøvd en Linuxdistro før vet du vel egentlig ikke helt hva du vil ha, så kan være greit å vente litt med Arch da :)

Lenke til kommentar

En annen ting som er fint med Arch er at man slipper å vente på en ny versjon, det er rullende oppdateringer hele tiden igjennom Pacman. Når KDE4 kommer for eksempel, så er det bare å kjøre 'pacman -Syu' (bør kanskje rense .kde katalogen også da ;) ). Uansett, en veldig bra distro. Men skal innrømme at det kanskje ikke er veldig passende for nybegynnere, spesielt folk med Windows bakgrunn som *ennå* ikke er så gla i kommandolinje og konfigurasjonsfiler ;) . Men det kommer nok med tiden :) Aldri prøvd ubuntu, men funker vel fint det også.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...