Gå til innhold

Overklokking av skjermkort gir mindre 3dmark score?

TettSpaden

Anbefalte innlegg

Hei

med mitt MSI Gforce 4 TI4600 kort får jeg til vanlig 8500 poeng i 3dmark,standard hastighet (300@660mhz) jeg syntes egentlig det var skuffende, men det jeg synes er merklig er at når jeg overklokker til 330@750mhz , som kortet kjører stabilt og fint på, så får jeg kun 7600 poeng i 3dmark. Hvorfor skjer dette? blir det rett og slett for mye for min gamle maskin?

T-bird 1000@1311mhz

384Mb sdram

wd 80gb 8mb cache

msi g4 4600

msi turbo 2 HK

takker for svar

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er fordi du kjører kortet for hardt. Jeg har hatt samme problemet. Klokk ned en god del på rammen i hvertfall. 750 er sannsynligvis for mye. Prøv 320/720 og se om du får bedre enn standardinstillingen. Går det bra er det bare å klokke videre opp for å finne "sweet-spot'en".

Lenke til kommentar

Økt varme gir økt motstand i elektriske kretser og dette fører til signaler beveger seg treigere.

Men uansett så er det lite vits i å overklokke et TI4600 på en såpass ellers utdatert maskin. Har selv Ti4400 og xp1700 + sdram.. er ikke noe å tjene på å overklokke hos meg heller stort.

Lenke til kommentar

OK, nå skal dere høre om det jeg har finni ut om de fleste GF4 kort:

Dere må kjøre GPU og RAM på samme hastighet!

Altså 325/325 (650 MHZ effektivt)

Bruk powerstrip til å finne lik hastighet på brikkene, med desimaler og alt.

Det viktigste er at gpu:ram ratioen blir 1:1.

Takk for meg...

Lenke til kommentar

>>Økt varme gir økt motstand i elektriske kretser og dette fører til signaler beveger seg treigere.

haha - så langt den teiteste teorien æ har lest her...

gå og les litt teori om NPN og PNP junctions og forklar det engangtil uten å rødme :smile:

Lenke til kommentar

>>Økt varme gir økt motstand i elektriske kretser og dette fører til signaler beveger seg treigere.

haha - så langt den teiteste teorien æ har lest her...

gå og les litt teori om NPN og PNP junctions og forklar det engangtil uten å rødme :smile:

Lenke til kommentar

Hei

Har selv et Creative G4 ti 4600, (ja MSI lager disse oxo.)

Jeg kan heller ikke øke rammen noe spes, går jeg over 690 går farten ned, kjører på 315/670 til vanlig.

Men at man skal ha 1:1 ratio var et nytt utsangn, er det flere som kan bekrefte dette? For hvis dette stemer skal jeg jo senke ramen til 630??

Lenke til kommentar

Dette gjelder ikke for meg ser det ut til. (Asus V8420Dex, ti4200)

Jeg får høyere og høyere score jo høyere jeg setter RAM'en (og lar GPU stå i fred) helt til grafikken begynner å 'bugge'. Kjører max 290/650MHz uten problemer. (vifteløs Zalman heatpipe-kjøler)

Det er forresten hvor fort transistorene klarer å skifte fra 1 til 0 (og motsatt) som avgjør max-hastigheten, ikke hvor fort elektronene beveger seg. (Ihvertfall ikke enda :smile:)

Lenke til kommentar

Når en leder blir varmere, så blir motstanden i den også høyere, riktig.

Men...

I en halvleder(e) (dioder, transistorer, cpuer, og gpuer osv), så vil motstanden synke ettersom tempen stiger. Kanskje litt merkelig, men sånn er det bare.

En motstand som har de egenskapene at den får lavere motstand ettersom tempereaturen stiger, kalles en NTC motstand (Negative Temperature Coeffisient, ellerno)

En GPU, eller noen som helst halvleder vil ikke lede strøm dersom den blir kjølt ned til det absolutt nullpunkt.

Lenke til kommentar

Ja det er riktig

Generelt sett øker motstanden i en leder

når temperaturen øker. Varme setter molekylene i lederen i økt bevegelse, og det blir overbelastning av lederen dersom varmen fortsetter å øke. Motstanden i den samme lederen kan minskes ved å gjøre arelet større.

I komponenter som får motstanden til minke

ved økt temperatur, er innenfor gitte verdier. (Disse komponentene er laget slik). Overskrides disse veridene vil en få økt motstand her også.

R

Når det gjelder

Lenke til kommentar

Ja, motstanden øker ved økt temperatur.

Noen som har hørt om superledere? metallet er nødt til å være ekstremt kaldt for at det skal være superleder.

Man jobber hardt for å få til en legeringstoff som kan være superleder i romtemperaturlavere.

---------------------

Uansett:

Selv om økt temperatur gir økt motstand, er det ikke noe sikkert at det gir noe lavere ytelse, iallefall ikke merkbart av et bidige 3dmark poeng. Det er jo snakk om ganske små avstander her.

Årsaken til ytelsestapet ved den økte temperaturen kan være mye annet enn økt motstand i lederene vel...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...