Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Koble til trådløst nettverk med Vista ?

Anbefalte innlegg

Får ikke koblet den bærbare pc'en til et trådløst nettverk på kontoret. Nettverket er usikret (ja, jeg har spurt om lov). Får bare beskjed om at det ikke går, og når jeg prøver og diagnostisere problemet, står det "årsak ukjent".

Det er en Acer pc med Vista. Det er installert noe Acer eNET e.l som blir brukt nå jeg søker etter nettverk osv, kan dette være feilen? Er ikke min pc, så jeg vil gjøre minst mulig "inngrep", for å si det sånn.

Anyone?

Foressten, forklar litt nøye, jeg er ganske ny på trådløse nettverk ;)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

"Usikret" betyr at det ikke brukes kryptert samband (WEP, WPA, e.l.)

MAC-filtrering betyr at det trådløse aksesspunktet eller den trådløse ruteren sjekker MAC-adressene til alle som forsøker å koble seg til mot en liste som ligger lagret i aksespunkt/ruter. Står du ikke på listen, så kommer du ikke inn.

MAC-adressen er en hardware-ID som alle nettverkskort har, om de er trådløse eller ikke. Også kalt "Physical address" på min WinXP-maskin.

Så Vista-maskinen din "ser" altså et usikret trådløst nettverk, men når du ber den koble til, så går det ikke, og Vista forstår ikke hvorfor?

Det er vel akkurat dette som vil skje når MAC-filtrering brukes, men det kan jo være andre årsaker som fører til de samme symptomene.

Lenke til kommentar

Det kan være det. For da må dataene godkjennes før du får koblet deg på. Du kan jo høre med nettverksadministratoren der om hvorfor du ikke får koblet deg på. Hvis det er mac-filtrering så må han/hun legge til mac-adressa di i filteret.

Dette gjelder alle operativsystemer btw, det er ikke noe som kun gjelder vista. Så hvis du får koblet deg til med WinXP så er det ikke mac-filtering

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...