Gå til innhold

Overklokke med Asus P4PE

Anbefalte innlegg

Heisann!

Kjøpte nettopp noe nytt utstyr:

P4 2,4 (533 mhz)

Asus P4PE

Samsung 512 MB KT400 (1x512)

WD 80 GB SE (8 MB cache)

Thermaltake Volcano 7+

Arctic Silver

Har fra før:

Aopen HQ45 midi-tower (250 W)

Sb 64 PCI

Asus 16x DVD-ROM

Matsushita 4x cd-brenner

Geforce 3 Ti 200

Den gode, gamle, doble pingvinvifta (hovedsaklig kortkjøler. husker ikke navnet)

Noe av det første jeg gjorde var å teste overklokkingsegenskapene. Fikk fsb fint opp

til 150. Minnet kjører jeg på 2.5 og 3-3-6.

Etter at jeg la inn bios 1002 ble maskinen merkbart mer ustabil. Jeg er nå nede i fsb på 143...

Tempen er ikke opp i mer enn 43-44 grader.

Kan det lønne seg å prøve og legge inn 1003 betaen?

Kan jeg prøve å disable on-board lydkortet? (Soundblasteren står ikke i)

Kan det lønne seg å kjøpe en ny strømforsyning på en 300-350 W?

Mvh.

Trond Jacobsen

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det første jeg gjorde på mitt var å lese inn 1003.002 betaen og deretter 1003.003. Har ikke opplevd ustabilitet.

Har TwinMos PC3200 RAM på setting 2.2.2.5 når jeg har maskinen OC. Til vanlig kjører jeg alt på standard.

PCI/AGP på 33/66.

Prøv å sette inn lydkort og disable onboardlyd.

Regner med at du bruker Asus Probe for å måle temp. Jeg steg nesten ikke (5-grader) med FSB på 150. Regner med at den tempraturen, som da var 43 grader, til å være direkte feil.

Yoda

Lenke til kommentar

La nettopp inn 1003.003 bios. Ting ble ikke bedre i hvert fall!

Det stemte ikke med fsb'en på 143. Den går bare stabilt på 137!! Jeg kan gi så mye gass på vcore'en jeg bare vil. Systemet nekter!

Før jeg la inn den nye biosen kunne jeg i alle fall kjøre 3-3-6 på minne. Nå må jeg ha det på 3-3-7. Ikke at det gjør så mye forskjell, men det bare litt mistenkelig at ved hver biosoppgradering så blir alt mer ustabilt.

Nå viser f.eks. Asus probe cpu temp. på 35 grader..Relativt lavt og ikke noen grunn til ikke å kunne overklokke..

Kan det ha noe med at ting får for lav spenning?

Er det dårlig minne? Det er kjøpt hos Pcmax.

Mvh.

Trond

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

jeg har selv asus pe kortet. Dette yter maks, men er ikke fullt så bra som MSI pe kortet, siden kortet leverer mer stabil strøm til cpu'en. Det er hvertfall mine erfaringer. Men uansett burde ha bra minne type slik at det ikke er minne ditt som stopper deg når du overklokker. Jeg har pc3200 som jeg kjører på maks 2-2-2-2-5 eller noe sånt. Og fsb på cpu'en min ligger 160. Jeg har 2.53 fra Intel. Og minne hastigheten kjører på ca. 450mhz. dette synes jeg er meget bra, siden jeg utnytter både cpu og minne på maks. Og jeg har meget lave temp. med luftkjøling.

På asus pe kortet kjører jeg nyeste offisielle bios og alt funker veldig bra hos meg. Ikke noe kluss med oc og minne innstillinger!

Asus onboard lyd forsvinner når du kjører raskere enn 153fsb i mitt tilfelle. Men det er samme for meg, siden jeg har turtle beach kort på en ledig pci.

Når man skal legge inn ny bios, burde man ta vare på den gamle, hvis man ikke med tiden blir fornøyd!

Håper dette hjalp litt!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...