Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Eieren av bilen ikke fører - må man anngi fører?

NgZ

Anbefalte innlegg

Jeg trenger et lite råd: Min betsemors bil ble tatt av en fotoboks, men hun var ikke føreren (jeg låner bilen hennes en periode). Hun har fåttt brev nå, og der står det at hun må melde fra innen to uker dersom hun ikke var føreren, og man kan få se bildet fra fotoboksen hos nærmeste lensmannskontor dersom man ikke vet hvem som er fører.

Bestemor er jo en lovlydig borger, får hun mye pes hvis hun ikke vil si hvem det er? Eller er det så enkelt som å si "Jeg vet ikke, vil ikke si mer." og gå? Ser ikke for meg at hun holder ut et langt "forhør", men hun kan sikkert la vær å melde meg hvis det ikke er verre enn det.

leifedit

Endret av NgZ
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Såvidt jeg vet er det straffbart å unnlate å fortelle slikt til politiet. Kan se om jeg finner det ut i noen lover..

8219668[/snapback]

Det hadde vært kjekt. Vil ikke gi henne noe pes fordi jeg var sløv, men å måtte betale over 2000kr for å følge trafikken på E6 føles ikke riktig heller. Kan jeg sno meg unna, gjør jeg det med glede.
Lenke til kommentar
Hun kan si at hun låner den ofte bort til mange folk i slekta, så hun vet ikke helt.

siden de har bildet av det begynner sikkert politiet å lure litt hvis hun ikke vet hvem som sitter i bilen hennes.

edit:

etter å ha lett litt raskt på Lovdata.no fant jeg noe i Politiloven:

§ 5. Plikten til å følge politiets pålegg

Enhver plikter straks å rette seg etter de pålegg, tegn eller øvrige signaler som politiet gir i medhold av bestemmelsene i kapittel II i denne lov.

Endret av ilpostino
Lenke til kommentar

Hun ser ikke så godt. :p

I denne tråden mener de visst at man bare kan nekte... men jeg savner noen relevante rettsavgjørelser. Jeg vet om en som har nektet å fortelle hvem som kjørte bilen hennes uten konsekvenser, men hun kan jo ha hatt flaks.

Lenke til kommentar
Såvidt jeg vet er det straffbart å unnlate å fortelle slikt til politiet. Kan se om jeg finner det ut i noen lover..

8219668[/snapback]

Det hadde vært kjekt. Vil ikke gi henne noe pes fordi jeg var sløv, men å måtte betale over 2000kr for å følge trafikken på E6 føles ikke riktig heller. Kan jeg sno meg unna, gjør jeg det med glede.

8219713[/snapback]

Jeg tror hun vil oppleve det som mer pes å nekte å fortelle hvem som lånte bilen. Da blir det vel avhør "downtown" med mer. :p

Hun kan vel kanskje nekte å forklare seg, men tar du sjansen på en større "etterforskning"? Klart 2 høvdinger svir, men..

Kjenner dessverre ikke nok til strafferett o.l. til å gi noe godt svar.

Lenke til kommentar
men jeg savner noen relevante rettsavgjørelser.

8219963[/snapback]

Kanskje LA-2004-30029 Agder Lagmannsrett:

"SAMMENDRAG: 34 år gammel mann, tidligere straffet for fartsovertredelse, frifunnet for å ha kjørt bil i en hastighet av 130 km/t på en strekning hvor fartsgrensen var 70 km/t. Et flertall på fire stemte for domfellelse. Fartsovertredelsen var registrert av en fotoboks, og det var spørsmål om det var tiltalte som var avbildet, eller en annen person som kunne ha lånt bilen."

Mannens tidligere samboer, som eide bilen, hadde lånt den bort til "C" som hadde en kamerat "D" som lignet på samboeren.. Det var derfor noe usikkerhet rundt hvem som faktisk satt i bilen. Ihvertfall for én av de fem dommerne.

Fant dessverre ikke noe mer relevant sånn i farten.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+891234

Så vidt jeg vet er man ikke pliktig til å vitne mot slektninger i rett opp- eller nedadstigende linje. Da antar jeg uten videre at dette også omfatter politiavhør.

Linker:

http://www.regjeringen.no/nb/dep/jd/dok/NO....html?id=372956 - se 9.3.2

http://www.jusstorget.no/article.asp?Key=3&FagKey=168

§ 122. Siktedes ektefelle, slektninger i rett opp- eller nedstigende linje, søsken og like nær besvogrede er fritatt for vitneplikt. Som besvogret anses også den besvogredes ektefelle.

Det som er bestemt om ektefeller, gjelder også fraskilte, samt personer som lever eller har levd sammen i et ekteskapslignende forhold.

Retten kan frita siktedes forlovede, fosterforeldre, fosterbarn eller fostersøsken for vitneplikten.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...