Gå til innhold

Vista Ultimate på Dell sine maskiner

Anbefalte innlegg

Jeg vurderer å anskaffe en laptop fra Dell med Windows Vista Ultimate. Hvis jeg ikke har misforstått ting helt så skal en kunne installere Vista Ultimate på maskiner med forskjellig hardware-oppsett (men bare på en av gangen) uten å måtte kontakte Microsoft på grunn av lisensen.

Såvidt jeg vet så er de Windows-cd'ene som følger med Dell sine maskiner bundet opp til disse. Noen som vet om det er annerledes med denne utgaven av Vista?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Får du med en Windows Vista ultimate DVD så skal det ikke være noe problem. Om du får med en eller annen form for recovery DVD fra Dell så har du ett lite problem.

Og det stemmer at du kan installere Vista Ultimate på flere pc'er (men bare en aktiv om gangen) så lenge du ikke har fått med en OEM lisens. Og veldig ofte er det akkurat det du får med fra f.eks Dell, siden du strengt tatt kun skal bruke denne lisensen på akkurat den pc'en du kjøper.

Og er det en OEM lisens, uansett om det er Ultimate, så kan du IKKE installere den på andre pc'er en den du aktiverer Vista på første gangen.

Et triks er å ikke aktivere Vista på den bærbare (hvis den ikke allerede er aktivert) så installere Vista på den pc'enn du ønsker å aktivere den der.

Men da må du legge inn et annet OS på den bærbare.....så mye jobb.

Endret av myhken2
Lenke til kommentar
Får du med en Windows Vista ultimate DVD så skal det ikke være noe problem. Om du får med en eller annen form for recovery DVD fra Dell så har du ett lite problem.

vi har haugevis med Dell-maskiner på jobben og der følger det med Windows til hver maskin. Problemet med de er at det er "egne" utgaver som kun funker om det er en maskin fra Dell du prøver å installere på. Med andre ord kan du ikke bruke de cd'ene på en maskin av et annet merke.

Og er det en OEM lisens, uansett om det er Ultimate, så kan du IKKE installere den på andre pc'er en den du aktiverer Vista på første gangen.

Et triks er å ikke aktivere Vista på den bærbare (hvis den ikke allerede er aktivert) så installere Vista på den pc'enn du ønsker å aktivere den der.

Men da må du legge inn et annet OS på den bærbare.....så mye jobb.

det står ingenting på dell sin side om at det er OEM men det kan jo altids sjekkes. en mulighet er å bruke denne metoden for å utsette aktiveringen på laptopen.

Lenke til kommentar

Den metoden om å utsette aktiveringen ville jeg ikke satset på. Prøvde på en Ultimate installasjon jeg har på en Virtuell pc, og den fungerte ikke.

Siden jeg har lagt inn alle oppdateringer, så kan det være at MS har stoppet muligheten for rearm funksjonen.

Ultimate installasjonen hadde 6 dager igjen før jeg måtte aktivere, så ventet ikke til den var gått ut.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...