ohlala Skrevet 23. mars 2007 Del Skrevet 23. mars 2007 (endret) Det er ikke få tråder der vi snakker om PS3 salget. Jeg selv var vitne til hvordan PS3 lanseringen var i natt i Oslo Kilde Nå har Dagbladet skrevet en artikkel om det og her er hva de sier om saken LANSERT I DAG: Men rives ikke bort fra hyllene. Er PlayStation 3 rett og slett for dyr? (Dagbladet.no): I DAG BLE PlayStation 3 lansert i Norge. Det er mange som har ventet på denne dagen, og de har fått lov til å vente lenge etter en rekke utsettelser. Startskuddet for arvtakeren til megasuksessen PlayStation 2 gikk allerede før jul i USA og Japan. Der har foreløpig ikke salget kunnet matche det forgjengeren presterte - i februar ble det faktisk solgt flere av den utgående håndholdte spillkonsollen GameBoy Advance enn PlayStation 3 i USA. Nå tyder ting på at salget i Norge heller ikke vil gå i rakettfart. TIDLIGERE DENNE uken kunne produktsjef Eilif Kiland i Komplett.no fortelle Dagbladet.no at svært mange hadde avbestilt konsollen straks lanseringen nærmet seg. Da de forhåndsbestilte for lang tid siden var mest sannsynlig tanken at de ville klare å spare opp nok penger til lanseringen - noe de tydeligvis ikke har klart. Eller har de bare ombestemt seg? Andre har derimot kastet seg på i siste liten, og det har ikke vært for sent. Det er det fortsatt ikke,for det er lett å finne PlayStation 3 i butikkene - oppmøtet i natt var ikke like godt som Sony kunne ønske seg. DA VI TIDLIGERE i februar spurte leserne om 6000 kroner, som PS3 koster, er for mye for en spillkonsoll, var svaret klart. 5.030 (79.9 prosent) svarte klart ja, 989 (15.7 prosent) mente det var på smertegrensen, mens bare 277 lesere (4.4 prosent) synes det er en passe pris. - Si hva dere vil ... men selv om PS3 nok er en sinnsyk underholdningsmaskin, «Home» integrert og muligheter for å vise tidenes råeste grafikk, så er det ikke til å komme unna med at seks lapper er mye å bla opp med, skriver Dagbladet.no-leser «Larsen» i sin kommentar på PS3-saken vi la ut i natt. Hans kommentar har for øyeblikket flest anbefalinger fra andre lesere. NÅ KAN MAN kanskje si at PlayStation 2 heller ikke var billig da den ble lansert - men det var også i en tid da konkurranseforholdet var annerledes. Nå har Microsoft hatt over et års forsprang med sin Xbox 360, som på de aller fleste områder er en jevngod maskin med PlayStation 3. Dermed har maskinen fått bygget opp en representabel stall av spill, samt en trofast brukermasse Microsoft ikke hadde med sin første Xbox. I tillegg kommer den store suksessen Nintendo har med sin Wii, en maskin som ikke forsøker å blåse opp noen grafikkmuskler - her handler det i hovedsak om billig og enkel moro, noe som har gått rett hjem hos det norske folk og i verden forøvrig. DE SOM ER interessert i noe fra begge spillverdenene, kan lett få seg en Xbox 360 og en Nintendo Wii for samme pris som en PlayStation 3. Og det er nettopp dette punktet som nå mest sannsynlig er Sonys akilleshæl rent salgsmessig. I hvert fall foreløpig. PlayStation 3 er nemlig ingen dårlig maskin, tvert imot. Den har en rekke egenskaper som gjør den svært attraktiv, både som spillmaskin og multimediasenter forøvrig. Den egenskapen (bortsett fra spillene) Sony har pushet mest, er muligheten PlayStation 3 har for å spille av Blu-Ray-disker. Dette er et av formatene som kriger om å overta tronen etter dagens DVD, og de rene Blu-Ray-spillerne man får i butikk koster gjerne det dobbelte av hva en PS3 koster. Det at man får med en slik spiller i en spillmaskin i bytte mot en pris på 6000 kroner, er imidlertid ikke like forlokkende for alle. DE SOM HAR en flat-tv som er like proporsjonalt stor som lommeboka, kan kanskje snike en PS3 inn i månedsbudsjettet sitt uten for mange kvaler. Andre, som allerede har lagt ut mye for bilavgiften denne måneden og fortsatt ikke har rukket å kjøpe ny tv, sitter derimot på gjerdet og venter til de har en bedre tv på plass - eller til en av DVD-arvtagerne stikker av med seieren (Microsoft støtter konkurrenten HD-DVD med en ekstern avspiller). Straks prisen på PS3 synker, og titler som «SingStar», «Buzz» og andre spillserier som alene har solgt tusenvis av PS2er dukker opp, vil nok salget av maskinen øke. Men foreløpig har det altså ikke vært en helt åpenbar grunn, et «må ha»-spill, som har gjort at folk løper til butikkene for å kjøpe en PlayStation 3. DET ER FLERE ålreite spill til lanseringen, som «MotorStorm» og «Resistance: Fall of Man», men det er også en grei mengde spill du for din egen del godt kan styre unna. Slik vil det være gjennom hele konsollens levetid. Så snart utviklerne lærer seg maskinen å kjenne, vil det sikkert dukke opp fantastiske spill - men det er altså en liten stund til. Og da er det kanskje forståelig at folk samtidig håper på en prisreduksjon før de slår til? Kilde Endret 23. mars 2007 av ohlala Lenke til kommentar
Spitzi Skrevet 23. mars 2007 Del Skrevet 23. mars 2007 Synes det var en grei kommentar til det hele. Mange gode poeng, og godt skrevet. Lenke til kommentar
djorgen Skrevet 23. mars 2007 Del Skrevet 23. mars 2007 Helt grei kommentar det der. Og jeg er helt enig. Lenke til kommentar
kilik Skrevet 23. mars 2007 Del Skrevet 23. mars 2007 Det er prisen som i bunn og grunn er problemet ja. Manglende rumble og bakoverkompabilitet er egentlig rimelig uvesentlig i det store og hele, men føles mindre tilgivelig med tanke på prisen. Hadde PS3 kostet 3000 kr. tror jeg ikke Sony hadde i nærheten fått så mye kritikk som den får nå. Hvis det viser seg at den ikke selger er de nødt å gjøre noe med prisen. Senest før det viktige høstsalget med GTA4 og Halo 3 som kan føre mange over til "the dark side". Den må ned mot 4000 kr. Lenke til kommentar
kagaku Skrevet 23. mars 2007 Del Skrevet 23. mars 2007 (endret) Er faktisk imponert over at såpass mange kjøper PS3 når man kan få premium 360 med Gears of War, HD kabel og headset til 2990kr hos Elkjøp. Eller core 360 for 2190 med Fifa for den saks skyld. Endret 23. mars 2007 av kagaku Lenke til kommentar
Nevnarion Skrevet 23. mars 2007 Del Skrevet 23. mars 2007 Er faktisk imponert over at såpass mange kjøper PS3 når man kan få premium 360 med Gears of War, HD kabel og headset til 2990kr hos Elkjøp. Eller core 360 for 2190 med Fifa for den saks skyld. 8219777[/snapback] Hvis man har lyst på PS3 og IKKE Xbox, så kjøper man ikke Xbox bare fordi den koster halvparten av prisen. Lenke til kommentar
kilik Skrevet 23. mars 2007 Del Skrevet 23. mars 2007 I Norge er det jo enda større forskjell på prisen enn f.eks. i USA. Der koster X360 Premium $400 og PS3 $500/$600. Altså ikke store forskjellen. Her til lands ligger X360 på halve prisen av en PS3. Lenke til kommentar
dracula Skrevet 23. mars 2007 Del Skrevet 23. mars 2007 Eller at du kan få Wii og Xbox360 premium for prisen av PS3. Det er jo ingen tvil om hva folk bør velge (og tydeligvis velger). 6000 kr for en spillkonsoll er helt høl i huet, uansett hvordan man snur og vender på det. Sony ønsker nok at folk først og fremst anser PS3 for å være en blillig bluray spiller, men de av som kjøper den, kjøper den først og fremst for å spille. I tillegg så er det fint at Sonys monopol på markedet nå tar slutt. Herlig at det blir langt jevnere denne gangen, og at alle tre må yte maksimalt for å tiltrekke seg kunder. Lenke til kommentar
kagaku Skrevet 23. mars 2007 Del Skrevet 23. mars 2007 Er faktisk imponert over at såpass mange kjøper PS3 når man kan få premium 360 med Gears of War, HD kabel og headset til 2990kr hos Elkjøp. Eller core 360 for 2190 med Fifa for den saks skyld. 8219777[/snapback] Hvis man har lyst på PS3 og IKKE Xbox, så kjøper man ikke Xbox bare fordi den koster halvparten av prisen. 8219808[/snapback] Nettopp det som er imponerende. Mange Sony fanboys her i landet. Lenke til kommentar
Rottenspacehead Skrevet 23. mars 2007 Del Skrevet 23. mars 2007 (endret) Hvorfor skal folk velge Wii og 360 når man vil ha Ps3 ? Da er det ikke vits å kjøpe noe som helst.. Jeg personlig venter til Ps3 er nede i rundt 3500-4000 kr der. 6000kr for en maskin er altfor mye for meg, men går ikke å kjøper en 360 som jeg ikke har lyst på, isteden... hehe.. det hadde vært høl i huet det. Endret 23. mars 2007 av RockyIII Lenke til kommentar
dracula Skrevet 23. mars 2007 Del Skrevet 23. mars 2007 Xbox360 har bedre spill, kontroller OG er billigere. Akkurat nå så er det ingenting som taler for at man bør gå for en PS3 istedenfor en 360, med mindre man er veldig interessert i å eie en bluray spiller. Analog stikken SKAL være til venstre i disse 3D dager, hva i huleste Sony tenker på ved og fortsatt ha den i midten, er det nok kun de som kan svare på. Er de redd for å bli beskyldt for plagiat? Merkelig, med tanke på at PS kontrolleren er jo en bastardisert versjon av SNES kontrolleren til å begynne med. Forresten, er det flere enn emg som mener at Xbox360 kontrolleren er den beste kontrolleren i 3D epoken? PS er nintendo fan, så vennligst ikke tillegg meg MS fanboy attributten. Tror jeg skal spille litt PS2 og FF XII nå jeg. Lenke til kommentar
KayAU Skrevet 23. mars 2007 Del Skrevet 23. mars 2007 Det er jo ingen tvil om hva folk bør velge (og tydeligvis velger). 8219841[/snapback] Øøøhh...so vi som har bestilt/kjøpt PS3 har rett og slett valgt FEIL, då? Men eg forstår godt at salget ikkje går kjempebra. Konsollen er dyrare enn konkurrentane, og Sony har ikkje vore flinke til å få fram fordelane til PS3. I tillegg kjem utsettelsen, og det faktum at dei to andre konsollane, og særleg XBox 360, allereie er etablerte. Men det endrar ikkje det faktum at PS3 for min del er den klart mest attraktive av dei nye konsollane. Kay Lenke til kommentar
Syfer Skrevet 23. mars 2007 Del Skrevet 23. mars 2007 Sony har ikke vært flinke til å få frem fordelene ? De har da kommet med propaganda fra dag#1 Lenke til kommentar
Amored Skrevet 23. mars 2007 Del Skrevet 23. mars 2007 (endret) i februar ble det faktisk solgt flere av den utgående håndholdte spillkonsollen GameBoy Advance enn PlayStation 3 i USA. Dette ble jeg veldig overrasket over. Dette må da si LITT? Noe må være veldig galt. Endret 23. mars 2007 av Amored Lenke til kommentar
kagaku Skrevet 23. mars 2007 Del Skrevet 23. mars 2007 Xbox360 har bedre spill, kontroller OG er billigere. Akkurat nå så er det ingenting som taler for at man bør gå for en PS3 istedenfor en 360, med mindre man er veldig interessert i å eie en bluray spiller. Analog stikken SKAL være til venstre i disse 3D dager, hva i huleste Sony tenker på ved og fortsatt ha den i midten, er det nok kun de som kan svare på. Er de redd for å bli beskyldt for plagiat? Merkelig, med tanke på at PS kontrolleren er jo en bastardisert versjon av SNES kontrolleren til å begynne med. Forresten, er det flere enn emg som mener at Xbox360 kontrolleren er den beste kontrolleren i 3D epoken? PS er nintendo fan, så vennligst ikke tillegg meg MS fanboy attributten. Tror jeg skal spille litt PS2 og FF XII nå jeg. 8219959[/snapback] Synes Dual Shock er helt overlegen 360 kontrollen. Du er nok i mindretall når det gjelder analog stikke plasserigen. De aller fleste Playstation eiere fortrekker nok å ha den på midten siden de er vandt med det i mange år. Lenke til kommentar
shaker Skrevet 23. mars 2007 Del Skrevet 23. mars 2007 Analog stikken SKAL jo ikke være til venstre... de kan jo plassere den hvor de vil så lenge det funker bra. Har selv en Xbox og jeg hater kontrolleren, den er bedre en Xbox 1 kontrolleren som var designet for noen med abnormt store hender men syns fortsatt den er udigg. Men alt er jo smak og behag. Lenke til kommentar
Atald Skrevet 23. mars 2007 Del Skrevet 23. mars 2007 Synes Dual Shock er helt overlegen 360 kontrollen. Du er nok i mindretall når det gjelder analog stikke plasserigen. De aller fleste Playstation eiere fortrekker nok å ha den på midten siden de er vandt med det i mange år. 8219986[/snapback] Jeg er ikke enig, for min del foretrekker jeg det meste med 360 kontrollen, stikkeplasseringen inkludert. D-paden (eller hva det nå heter) er eneste minus med den. Lenke til kommentar
Epleskrell Skrevet 23. mars 2007 Del Skrevet 23. mars 2007 Jeg er også veldig glad for at Sony beholt kontroll utformingen, passer meg perfekt, ser bra ut og har funnet ut at jeg liker Sixaxis bare bedre og bedre... Lenke til kommentar
dracula Skrevet 23. mars 2007 Del Skrevet 23. mars 2007 (endret) Selv om man er vant med noe i flere år, så trenger det jo ikke nødvendigvis å være bra av den grunn. Er nok i mindretrall i Norge, som er Playstation land, men jeg tror nok at de fleste multiplattform gamere foretrekker å ha analoge stikken helt til venstre, fordi det føles mer naturlig. Chex du har rett. D-paden er den eneste minusen med 360 kontrolleren. 360 kontrolleren er nok den beste kontrolleren i 3D epoken. Den er blant dagens kontrollere, det SNES kontrolleren var blant 2D epokens kontrollere. PS, hvis man velger å gå for en PS3 istedenfor en Wii OG Xbox360, og man er en gamer, så velger man nok feil ja. 2 til prisen for en, den ene er unik, den andre har bedre kontroller og spill. Det eneste PS3 kan skilte med er bluray spilleren. All logisk tankegang burde tilsi Wii+360>PS3. Med mindre man følger Sony blindt i tykt og tynt. Mener ikke å starte noe konsollkrig, men jeg tror nok de fleste som ikke er Sony fan vil si seg enige i det regnestykket. Jeg eier alle tre, og jeg eide alle tre i forrige generasjon. I forrige generasjon så ville jeg ha rangert dem slik: 1 PS2 2 GC/Xbox (jeg er Nintendo fan) Beste spill: Ninja Gaiden (xbox) Dene generasjonen så vil jeg rangere dem slik 1 Wii/360 (jeg er Nintendo fan, og Wii har Zelda TP, det beste spillet de siste par årene) 2 PS3 Beste spill så langt: Zelda TP (Wii) Endret 23. mars 2007 av dracula Lenke til kommentar
Snikpellik Skrevet 23. mars 2007 Del Skrevet 23. mars 2007 Er enig med det du sier der dracula, bortsett fra om det er noen eksklusive PS3-spill man vil ha. Noen liker jo også PS-kontrollen bedre. Selv om jeg alltid har mislikt Sonys kontrollere selv. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå