Gå til innhold

Lang tid hos verksted

Anbefalte innlegg

Hei.

Jeg kjøpte en samsung x830 fra cdon.com i desember 2006. etter å ha brukt telefonen i ca 1 måned sluttet en av knappene på trykkehjulet å fungere. Sendte da en mail til support hos cdon og forklarte problemet. Ca midt i februar mottok jeg en konvolutt fra cdon som jeg skulle sende telefonen tilbake i sammen med kopi av faktura. på tidspunktet jeg sendte inn telefonen hadde alle knappene sluttet å fungere. Da det hadde gått ca en måned sendte jeg en mail for å høre om hvordan statusen var på reprasjonen og fikk oppgitt en nettside der jeg kunne logge inn os se status. Jeg ble og fortalt at reprasjoner normalt tar 5 - 10 dager, litt lengre når telefonen sendes til fjernverksted. i statusen står det at verkstedet mottokk telefonen 1.3.2007 og at den er sendt til et annet verksted.

Jeg fant fort ut at telefonen ikke passet for meg etter at jeg hadde kjøpt den og bestemte meg for å selge den, men den ble ødelagt i mellomtiden. nå har det gått 23 dager siden verkstedet mottok telefonen og 1 måned siden jeg sendte den inn. Jeg trenger en ny telefon, men vill helst ikke kjøpe en ny før jeg får solgt den gamle.

Finnes det noen lover om hvilke krav man har når man sender en telefon til reprasjon? Jeg taper jo en del penger på å måtte vente så lenge på å få telefonen tilbake at jeg har mest lyst til å levere tilbake telefonen å få pengene tilbake. Har jeg noen mulighet til dette?

Mvh Gard

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+891234

Avhjelp skal skje innen rimelig tid (fkjl. §30), hvis ikke kan kjøper heve kjøpet etter §32. Så blir det en vurdering, da, hva som er rimelig tid. Generelt bør en mobilreperasjon etter min mening ikke ta særlig mer enn 2-3 uker, her taler det for heving at de sier det normalt ikke tar mer enn 10-15 dager, videre at telefonen har vært like lenge på reperasjon som i bruk.

Forhør deg med selgeren hvor telefonen er i løypa og krev heving hvis du må vente stort lengre.

For øvrig: http://www.lovdata.no/all/hl-20020621-034.html#map006

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=700370

Endret av Slettet+891234
Lenke til kommentar

Hvorfor i alle dager skal han ha KRAV på heving dersom selger tilbyr han en ny telefon?

Selger kan vel fint tilby en ny telefon som "goodwill" dersom alternativet er at kunden må vente enda en uke eller to på at telefonen blir ferdig på service. Dette uten at heving nødvendigvis skal være et alternativ......Det er jo slett ikke uvanlig at det tar en måned for å få utført service på en telefon her til lands.

Dersom CDON tilbyr en ny telefon av samme type eller annen, er vel det til beste for kunden gitt situasjonen? Å begynne å pese om heving av kjøp tror JEG ikke er noen god løsning....

Lenke til kommentar

Jeg hadde tenkt til å selge telefonen, men den ble ødelagt. Telefonen har vært på verkstedet i 27 dager og de bør klare å reparere en ødelagt knapp på over 3 uker! Poenget med at jeg ønsker å heve kjøpet i stedet for å få en ny x830 er at jeg får 2600 kr tilbake fra cdon ved heving, men ikke mer enn 2000 hvis jeg skal selge den!

Telefonen er jo grei i seg selv, men den passer ikke helt til min bruk! Har sendt en mail til cdon der jeg sa at hvis jeg ikke hadde fått telefonen innen 3 dager ønsket jeg å heve kjøpet. Har ikke fått svar enda men regner med at det kommer i løpet av dagen.

Lenke til kommentar

Fikk svar nå:

"Din telefon er sendt på ekstern service. Når en telefon må sendes videre til

ekstern service så kan det ta litt lenger tid , da de har lengre køer. Hvis

du ønsker det så kan vi sende deg en lånetelefon som du kan bruke når din

telefon er på service."

At de har lange køer er ikke mitt problem! jeg kjøpte en telefon for å bruke den, ikke for å få en lånetelefon mens den er på verksted i over 1 måned! Hva tror dere? Har jeg krav på heving?

Lenke til kommentar

Litt på sidelinjen dette, men jeg bruker denne tråden siden den allerede finnes.

Jeg kjøpte i september en Nokia-telefon fra gsm.no. For noen uker siden sluttet den å virke, så jeg stakk innom et av serviceverkstedene Nokia har listet opp på sin side. For meg virket det langt mer praktisk enn å ta det gjennom forhandleren.

Telefonen ble levert for to og en halv uke siden. Når jeg leverte den inn fikk jeg en kvittering hvor med informasjon om hvordan jeg kunne tracke servicestatus på nettet. Etter at det hadde gått en knapp uke uten at det var gjort noen oppdateringer sendte jeg en e-post til verkstedet med spørsmål om status og om de oppdaterte denne nettsiden sin.

Til svar fikk jeg at de hade såpass stor arbeidsmengde at de ikke hadde fått sett på den før nå. Problemet var av den art at de ikke kunne reparere den, så den hadde blitt sendt videre til Teleservice. Samtidig som e-posten ble sendt, ble også nettsiden deres for tracking av servicestatus oppdatert.

Nå har det gått snart to uker siden den ble sendt til Teleservice og jeg har ikke hørt noe. Nettsiden deres sier fortsatt at den er hos ekstern service. Jeg er ikke veldig utålmodig da jeg har fått lånt meg en helt OK telefon, men jeg er likevel litt usikker på saksgangen videre. Når vil det være rimelig av meg å purre på telefonen igjen? Problemet med telefonen er av en slik art at jeg vil tro at jeg før eller senere vil få en swap-telefon. Noe som i og for seg er greit. Men hvis dette drar ytterligere ut i tid, hvem kontakter jeg da? Teleservice? Nokia Customer Care? Serviceverkstedet?

Ved å ikke gå gjennom forhandler når jeg leverte telefonen til service, ødela jeg da på noen måter mine muligheter for å få hevet kjøpet?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...