Gå til innhold

Iran har pågrepet britiske soldater

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Fare for det hadde blitt mange kriger her i verden hvis alle skulle starte krig p.g.a. av territorial-farvan/luftrom krenkelser. Norge hadde lagt i konstant krig, når vi vet at utallige både mannskap og skip har blitt tvunget inn i norsk havn, av marinen og kystvakt. ;)

Lenke til kommentar

Iran vil ha fangeutveksling?

"American raid and arrests set scene for capture of marines.

At 3am on 11 January US military forces raided the Iranian liaison office in the Kurdish capital Arbil and detained five Iranian officials who are still prisoners.

The attack marked a significant escalation in the confrontation between the US and Iran."

http://news.independent.co.uk/world/middle...icle2393336.ece

"IRAN: SWAP SAILORS FOR OUR JAILED SPIES

HARDLINERS who seized 15 British sailors and marines will demand a "prisoners swap" of Iranian agents to secure their release.

Up to 50 Iranian "spies" have been captured and imprisoned by British troops in secret operations in southern Iraq in the last four years.

Now Government officials are having to consider setting them free to save the eight sailors - one a woman - and seven Royal Marines held by Iranians."

http://www.sundaymirror.co.uk/news/tm_head...-name_page.html

-----------

"The Iraqi military commander of the country's territorial waters cast doubt on claims the Britons were in Iraqi waters. 'We were informed by Iraqi fishermen after they had returned from sea that there were British gunboats in an area that is out of Iraqi control. We don't know why they were there.'"

(...)

"Car smugglers were offloading their merchandise onto a barge when they were approached by the Brit patrol and fled into Iranian waters"

http://www.antiwar.com/justin/?articleid=10724

Lenke til kommentar

ikke veit jeg. Men nå har heller ikke storbrittania hatt noen spesiell etterforskning heller ettersom jeg har skjønt.

bare påstander.

Iran har fra før av et ganske anspent forhold til vesten fra før av, og jeg blir ikke ovverasket over at de lar være å løslate soldatene.

Lenke til kommentar
Fare for det hadde blitt mange kriger her i verden hvis alle skulle starte krig p.g.a. av territorial-farvan/luftrom krenkelser. Norge hadde lagt i konstant krig, når vi vet at utallige både mannskap og skip har blitt tvunget inn i norsk havn, av marinen og kystvakt.  ;)

8242043[/snapback]

gudene veit om vi i det hele tatt hadde levd, eller i hvilken verdenskrig vi hadde vert i nå da :p

Lenke til kommentar
Dette er vel strengt tatt britenes feil? Hvorfor blir iran satt i et dårlig lys når de arresterer spioner?

8255665[/snapback]

Fordi Vesten aldri har likt Iran.

bare å se på støtten f.eks irak fikk for å gå til krig mot iran.

Lenke til kommentar
Dette er vel strengt tatt britenes feil? Hvorfor blir iran satt i et dårlig lys når de arresterer spioner?

8255665[/snapback]

Vell, strengt tatt så er ikke soldater spioner, og de spionerte jo ikke (Storbritannia sier de gjennomførte en rutinesjekk av et antatt smuglerskip). De ble omringet av den Irakiske Revolusjonsgared (som har rykte på seg for å være meget aggressiv) og ført inn til Iran'sk område.

Hele disputten går ut på om Britene var i Irakis farvann eller Iransk farvann. Og begge sider står på sitt.

Lenke til kommentar

8255665[/snapback]

Vell, strengt tatt så er ikke soldater spioner, og de spionerte jo ikke (Storbritannia sier de gjennomførte en rutinesjekk av et antatt smuglerskip). De ble omringet av den Irakiske Revolusjonsgared (som har rykte på seg for å være meget aggressiv) og ført inn til Iran'sk område.

Hele disputten går ut på om Britene var i Irakis farvann eller Iransk farvann. Og begge sider står på sitt.

8255700[/snapback]

spioner kan da være utkledd som hva som helst :p

soldatene kan bli anklaget for spionasje.

Jeg tror også at de britiske soldatene var inne i Iransk farvann. men er bare en spekulasjon fra min side, etter det jeg har lest og hørt.

Lenke til kommentar

8255665[/snapback]

8255700[/snapback]

spioner kan da være utkledd som hva som helst :p

soldatene kan bli anklaget for spionasje.

Jeg tror også at de britiske soldatene var inne i Iransk farvann. men er bare en spekulasjon fra min side, etter det jeg har lest og hørt.

8255830[/snapback]

Jeg tror faktisk soldatene allerede er blitt anklaget for spionasje. Og etter Iransk lov kan det (tror jeg) straffes med døden. Noe slikt vil nok ikke Storbritannia tillate.

Lenke til kommentar

http://www.nettavisen.no/verden/article949466.ece

"Storbritannias regjering legger nå fram fotografier som beviser at de 15 britiske marinegastene befant seg i irakisk, og ikke iransk, farvann da de ble geleidet inn i Iran. Det avslører GPS-data fra området, melder Reuters.

- GPS viser at båten ble tatt 1.7 nautiske mil innen Irakisk farvann, sier en talsmann for britiske myndigheter på onsdag."

Hva nå, Iran?

Lenke til kommentar
http://www.nettavisen.no/verden/article949466.ece

"Storbritannias regjering legger nå fram fotografier som beviser at de 15 britiske marinegastene befant seg i irakisk, og ikke iransk, farvann da de ble geleidet inn i Iran. Det avslører GPS-data fra området, melder Reuters.

- GPS viser at båten ble tatt 1.7 nautiske mil innen Irakisk farvann, sier en talsmann for britiske myndigheter på onsdag."

Hva nå, Iran?

8256307[/snapback]

Iran svarer sikkert med å anklage Britene for å legge fram falske data, og for åv ri om på fakta. Men de sitter jo i saksa

Endret av MetroN
Lenke til kommentar

Dette er jo en typisk avledningsmanøver.

Jo mer bråk det lages ut av dette i Vesten, jo mer gagner det det Iranske regime i dets innenrikspolitiske propaganda. "Se, nå truer Blair oss med krig! Nå må vi holde sammen mot imperialistene!"

Vi reagerer akkurat som de hadde forutsett. Ethvert opprop om krig og bombing av Iran er en støtteerklæring til det sittende Iranske regimet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...