Gå til innhold

Iran har pågrepet britiske soldater

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det nærmeste vi kan komme en krig i denne saken, er at Britene sender inn SAS(nei, ikke Scandinavian Airlines System) eller noe i den dur, men jeg tro oppriktig ikke at noe slik kommer til å skje. Diplomatiet klarer nok å ordne denne biffen.

Lenke til kommentar

Synes britene burde sende inn spesialstyrker for å befri dem så fort som mulig, er liksom litt av den garantien man som soldat har at hvis du blir tatt av fienden skal ditt land gjøre alt de kan for å redde deg.

Når de i tilleg blir truet på livet kan ikke britene sitte og se på at ens egne soldater blir henrettet etter å ha blitt sendt ut på oppdrag.

Lenke til kommentar
Synes britene burde sende inn spesialstyrker for å befri dem så fort som mulig, er liksom litt av den garantien man som soldat har at hvis du blir tatt av fienden skal ditt land gjøre alt de kan for å redde deg.

Når de i tilleg blir truet på livet kan ikke britene sitte og se på at ens egne soldater blir henrettet etter å ha blitt sendt ut på oppdrag.

8233338[/snapback]

en krig er ikke nødvendighvis en løsning. En kan sikkert komme til enighet, men de britiske soldatene var inne i iransk område da de ble arrestert, og da har jo iran full rett til å arrestere de.

Hadde du sagt det samme hvis situasjonen var omvendt, og det var britene som hadde arrestert iranske soldater?

Lenke til kommentar

Strengt tatt ja, selv om jeg fortsatt ville stilt meg i mot Iran. Poenget er at soldatene skal vite at hvis de blir tatt til fange skal de bli reddet. Temmelig sterkt signal til soldatene sine å etterlate dem på den måten. Personlig tror jeg dette kan utnyttes for å styrke britenes moral men hvis de bare forblir passive blir nok dette ett hardt slag for alle britiske soldater.

Lenke til kommentar

Hvis Iran viser vilje til å realisere trusselen om henrettelse, selvfølgelig skal man snakke sammen først, men hvis soldatene blir behandlet dårlig, truet, eller lignende burde britene hente dem ut, hvis mulig med en begrenset militær aksjon. Så ville neste trekk vert Iran sitt. Virker på meg som om de fisker etter konflikt her

Lenke til kommentar

8233338[/snapback]

Det er ikke akkurat bare å sende inn spesialstyrker inn i hovedstaden teheran, sentrum for alle islamister. Det er nok heller klin umulig uten en stor aksjon å komme til de. Men tanken er god :)

Lenke til kommentar
Spesialstyrkedelen tenkte jeg på i hovedsak under evt. transport osv.

Men mener fortsatt at britene må foreta seg noe fremfor å sitte passiv og vite at ens egne soldater er tatt til fange

8234833[/snapback]

de driver å forhandler, de er ikke passive enda.

Iran drar den kanskje litt langt, men de britiske soldatene hadde ingenting å gjøre inne i iransk farvann å gjøre, så derfor har britene bare seg selv og takke, da de veit at dette var noe som kunne skje, hvis de sendte soldater inn på iransk farvann.

Jeg har ingenting imot at britene skal få en straff for dette, men dødstraff er jeg imot uansett i hvilken form, og hvilken grunn.

Så her bør i det minste storbrittania gjøre klar en stor unskyldning til iran hvis de ikke vil gå til krig.

Lenke til kommentar
Nettop fordi britene visste hva som kunne skje ved å ha soldater der burde de virkelig backe dem med hele hæren når det først går galt. Sender ikke ut soldater og så glemmer dem vekk.

8235256[/snapback]

Slikt går i Rambo-filmer, men ikke i virkeligheten. Ingen tror vel i ramme alvor at de brittiske soldatene får noe dødsdom. Sansynligvis har de det nå mye mer komfortabelt & bekvemt, enn de har ombord i fregatten. :p

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...