espman Skrevet 23. mars 2007 Del Skrevet 23. mars 2007 Tyan oppgraderer sin serie personlige superdatamaskiner med annonseringen av TyanPSC T-650-serien. Les mer Lenke til kommentar
Hellemyr Skrevet 23. mars 2007 Del Skrevet 23. mars 2007 Det er jo en personlige superdatamaskin, men hva skal en privatperson med 40 prosessorekjerner, og 60GB minne? Kansje litt dumt spørsmål, men er litt nyskjerrig hva man bruker så kraftige maskiner til. Lenke til kommentar
Ar`Kritz Skrevet 23. mars 2007 Del Skrevet 23. mars 2007 Dette er jo ikke akkurat beregnet på privatpersoner. Jeg kan tenke meg at denne er ganske brukbar som flyttbar tallknuser. Lenke til kommentar
Tobak30 Skrevet 23. mars 2007 Del Skrevet 23. mars 2007 Jeg kan se at 3d grafikere kan ha bruk for en slik maskin da det er mye arbeid for maskinen til å lage disse bildene/animasjonene. Spesielt ved bruk av maxwell eller indigo rendereren. Lenke til kommentar
iDude Skrevet 23. mars 2007 Del Skrevet 23. mars 2007 Det er jo en personlige superdatamaskin, men hva skal en privatperson med 40 prosessorekjerner, og 60GB minne? Kansje litt dumt spørsmål, men er litt nyskjerrig hva man bruker så kraftige maskiner til. 8219801[/snapback] Den passer perfekt til "High Performance Computing" vil jeg tro, kjøring av værmodeller osv. Et ganskelite marked, men ganske lukrativt Lenke til kommentar
bushnut Skrevet 23. mars 2007 Del Skrevet 23. mars 2007 (endret) Jeg har lyst på en, ikke faen veit jeg hva jeg skal bruke den til. Endret 23. mars 2007 av bushnut Lenke til kommentar
Didrik_AK Skrevet 23. mars 2007 Del Skrevet 23. mars 2007 Hvordan er grafikkytelsen på denne pcen? hvor kult hadde det ikke vært om Overklokk eller Sturla hadde fått labbene sine på en sånn en. og går det ann å kjøre XP på den? Lenke til kommentar
jfx Skrevet 23. mars 2007 Del Skrevet 23. mars 2007 (endret) Hvordan er grafikkytelsen på denne pcen? hvor kult hadde det ikke vært om Overklokk eller Sturla hadde fått labbene sine på en sånn en. og går det ann å kjøre XP på den? 8221589[/snapback] Det er en cluster server, derfor krever den OS som er tilpasset dette (enten Linux eller Windows Server 2003 i cluster utg. som nevnt i artikkelen). Win XP er et singel bruker desktop OS. Av samme grunn er også grafikkytelsen uinterressant (og sikkert ikke mye å skryte av), da den ikke vil egne seg for (eller fungere fungere med) spill (foruten muligens sjakk?!). Cluster servere er laget for tallknusing etc. Endret 23. mars 2007 av Mori Lenke til kommentar
Hellemyr Skrevet 23. mars 2007 Del Skrevet 23. mars 2007 Kansje et veldig dumt spørsmål, men hva er tallknusing, og hva brukes det til? Lenke til kommentar
jfx Skrevet 23. mars 2007 Del Skrevet 23. mars 2007 Kansje et veldig dumt spørsmål, men hva er tallknusing, og hva brukes det til? 8222926[/snapback] Tallknusing kan jo være mye (utregning av pi f.eks.), men det jeg tenkte på var programmer som kjører avanserte algoritmer for å simulere diverse hendelser, f.eks. ble det i USA for ikke så veldig lenge siden bygget en supercomputer (som jeg ikke husker navnet på) for å simulere atomspregninger. Lenke til kommentar
MrLee Skrevet 23. mars 2007 Del Skrevet 23. mars 2007 Folding@home?? :!: 8219868[/snapback] Det var det første jeg tenkte på Lenke til kommentar
DarkSlayer Skrevet 25. mars 2007 Del Skrevet 25. mars 2007 Kompilering av store programmeringsprosjekter (når man programmerer så kan man jo få lyst å rekompilere hele dritten, det tar tid). Driver man med 3d modellering, animering og rendring, så kan det kanskje være greit å jobbe med detaljerte modeller, som gjerne har dødsmasse polygoner og er lite effektiviserte, animere alt sammen, slenge på noen effekter som gjerne skal "gjøre" noe på alt sammen ... for så å kunne sjekke ut resultatet FØR man setter seg ned å optimalisere dritten .... tja testing .... ja you name it Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå