Gå til innhold

Blås i skadde personer, jeg skal frem!

kennyo

Anbefalte innlegg

Hva i svarteste er det som feiler folk? Blir både forbanna og oppgitt av å lese om slikt! På den ene siden skulle jeg ønske jeg visste hvem som kjørte forbi, at disse selv ble skadet og at jeg da kunne kjørt forbi dem der de lå selv uten å hjelpe. På den annen side hadde ikke det gjort meg bedre enn de -fyll inn et stygt ord- de selv er. :mad:

Klipp fra bt.no

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Normenn tenker KUN på seg selv. Seg seg, seg selv, og kun seg selv. Men det er tross alt Norge vi bor i, hva kan man forvente?

8218821[/snapback]

Dessverre et godt poeng. Det er mange som tenker slik ja, i alle fall helt til de ligger der og trenger hjelp selv en dag. :hmm:

Lenke til kommentar

Eg kjører selv denne strekningen nesten "daglig" og ut i fra trafikkbildet som er akkurat der overrasker det meg ikke.

Det er en typisk "kjøre fort for å komme hjem til/fra jobb" område som attpåtil har flere kryss som få bilister overholder vikeplikten i. I tillegg er området kraftig traffikert av handlende kunder, næringstrafikk, syklister og annleggstrafikk. Att på til kommer skolebussene fra skolen og barnehagen som ligger 200-300 meter lenger borte. Fartsgrensa er satt til 50km/t, men det er ikke uvanlig å treffe biler som har 60/70 eller høyere. På grunn av ett enda mer belastet kryss ett stykke nærmere sentrum(mot ett ends større industriområde bla Aker) velger veldig mange å kjøre på omtalte vei i stede for E39.

Men eg unnskylder ikke oppførselen til billistene. Det er forkastelig. Det er tross trafikken en oversiktlig vei og flere plasser å stoppe(parkeringsplasser til og med over alt, om man er kresen).

Lenke til kommentar

Det er helt for jævlig at noe sånt skjer. Uansett hvor travelt jeg har det en gang i fremtida, opplever jeg noe sånt skal jeg stoppe. Vet hvor bra det er å ha folk der som har sett ting eller kan bistå med hjelp,

Husker da jeg var innblandet i ei ulykke i september, så kom det en trailsjåfør løpende og gav meg assistanse. Var ikke noe alvorlig ulykke, på langt nær som BT skriver om, men det kom hvertfall folk, og biler stoppet.

Og takket være trailersjåføren ble skyldsspørsmålet klarnet opp i, og jeg berga fint heldigvis.

Endret av SvennAndre
Lenke til kommentar

Jeg kræsja med scooter et par år tilbake, og I tillegg til han som smasha inn i var det 2-3 som stoppet og spurte om jeg trengte hjelp, selv om jeg stod oppreist og antakelig så oppegående ut. Selv om det som er beskrevet i artikkelen skjer, er det langt fra hver gang det er slik det skjer, iallefall etter min erfaring.

Lenke til kommentar
Kan dette skyldes usikkerhet på f.eks. førstehjelp? At de rett og slett ikke vet hva de skal gjøre (ikke alle tilfeller selvfølgelig).

8239415[/snapback]

Det kan godt stemme. Mange får nok panikk og vil aller helst ikke være innblandet i slike ting av frykt for å bli mistenkt, gjøre noe feil eller rett og slett ikke ha noe med det å gjøre. Likevel er det helt uforsvarlig å unnlate å hjelpe skadde på veien.

Lenke til kommentar
Idag når jeg kom kjørende i Åsane, så jeg en som hadde veltet i rundkjøring med motorsykkel. Fikk helt vondt inni meg. Vanskelig for meg å stoppe der, men heldigvis var det en mann som hjalp til.

8239687[/snapback]

Hvis du mente at de var vanskelig å stoppe der, så er det så absolutt ikke det.

Andre biler og folk er det bare å gi lang beng i, om de tuter eller hva det nå enn er. Har det skjedd ei ulykke så har det skjedd ei ulykke. Jo flere vitner eller folk jo større sjangse for at ting går rett og bra for seg i ettertid.

Man er uansett ikke unnskyldt om man lar være å stoppe fordi man ikke kan førstehjelp eller føler man ikke kan bidra. Uansett kan man bidra med å ringe etter nødhjelp, få folk vekk fra brennende kjøretøy, you name it.

I ditt tilfelle stakan, tror jeg at jeg personlig ville ha stoppet og spurt gjennom vindu om de trengte no hjelp, hvis de mener det går bra så får du vite det og kan kjøre videre med god samvittighet.

Endret av SvennAndre
Lenke til kommentar

Normalt ville jeg nok spurt om det gikk bra. Men når jeg kom til stedet stod føreren oprreist der, så kom en annen mann og hjalp han opp med sykkelen. Så ut til at det ikke var skjedd noen skade, så følte at jeg ikke kunne bidra med noe der.

Lenke til kommentar

Man burde tatt fra lappen på de som kjørte forbi. Man plikter til å stoppe, HVERTFALL hvis man er den første til å komme til et ulykkessted! Er ikke verre enn å stoppe bilen, ringe ambulanse, man trenger ikke være lege for å redde et liv!

Endret av RCP-88
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...