the_fire Skrevet 23. mars 2007 Del Skrevet 23. mars 2007 (endret) Hei. Er det noen mulighet for å bruke live-cd (kubuntu) til å overføre filer fra en harddisk til en minnepenn/usb-harddisk? Kjører nå kubuntu fra live-cd, men får ikke til å koble til en harddisk. Har lite erfaring med Linux, men kan prøve å forklare problemet. Når jeg prøver å åpne en harddisk (står 250G Media) så får jeg opp en feilmelding: Could not mount device. The report error was: mount: can't find /dev/sd1 in /etc/mtab Hva gjør jeg? Må ha ut noen filer fra en harddisk og over til en minnepenn. Endret 23. mars 2007 av The_Fire Lenke til kommentar
A!1 Skrevet 23. mars 2007 Del Skrevet 23. mars 2007 (endret) Hvilke filsystemer bruker de forskjellige? Er begge ntfs? Finn ut det slik: sudo fdisk -l sudo aptitude install ntfs-3g (krever Internet og installerer ntfs-driver med skrivestøtte) cd ~/Desktop (skifter katalog til skrivebordet) mkdir harddisk (lager en katalog ved navn harddisk) sudo mount /dev/hda1 harddisk -t ntfs-3g (monterer partisjonen på harddisken din i katalogen. Du må trolig bytte ut hda1 med det du fant fra fdisk -l). mkdir minnepenn sudo mount /dev/sda1 minnepenn -t ntfs-3g Det kan hende at du må slenge på: -o iocharset=utf8,umask=000 bak mount kommandoene. Hvis de benytter fat32 så bytter du ut ntfs-3g med vfat. Endret 23. mars 2007 av HavarN Lenke til kommentar
the_fire Skrevet 23. mars 2007 Forfatter Del Skrevet 23. mars 2007 Ok, tusen takk Skal prøve dette. Men en ting, vil jeg risikere å miste data på noen av diskene? Lenke til kommentar
A!1 Skrevet 23. mars 2007 Del Skrevet 23. mars 2007 Hvis de bruker ntfs filsystem, så er det en liten risiko for det ja. Men ntfs-3g er beta-vare, men har blitt testet ut av over hundre-tusen brukere uten at de har opplevd noen problemer med den ennå. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå