Gå til innhold

X2 4600, X1800XT, verdt å bruke penger på 2gb ram?

Anbefalte innlegg

Jeg har følgende pc:

AMD X2 +4600

OCZ PC3200 Plat. Ed. Rev.2 1024 mb@2,8v

Abit AN8 Ultra

HIS X1800XT

Og div disker etc, som i grunn ikke spiller noe rolle ift dette.

Det jeg lurer på er om det er verdt å selge mine minnebrikker, for sikkert rundt 500-700, og kjøpe meg et sett med 2gb ram. Dette vil da bli en omkostning på rundt 1300, om jeg kjøper noen med stramme timings brukt. Med andre ord, en differanse på 6-700.

Er det verdt det ift ytelse, ift å utsette oppgradering til ny socket etterhvert? Jeg spiller for det meste BF2, kommer til å spille en del C&C 3 når det kommer ut, eller er det en del multitasking med azureus, firefox, etc etc..

Noen innspill?

(Om noen finner minnebrikker på demo-varer avdelingen på en nettbutikk tar jeg imot info med stor takk :) )

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har lurt på å oppgradere skjermkortet også, men føler at det holder fint med i svingene. Har ikke brukt så mye tid på å se hva slags OC potensial det har, så jeg regner med at jeg kan få nok krefter ut av det fremtil jeg oppgraderer hele maskinen.

Slik det ser ut så kommer jeg nok til å oppgradere minnet ja. Så får det heller bli å vente med skjermkort en stund til. PCI-e holder vel koken som interface noen år til..

Lenke til kommentar

Vurdering for min side går på om jeg skal bruke 6-700 på en oppgradering av ram nå, og så et nytt skjermkort om kanskje seks måneder når jeg blir hektet på en ny generasjon av et eller annet spill, og så et totalt nytt system om to år, eller å vente med ram-oppgradering i et år og så bytte ut alt..

Jeg trenger DDR1 ram, og jeg venter ennå på at det skal falle tilstrekkelig i pris for å kjøpe nytt. Selvfølgelig trenger jeg ikke den "super-ram'en" jeg vil ha, men stramme timings innbiller jeg meg at hjelper litt..

Så, takker for innspill so far. Noen kommentarer til overnevnte two-year-plans?

Lenke til kommentar

Hiv i en 1 gb til med ram så holder nokk denne pcen en stund framover ja ;)

Skjermkortet er jo veldig bra så den eneste grunnen jeg ser til å bytte det er til fordel for DX 10, men ville ventet med dette til det blir bredere støtte for dette i spill :)

Lenke til kommentar

egentlig så klarer du deg fint ve då kjøpe et 2x256mb sett ville jeg tro uten noe spesiel merkbar forskjell, vel jeg vet ikke dette, men hvis det er snakk om et sekund er og der og litt mer sekund på lastning av hele map. så et brukt sett kan være verdt å prøve.

trenger ikke spesiel ram, crucial funker fint. value.

Lenke til kommentar

Ulempen med å kjøpe 2*256 eller forsåvidt 2*512mb til er at man da må kjøre ram'en med 2T bank rate. Jeg vet forsåvidt ikke hva det vil gi av praktiske konsekvenser, men det er kjedelig å måtte slakke på alt av timings når jeg har et såpass bra sett minnebrikker fra før av. Ideelt sett vil jeg gi de jeg har nå som bytte mot et 2gb sett, om jeg finner noen som er interessert i dette.

Skjermkortet holder fint for min bruk siden jeg har en 19" skjerm foreløppig. BF2 kjører rimelig stabilt på tilstrekkelig høy fps for min del, men det er en del drop innimellom som 2gb skal fikse, etter hva jeg har skjønt.

Er det noen som har noen info om hva 2T vil gjøre for ytelsen? Og, evt hva jeg kan forvente av timings om jeg kjøper et tilsvarende sett?

Lenke til kommentar

Har blitt veldig usikker nå i grunn. Mye fordi jeg begynner å sikle etter en total oppgradering, men også fordi jeg strengt tatt ikke tror jeg har skikkelig "behov" for det..

Lurer på å vente til DX10 tilbudet er litt bedre og så oppgradere skjermkortet, men så har man jo som vanlig en hig mot bedre hw i kassa. Furstrerende greier. Tror jeg kanskje like greit kunne kjøpt inn én brikke på en gig, og kjørt den sammen med det jeg har nå.

Blir det tull med tre brikker? Blir jo 2T, men fant en test som viste at det var ca 2-4 prosent forskjell, og da blir ytelsen uansett bedre med 2gb ram.

What to do, what to do..

Tenkt situasjon: Du har min hardware og en tusenlapp, hvordan forbedrer du ytelsen best mulig, med tanke på en total oppgradering innen ett eller to år.

Lenke til kommentar
Jeg synes 500 - 700  for 1 GiB med DDR-RAM er i overjant drøyt. Du får jo PC6400 DDR2-RAM med CAS5 for det.

8222657[/snapback]

500-700 kr my for DDR-ram!? :hmm:

Da er det lavmåls-ram vi prater om isåfall.

Min ram kostet 1900 kr, for 1024.

Det var pc4400 550mhz ram, ikke ddr2.

Jeg veit det er dyrt, men 1000,- må man vell regne som minstepris for 1024 ram.

Hvertfall etter min standard

Lenke til kommentar
Er det noen som har noen info om hva 2T vil gjøre for ytelsen?

8227709[/snapback]

2T vs. 1T har litt å si for ytelsen, ca 1-2% i spill etter det jeg har sett. I tillegg må man regne med å slakke av klokkehastigheten til minnet litt. Kanskje ~10MHz ned.

Ellers så ville jeg satset på et sett med 2GB ram av en billig type. Ytelsen som økningen av mengden ram vil gi deg i BF2 vil langt overgå tapet av ytelse som 2T og litt lavere klokkehastighet vil gi. 2GiB får man fra ca 1200 kr nå.

Lenke til kommentar

Mener du at jeg burde bare kjøpe inn 2BG ekstra, og kjøre 3GB totalt med 2T command rate?

Om jeg har to brikker på 1GB hver vil vel det kjøre på 1T?

Med andre ord så er det ram som er flaskehalsen i systemet sett opp mot BF2 i 1280*1024 og det aller meste på high?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...