steinrawr Skrevet 25. mars 2007 Del Skrevet 25. mars 2007 synes det er mange gode argumenter her. de fleste teorier er vel egentli i grunnen basert på litt lite fakta. ëvolusjonen er ikke, og kommer aldri til å bli bevist.. av den grunn at det ikke finnes måter å faktisk finne ingenting. og det at det mangler så enooormt mye fra evolusjonsteorien. at vi er skapt av gud er på flere måter like realistisk som at vi ble laget av ingenting som eksploderte og ble alt. men sånn som jeg ser det, finner jeg evolusjonsteorien som mest troverdig siden jeg ikke er religiøs. sansynligheten for at Gud skapte oss og alt som finnes, er like stor som at Spaghettimannen gjorde det slik sa min venn det. dette kan jeg vel egentli skjønne, siden Gud, er en støttefigur, for dem som ikke vil skjønne eller se andre utveier.. (though det finnes kriste som tror noenlunde på evolusjonen) Svake folk trøster seg med religon, de trenger rett og slett noe å tro på for å leve sant men kanskje ikke helt. selv vil jeg tro at alle kan være svake selv om man har forskjellige syn på det meste. ble litt OT men det får så være.... men religion og Gud er som sagt hovedsaklig noe mennesket har diktet opp for å få forklaring på det som har skjedd/skjer rundt oss her i verden. så jeg vil påstå at Gud ble diktet opp så tidlig som i stenalderen, men først realisert og modernisert da det gamle testamentet skal ha blitt skrevet.. Lenke til kommentar
Latskap Skrevet 25. mars 2007 Del Skrevet 25. mars 2007 Når bestefar døde.. vet det høres teit ut, men føltes ut som Gud var i rommet sammen med meg.. Jeg slutta å grine, og følte meg litt lettet.. Min personlige opplevelse.. skjedde samtidig som jeg ba. 8231176[/snapback] Men hvordan kunne du vite hvilken gud det var? 8231192[/snapback] Jeg ber til den kristne gud, også får jeg svar.. altså hvis du ringer moren din, og får svar. Så antar du jo at det ikke var noen andre? Lenke til kommentar
Skarstard Skrevet 25. mars 2007 Del Skrevet 25. mars 2007 Jeg ber til den kristne gud, også får jeg svar.. altså hvis du ringer moren din, og får svar. Så antar du jo at det ikke var noen andre? 8231267[/snapback] Ok. Men folk som ber til andre guder påstår jo også at de får svar. Innbiller de seg ting, er det flere guder eller er det en og samme gud som svarer bønnene til alle sammen? Lenke til kommentar
steinrawr Skrevet 25. mars 2007 Del Skrevet 25. mars 2007 Jeg ber til den kristne gud, også får jeg svar.. altså hvis du ringer moren din, og får svar. Så antar du jo at det ikke var noen andre? 8231267[/snapback] Ok. Men folk som ber til andre guder påstår jo også at de får svar. Innbiller de seg ting, er det flere guder eller er det en og samme gud som svarer bønnene til alle sammen? 8231283[/snapback] muslimer, jøder og kristne har vel akkurat samme guden, med forksjllig oppfattning av de 3 religionene? Lenke til kommentar
Skarstard Skrevet 25. mars 2007 Del Skrevet 25. mars 2007 muslimer, jøder og kristne har vel akkurat samme guden, med forksjllig oppfattning av de 3 religionene? 8231293[/snapback] Ja, det er vel slik. Men Koranen og Bibelen inneholder jo vidt forskjellige råd og normer, så hvordan kan kan troende i begge leire ha Guds støtte? Lenke til kommentar
Pels Skrevet 25. mars 2007 Del Skrevet 25. mars 2007 Og prosessene er satt igang av Gud. 8219738[/snapback] Du sier naturen er skapt av gud og så kommenterer en annen bruker at naturen skaper seg selv og så konkluderer du at gud setter igang prosessene for det igjen ? Fordel å ha litt kunnskap. Lenke til kommentar
kjetil02 Skrevet 25. mars 2007 Del Skrevet 25. mars 2007 de fleste teorier er vel egentli i grunnen basert på litt lite fakta. Slettes ikke "de fleste". Evolusjonsteorien, for eksempel, er basert på ekstremt mye fakta. ëvolusjonen er ikke, og kommer aldri til å bli bevist.. av den grunn at det ikke finnes måter å faktisk finne ingenting. og det at det mangler så enooormt mye fra evolusjonsteorien. Den er bevist på den måten at du kan se sporene overalt. Sporene passer inn i det mønsteret som er predikert. Det handler ikke om å finne "ingenting", og det at det "mangler mye", handler mer om hvor stort det teoretiske fossilmaterialet er, og ikke om hvor mye som er funnet og kartlagt. Mesteparten av jordskorpa er hav, vet du. så jeg vil påstå at Gud ble diktet opp så tidlig som i stenalderen, men først realisert og modernisert da det gamle testamentet skal ha blitt skrevet.. 8231261[/snapback] Indus-religionene stammer (i hvert fall) så langt tilbake som fra 30.000 før vår tidsregning, noe som tilsvarer steinalderen. Lenke til kommentar
karnen Skrevet 25. mars 2007 Del Skrevet 25. mars 2007 Ved å tro på evolusjonsteorien mener du at hele verden har blitt skapt av ingenting? Atomer som har satt seg sammen og blitt til små dyr for så å utvikle seg til alt som er i verden i dag? Se rundt deg get real! Hvordan kan alt ha blitt skapt av så lite? Jeg vil si at det er minst like sannsynlig at Gud har skapt verden, en mektig skikkelse som hele verden en gang har sett opp til, men senere i vår tid har bare fokuset blitt satt bort fra Gud på grunn av ulike ugrunnede teorier om evoluisjon osv... Dette gjorde så at folk følger mengdene og mengdene går bort fra Gud, til en død med evig fortapelse. Ateister som tror på mennesket og at livet bare er på jorden. Det må være en grunn til at vi lever på jorden, hvorfor er vi viss det ikke er noe mer enn å bli født og dø? Lenke til kommentar
Daniel Skrevet 25. mars 2007 Del Skrevet 25. mars 2007 Ved å tro på evolusjonsteorien mener du at hele verden har blitt skapt av ingenting? Atomer som har satt seg sammen og blitt til små dyr for så å utvikle seg til alt som er i verden i dag? Se rundt deg get real! Hvordan kan alt ha blitt skapt av så lite? Jeg vil si at det er minst like sannsynlig at Gud har skapt verden, en mektig skikkelse som hele verden en gang har sett opp til, men senere i vår tid har bare fokuset blitt satt bort fra Gud på grunn av ulike ugrunnede teorier om evoluisjon osv... Dette gjorde så at folk følger mengdene og mengdene går bort fra Gud, til en død med evig fortapelse. Ateister som tror på mennesket og at livet bare er på jorden. Det må være en grunn til at vi lever på jorden, hvorfor er vi viss det ikke er noe mer enn å bli født og dø? 8233399[/snapback] Evolusjonsteorien handler kun om hvordan livet har utviklet seg, ikke hvordan universet oppsto. Dessuten fins det bevis for at evolusjon finner sted, i motsetning til at en gud har skapt alt. En siste ting: Hvorfor må det være en grunn til at vi fins? Jeg ser ingenting som tyder på det. Lenke til kommentar
Graut Skrevet 25. mars 2007 Del Skrevet 25. mars 2007 hvorfor er vi viss det ikke er noe mer enn å bli født og dø? 8233399[/snapback] En siste ting: Hvorfor må det være en grunn til at vi fins? Jeg ser ingenting som tyder på det. 8233423[/snapback] Svaret til begge ligger i foreldrene deres. Free your mind and your ass will follow. Lenke til kommentar
karnen Skrevet 25. mars 2007 Del Skrevet 25. mars 2007 Så det du mener er at det er ingen grunn for at vi lever her på jorden, det er ingenting vi skal oppnå ved det? Alt er bare tilfeldighet? Vi har utviklet oss fra aper til mennesker?, sannsynlig eller ikke? Lenke til kommentar
andir Skrevet 25. mars 2007 Del Skrevet 25. mars 2007 (endret) Hvis du har problemer med å se for deg hvordan alt kan ha blitt til fra ingenting, hvordan klarer du å se for deg hvordan noe så utrolig kompleks som Gud ble til da? Det er heller ingen som sier at alt ble til fra ingenting, så vidt jeg vet. Jeg gjentar spørsmålet som Daniel stiller; hvorfor må det være en mening bak livet? Endret 25. mars 2007 av andir Lenke til kommentar
Pels Skrevet 25. mars 2007 Del Skrevet 25. mars 2007 Ved å tro på evolusjonsteorien mener du at hele verden har blitt skapt av ingenting? Atomer som har satt seg sammen og blitt til små dyr for så å utvikle seg til alt som er i verden i dag? Her viser du at du har ekstrem mangel på kunnskap. Hvordan kan alt ha blitt skapt av så lite? "Jeg forstår ikke dette her - da er det gud." Alt har blitt skapt av så lite ? Tenker du på at vi ikke er sammensatt av atomer ? ^^ Det må være en grunn til at vi lever på jorden, hvorfor er vi viss det ikke er noe mer enn å bli født og dø? Forholdene på jorden er gitt slik at organismer kan leve. Lenke til kommentar
kjetil02 Skrevet 25. mars 2007 Del Skrevet 25. mars 2007 Hvorfor er det så populært å fremme egen ignoranse som argument i en debatt for/mot kreasjonisme/vitenskap? Jeg fatter det ikke. Ikke er det logisk, og det er langt fra flatterende for den som fremmer det. Lenke til kommentar
Red Frostraven Skrevet 25. mars 2007 Del Skrevet 25. mars 2007 Så fantastisk at vi bor i ett av 100 000 000 000 000 solsystemer på en av 1 000 000 000 000 000 000 planeter i universet -- og at det på akkurat denne planeten finnes mest av de vanligste grunnstoffene i universet: Karbon, klor, natrium, oksygen og hydrogen, og at akkurat vår sol gir oss akkurat de temperaturene vi må ha for å leve akkurat disse siste 3 milliarder årene vi kjenner kloden vår gjennom -- og at det akkurat på denne planeten her er is som har smeltet til vann... Hvordan kan man forklare det på en annen måte enn at en gud må ha skapt universet? [/sarkasme] Poenget er: Hvis det fantes en gud: Hvorfor skape 100 000 000 000 000 solsystemer og lage liv på en av 1 000 000 000 000 000 000 planeter? I stedet for å la *all* energien som forsvinner ut i rommet være med på å holde menneskene og jorden i live i 100 000 000 000 000 000 000 000 000 000 000 000 000 000 000 000 000 år, som det så absolutt finnes nok energi til i universet, i stedet for å spre energien og massen utover *alt* slik at vi maksimum har en jordklode i 10 000 000 000 (ti milliarder) år? Måtte det 10 000 000 000 000 forsøk til før gud klarte å blande grunnstoffene riktig? Eller har gud kastet vekk mesteparten av energien i universet på å varme asteroider, "døde" planeter og på å smelte is som er på ville veier i evigheten? Lenke til kommentar
Herpeederpee Skrevet 25. mars 2007 Del Skrevet 25. mars 2007 Mennesket har skapt meget, samt alle "guder". Lenke til kommentar
Joddleif Skrevet 26. mars 2007 Del Skrevet 26. mars 2007 Hvis du sier " DET FINNES INGEN GUD " så er det akkurat det samme som om du sier det motsatte.Absolutt ikke. Man må bevise at Gud finnes. Men man trenger ikke bevise at Gud ikke finnes. For Gud finnes ikke i utganspunktet. Lenke til kommentar
Red Frostraven Skrevet 26. mars 2007 Del Skrevet 26. mars 2007 Ingenting finnes før det er bevist. *Alle* har bevist ovenfor seg selv at verden er fysisk, og at vi kan påvirke den fysisk. Dette er hevet over enhver tvil. Vitenskapen baserer seg på dette -- alt vi kan måle, teste og bekrefte. Kan vi ikke teste det og bevise det er det ikke viten, men tro. *Ingen* har klart å bevise at det går an å påvirke verden psykisk (ved telekinese eller telepati). *Ingen* har klart å bevise at en gud påvirker verden. Mutasjon er bekreftet, noe som betyr at evolusjon er sansynlig fordi: -Geologer kan fortelle oss at jorden sansynligvis er over 4 milliarder år gammel. Geologer har dermed gitt paleontologer bevis for at jorden er gammel nok til å støtte dateringen av fossiler. -Paleontologer har uavhengig av geologer kommet fram til at dinosaurene levde en periode langt tilbake, og var tilpasset et gitt klima -- tilpasset en klimamodell som stemmer overens med geologenes funn. Samtidig så ser paleontologer forandringen i dyrearters fossiler over tid og etter hvert som klimaet forandrer seg. -Biologer ser at cellekopiering og kjønnet formering *alltid* fører til forandringer i arvestoffet fra foreldre til avkom. De oberverer mutasjoner. Geologi, paleontologi og biologi -- tre forskjellige grener, peker mot at livet har utviklet seg heller enn å være skapt. -Kjemilæren bekrefter at mutasjonene vi observerer kommer av naturlige årsaker. Det er ikke "hevet over enhver tvil" at evolusjonsteorien er sann, men det finnes ingen reelle alternativ med rot i den fysiske verden -- den fysiske verden som er det eneste vi har som holdepunkt, da guder liker å ikke påvirker verden, og slettes ikke etterlater spor som kan bekrefte at de har påvirket verden. Lenke til kommentar
Olum Skrevet 26. mars 2007 Del Skrevet 26. mars 2007 (endret) Det er omvendt Edit: 14 tegn ^^ Endret 26. mars 2007 av Olumvolum Lenke til kommentar
eflas Skrevet 30. mars 2007 Del Skrevet 30. mars 2007 (endret) 1. Hvorfor brukte Gud syv dager på å skape jorden hvis han kunne ha brukt et bare et yoctosekund, evt ikke tid i det hele tatt? 2. Jeg tror folk på Jesus tid ville ha blitt mer imponert av at det plutselig dukket opp en fyr rett foran nesen på dem enn at en jomfru ble gravid. Hvorfor gjøre denne jomfruen, som ikke sikkert ville ha barn engang, gravid, slik at hun måtte tåle de vonde fødselssmertene ufrivillig? Jeg har levd med et åpent sinn hele livet, og oppfattet ting og trukket konklusjoner ved hjalp av sansene og hjernen. Jeg har aldri følt meg "snakket til" av Gud, aldri fått noen følelser som Gud kunne ha sendt, hvorfor sender han bare budskapet sitt til de som tror på han, og ikke en gang gir et hint til de andre millioner ikke-troende og feiltroende på jorden? Hvis denne såkalte guden virkelig finnes, vil jeg helst aldri lære ham å kjenne, slik en urettferdig og brutal tankegang han har. Endret 30. mars 2007 av eflas Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå