Gå til innhold

Var det Gud som skapte menneskene eller omvendt?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Hvem ellers kunne ha skapt dette vakre landskapet? "

8218442[/snapback]

Hvorfor må *noen* skape alt? Vi ser jo i dag at elver former landskapet. Både i såkalte V-daler og vi ser det i at svingene i en elv eksalerer over tid, og danner "tørre øyer" ved siden av elven. Vi vet at istidene har dannet U-daler, vi vet at fjell dannes ved at jordplater kolliderer.

Naturen skaper seg selv. På samme måte som at vi har "skapt" oss selv.

Lenke til kommentar
Gud har SKAPT alt, men han er ikke grunnen til at ting blir dratt mot jorda etc, det er tyngdekraften. Men han har skapt det.

Uten vitenskapen (den vitenskapelige metode) ville ikke vi visst det.

Da ville man trodd at *noen* mennesker kunne fly, hvis gud ville.

Og det med at vi ikke er født agnostikere. Ok, tror du ikke han klarer å tenke selv?

Jeg vet at han er født uten kunnskap om samfunnet og verden rundt ham.

Derfor skal jeg heller ikke lyge for ham, da dette vil forvirre og forvrenge verdenssynet hans, og ødelegge mulighetene for at han får et åpent sinn.

Hvis du sier " DET FINNES INGEN GUD " så er det akkurat det samme som om du sier det motsatte.

Jeg skal ikke lyge: Jeg sier at "ingenting tyder på at det finnes en gud".

Han kan se på alt det vidunderlige i verden, og være KRITISK til det du sier: " det må da finnes en Gud? Hvem ellers kunne ha skapt dette vakre landskapet? "

8218442[/snapback]

Da vil jeg svare som sant er:

Blomster med farger tiltrekker seg mer insekter, derfor har de mest fargerike blomstene overlevd som art.

De flotte trærne er de som holder seg best i vind og brann, med frø som overlever år under jorden, og overlever at jorden står i flammer over dem.

Variasjon i en art er alltid fordelaktig, derfor finnes det så mye variasjon.

Lenke til kommentar
" det må da finnes en Gud? Hvem ellers kunne ha skapt dette vakre landskapet? "

8218442[/snapback]

Det virker som dette er den eneste måten å overbevise mennesker om at det finnes en gud. Argumentum ad ignorantiam; man forstår ikke hvordan ting kan henge sammen, derfor attribuerer man jordens tilstedeværen til gud. Det er et utrolig fattig argument. En jeg kjenner, konservativ kristen, knakende kjekk fyr, reflektert og intelligent, sa det slik: "Jeg skjønner godt at du ikke er kristen. Det meste er jo, i et logisk blikk, helt far out. Men for meg er det sant."

Jeg har mye respekt for en slik uttalelse. Kristendommen er helt på trynet ulogisk for meg som ikke er vokst opp i den tradisjonen. Det handler ikke om å bli overbevist, det handler om å bli oppdratt. Selv for dem som blir kristne i voksen alder. Mange søker faste rammer og enkle svar, men det blir for enkelt! Jeg kan ikke klare å se for meg at menneskene er maur i guds personlige koloni, og langt mindre at en slik gud vil bry seg med hva menneskene tenker. Om noe, så i tilfelle hva menneskene gjør. Men det igjen byr på problemer, så lenge moral er en relativ og kulturell enhet. Det finnes ingen universell moral. Kanskje, som Kant funderte på, finnes det noen fundamentale moralske prinsipper, men et prinsipp er et prinsipp, og ikke ubrytelig.

Argh. Noe ustrukturert, dette. Tilgi meg.

Lenke til kommentar

Douglas Adams, forfatteren av "Haikerens guide til galaksen", har sin egen hypotese på hvor Gud kommer fra. Interessant monolog.

Douglas Adams - Puddle's Comfort (The Origins of God)

Og dette har du dekning for å hevde? Hvordan vet du hva det første mennesket tenkte? Men jada, mennesket er smart. Vi har en hjerne som vitenskapen ennå ikke kan kopiere, og trolig heller aldri vil klare. Denne ble til av seg selv. Smart? Not.
Det er morsomt at du spør hvordan jeg har dekning til å hevde dette, når du selv hevder at Jahve/Jehova har skapt alt. Nei, vitenskapen har ikke klart å kopiere hjernen enda, men hjernen vår er et resultat av over 4.6 milliarder år med utvikling. En av de første organismene som utviklet en hjerne, var flatormen for ca. 550 millioner år siden (kilde). Vitenskapen er rimelig ny i det store og hele, så du må smøre deg med tålmodighet til vitenskapen når igjen et organ som har utviklet seg i over 500 millioner år. Endret av andir
Lenke til kommentar

8218442[/snapback]

Hvorfor må *noen* skape alt? Vi ser jo i dag at elver former landskapet. Både i såkalte V-daler og vi ser det i at svingene i en elv eksalerer over tid, og danner "tørre øyer" ved siden av elven. Vi vet at istidene har dannet U-daler, vi vet at fjell dannes ved at jordplater kolliderer.

8218503[/snapback]

Og prosessene er satt igang av Gud.

Lenke til kommentar
" det må da finnes en Gud? Hvem ellers kunne ha skapt dette vakre landskapet? "

8218442[/snapback]

Det virker som dette er den eneste måten å overbevise mennesker om at det finnes en gud. Argumentum ad ignorantiam; man forstår ikke hvordan ting kan henge sammen, derfor attribuerer man jordens tilstedeværen til gud. Det er et utrolig fattig argument. En jeg kjenner, konservativ kristen, knakende kjekk fyr, reflektert og intelligent, sa det slik: "Jeg skjønner godt at du ikke er kristen. Det meste er jo, i et logisk blikk, helt far out. Men for meg er det sant."

Jeg har mye respekt for en slik uttalelse. Kristendommen er helt på trynet ulogisk for meg som ikke er vokst opp i den tradisjonen. Det handler ikke om å bli overbevist, det handler om å bli oppdratt. Selv for dem som blir kristne i voksen alder. Mange søker faste rammer og enkle svar, men det blir for enkelt! Jeg kan ikke klare å se for meg at menneskene er maur i guds personlige koloni, og langt mindre at en slik gud vil bry seg med hva menneskene tenker. Om noe, så i tilfelle hva menneskene gjør. Men det igjen byr på problemer, så lenge moral er en relativ og kulturell enhet. Det finnes ingen universell moral. Kanskje, som Kant funderte på, finnes det noen fundamentale moralske prinsipper, men et prinsipp er et prinsipp, og ikke ubrytelig.

Argh. Noe ustrukturert, dette. Tilgi meg.

8218641[/snapback]

Det jeg skrev var ikke et argument, det var et eksempel på hva han skulle si. Og troen på Gud er som oftest ikke et enkelt svar. Man må stille spørsmål: Hvorfor tror jeg? Er det virkelig noe å tro på? Hvorfor er det så mye dritt i verden hvis Gud er så god? og slike ting er vanskelig å svare på. For meg så er Gud sannheten bak " alt ". All forskning forteller oss hvordan ting er bygget opp, hvordan ting fungerer osv. Ja, jeg stoler helt 100% på vitenskapen. Men jeg stoler også 100% på Gud, som skaperen av alt det vitenskapen finner ut.

Lenke til kommentar
Det jeg skrev var ikke et argument, det var et eksempel på hva han skulle si.

Jeg skjønte det, og det var derfor jeg svarte på generelt grunnlag.

Ja, jeg stoler helt 100% på vitenskapen. Men jeg stoler også 100% på Gud, som skaperen av alt det vitenskapen finner ut.

8219795[/snapback]

Har bibelen noe med din gud å gjøre?

Lenke til kommentar
Det jeg skrev var ikke et argument, det var et eksempel på hva han skulle si.

Jeg skjønte det, og det var derfor jeg svarte på generelt grunnlag.

Ja, jeg stoler helt 100% på vitenskapen. Men jeg stoler også 100% på Gud, som skaperen av alt det vitenskapen finner ut.

8219795[/snapback]

Har bibelen noe med din gud å gjøre?

8220151[/snapback]

Den generelle læren ja:p

Lenke til kommentar

8218442[/snapback]

8218503[/snapback]

Og prosessene er satt igang av Gud.

8219738[/snapback]

Tull, prosessene er forklarelig på en naturlig måte. Alt fra jordens dannelse til menneskets dannelse forklares av vitenskapen. Påstanden din hadde blitt lett akseptert for et par tusen år tilbake, men heldigvis vet vi bedre i dag. Dette er også en påstand du gjerne må begrunne ytterligere.

Lenke til kommentar
Vi har en hjerne som vitenskapen ennå ikke kan kopiere, og trolig heller aldri vil klare. Denne ble til av seg selv. Smart? Not. :hm:  :w00t:

8217637[/snapback]

Han kan se på alt det vidunderlige i verden, og være KRITISK til det du sier: " det må da finnes en Gud? Hvem ellers kunne ha skapt dette vakre landskapet? "

8218442[/snapback]

Premiss: Jeg skjønner ikke hvordan den fantastiske naturen fungerer.

Konklusjon 1: Det må finnes en Gud

Konklusjon 2: Min forståelse er begrenset.

Hvilken konklusjon er mest sansynlig?

8218488[/snapback]

My life changed today.

Jeg kunne gitt deg en kos. :love:

Lenke til kommentar
Hva satte igang Big bang? Hva var egentlig big bang? hva skjedde? Hva var før Big bang?

Gud, Gud og atter Gud

8230890[/snapback]

Gud satte vel ikke i gang Big Bang, han skapte vel strengt tatt verden på syv dager, for omtrent 6000 år siden...

Mange tror at det har eksistert et univers før dette og et før det og et før det også videre. Hvor det ender vet ingen. Big Bang kom fra et ufattelig lite punkt, midt i universet som vi kjenner det. Flere tror dette punktet er et resultat av en av de tidligere univers' sammentrekning, og at trykket hadde blitt for stort, eller noe sånt.

Men står det ikke i bibelen at Jorda var flat og Universets midtpunkt? Er ikke alt som står i bibelen rett da? :)

Lenke til kommentar
Har et spørsmål til deg, Latskap; hva var det som overbeviste deg om at Gud finnes? Jeg spør ut av nysgjerrighet, og har ingen baktanker med spørsmålet. Svar hvis du har lyst.

8231156[/snapback]

Når bestefar døde.. vet det høres teit ut, men føltes ut som Gud var i rommet sammen med meg.. Jeg slutta å grine, og følte meg litt lettet.. Min personlige opplevelse.. skjedde samtidig som jeg ba.

Lenke til kommentar
Når bestefar døde.. vet det høres teit ut, men føltes ut som Gud var i rommet sammen med meg.. Jeg slutta å grine, og følte meg litt lettet.. Min personlige opplevelse.. skjedde samtidig som jeg ba.

8231176[/snapback]

Men hvordan kunne du vite hvilken gud det var?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...