Gå til innhold

Var det Gud som skapte menneskene eller omvendt?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Helt siden det første steinaldermennesket tenkte: "Oi, for en underlig verden. Alt ligger så godt til rette for meg. Hvem har skapt alt dette?", så har mennesker konjurert Gudelignende vesener for å forklare og trøste. Religion og Guder har utviklet seg over tid; fra animisme og polyteisme til monoteisme.

Mennesket har alltid hatt et behov for å være i fokus, og naivt tro at verden ble skapt for dem. De tidligere animistiske religionene, samt panteismene, hadde et litt mer realistisk livssyn og kjente sin plass i naturen. Vi mennesker er kun én av mange arter, og har utviklet oss annerledes. Geoparden ble raskere, påfuglene fikk mer fantastiske fjær og mennesket ble smartere.

Lenke til kommentar
Helt siden det første steinaldermennesket tenkte: "Oi, for en underlig verden. Alt ligger så godt til rette for meg. Hvem har skapt alt dette?", så har mennesker konjurert Gudelignende vesener for å forklare og trøste. Religion og Guder har utviklet seg over tid; fra animisme og polyteisme til monoteisme.

Mennesket har alltid hatt et behov for å være i fokus, og naivt tro at verden ble skapt for dem. De tidligere animistiske religionene, samt panteismene, hadde et litt mer realistisk livssyn og kjente sin plass i naturen. Vi mennesker er kun én av mange arter, og har utviklet oss annerledes. Geoparden ble raskere, påfuglene fikk mer fantastiske fjær og mennesket ble smartere.

8217239[/snapback]

:innocent: Og dette har du dekning for å hevde? Hvordan vet du hva det første mennesket tenkte? Men jada, mennesket er smart. Vi har en hjerne som vitenskapen ennå ikke kan kopiere, og trolig heller aldri vil klare. Denne ble til av seg selv. Smart? Not. :hm::w00t:

Lenke til kommentar

Ett slående argument.

Kan du begrunne hvorfor du tror dette?

(Hvis ikke det finnes en grunn, så har du ikke sansynliggjort din gud -- og alle guder er like sansynlige og usansynlige...)

GRUNNEN til at alle guder er like sansynlige og usansynlige er nettopp det at det ikke finnes *en* religion som ikke ville dødd ut hvis alle bøkene ble kastet og all tro fjernet -- bare for en generasjon.

Dessuten blir alle født ateister.

Hvis det hadde fantes en gud ville alle vært født vel vitende om at den guden var gud, for så å gå nærmere den guden, eller ta avstand.

Endret av Andre1983
Lenke til kommentar
Eh.. ble du født vell vitende om at Kong Olav var konge? Eller fikk du vite det senere?

8217924[/snapback]

Kong Olav skapte ikke meg -- så jeg fikk vite om ham senere...

Strengt tatt fikk jeg først vite om mamma, så pappa -- så onkler og tanter og besteforeldre...

Så fikk jeg vite om Kong Olav... på 17. mai.

Etter *det* var det noen som fortalte at gud skapte meg, i barnehagen.

Faktum er at gud kunne skapt mennesket vitende om hans eksistens like enkelt som jeg knipser fingrene.

Men den kristne gud vil heller at de færreste skal finne ham, ved rene tilfeldigheter, heller enn å gi alle en reell mulighet til å tro...

Jeg kan ikke tro, fordi det ikke ligger i min natur, og fordi jeg vet at foreldrene min skapte meg -- og at jeg er et resultat av to kjønnsceller med 23 gener i hver, som sammen dannet en fostercelle som har 23 genpar; eller 46 gener.

Dette har jeg observert gjennom kryss-inseminering, og gjennom studie av planter -- samt at jeg har tilegnet meg kunnskapen gjennom logikk og ved hjelp av forskere -- som jeg tror søker sannheten -- og ikke ett svar de selv ønsker, slik som de kristne søker svar.

Det forteller litt om den kristne gud...

Lenke til kommentar
Altså dette er jo latterlig. Jeg som kristen vil si at det var Gud som skapte mennesket, mens en ateist ville ikke si det. Det blir bare ord mot ord igjen.

8217619[/snapback]

Det blir det nok ikke. Tanken om en skaper stammer ut i fra en bok. Tanken om at mennesket skapte Gud stammer ut i fra observasjoner;

i) Ingenting med menneskekroppen typer på en overnaturlig skaper

ii) Alle er fødte ateister

iii) "Gud" eksisterer kun så lenge noen tror han eksisterer. Hvis alle sluttet å tro på Gud ville ikke tanken om Gud eksistert, og Gud ville derfor forsvunnet fra samfunnet, intill han hadde bevist sin egen eksistens.

Lenke til kommentar

Altså at alle er født ateister er jo latterlig og si. Alle er født som agnostikere. Uansett så har jo det ingen ting å si! Gud vil at du skal finne han selv og at du frivillig skal tro på han. Gud skapte alt, så at det skulle være noe særegent spesielt med mennesket unntatt at vi er den dominerende arten på jorden trenger jeg egentlig ikke.

At vi bare søker svar som vi selv " vil " er latterlig å si! Det stempler oss som ukritiske, noe som jeg VET vi ikke er. Selvfølgelig er det personer som ikke er noe særlig kritiske, men herregud det er MAAANGE " ikkereligiøse " som er like ukritisk som et to år gammelt barn. Forskjellen på ateister og teister er at vi HAR funnet sannheten. Den finner vi i Gud

Lenke til kommentar
Forskjellen på ateister og teister er at vi HAR funnet sannheten. Den finner vi i Gud

8218234[/snapback]

Hvorfor skal vi lide og dø?

Gud.

Hvorfor er universet på vei nedover og hjem?

Gud.

Hva er tyngdekraften?

Gud.

Det blir litt latterlig...

Vitenskapen prøver å finne *sannheten* -- de kristne forsøker å vri sannheten til å passe bibelen, selv om de *burde* stolt på at sannheten forskerene søker etter sier seg selv når mennesket forsker på hva som er sannhet og hva som ikke er sannhet.

Faktum er at det som er vitenskapelig dokumentert strider med alt bibelen lærer: fra liv etter døden til at gud skapte verden, og at gud skapte mennesket...

Angående at mennesker er født agnostikere -- så stemmer ikke det.

Hvis ikke jeg forteller sønnen min om gud har ikke han en sjanse i havet til å tro eller tvile på en gud; og vil dermed ikke være agnostiker.

Forhåpentligvis vil han aldri bli religiøs -- da jeg alltid kommer til å fortelle sannheten.

Sannheten er at ingenting tyder på at gud finnes.

Problemet er at andre kommer til å fortelle løgn; nemlig at gud finnes, når de ikke kan vite det.

Dette vet vi fordi: hvis to religiøse fra to forskjellige religioner forteller at deres gud er den eneste -- så har troverdigheten til begge blitt ødelagt, da minst *en* av dem er en løgner.

Detmed er "ingenting tyder på at gud finnes" > "det finnes en gud"

Endret av Andre1983
Lenke til kommentar
Forskjellen på ateister og teister er at vi HAR funnet sannheten. Den finner vi i Gud

8218234[/snapback]

Hvorfor skal vi lide og dø?

Gud.

Hvorfor er universet på vei nedover og hjem?

Gud.

Hva er tyngdekraften?

Gud.

Det blir litt latterlig...

Vitenskapen prøver å finne *sannheten* -- de kristne forsøker å vri sannheten til å passe bibelen, selv om de *burde* stolt på at sannheten forskerene søker etter sier seg selv når mennesket forsker på hva som er sannhet og hva som ikke er sannhet.

Faktum er at det som er vitenskapelig dokumentert strider med alt bibelen lærer: fra liv etter døden til at gud skapte verden, og at gud skapte mennesket...

Angående at mennesker er født agnostikere -- så stemmer ikke det.

Hvis ikke jeg forteller sønnen min om gud har ikke han en sjanse i havet til å tro eller tvile på en gud; og vil dermed ikke være agnostiker.

Forhåpentligvis vil han aldri bli religiøs -- da jeg alltid kommer til å fortelle sannheten.

Sannheten er at ingenting tyder på at gud finnes.

Problemet er at andre kommer til å fortelle løgn; nemlig at gud finnes, når de ikke kan vite det.

Dette vet vi fordi: hvis to religiøse fra to forskjellige religioner forteller at deres gud er den eneste -- så har troverdigheten til begge blitt ødelagt, da minst *en* av dem er en løgner.

Detmed er "ingenting tyder på at gud finnes" > "det finnes en gud"

8218354[/snapback]

Gud har SKAPT alt, men han er ikke grunnen til at ting blir dratt mot jorda etc, det er tyngdekraften. Men han har skapt det.

Og det med at vi ikke er født agnostikere. Ok, tror du ikke han klarer å tenke selv? Hvis du sier " DET FINNES INGEN GUD " så er det akkurat det samme som om du sier det motsatte. Han kan se på alt det vidunderlige i verden, og være KRITISK til det du sier: " det må da finnes en Gud? Hvem ellers kunne ha skapt dette vakre landskapet? "

Lenke til kommentar
Altså at alle er født ateister er jo latterlig og si. Alle er født som agnostikere.

8218234[/snapback]

Med fare for å bringe begrepsdebatten tilbake: Jeg var ganske sikker på at vi her inne på forumet var enige om at agnostikere mener at det ikke går an å finne ut om gud eksisterer eller ikke. Dette er et valg et menneske aktivt må ta. Nyfødte har mer enn nok med å overleve. Åndelig refleksjon kommer noe senere.

Wikipedia: "Agnosticism (from the Greek a, meaning "without" and gnosis, "knowledge", translating to unknowable) is the philosophical view that the truth value of certain claims—particularly theological claims regarding metaphysics, afterlife or the existence of God, god(s), or deities—is unknown or (possibly) inherently unknowable.

Lenke til kommentar
Altså at alle er født ateister er jo latterlig og si. Alle er født som agnostikere. Uansett så har jo det ingen ting å si! Gud vil at du skal finne han selv og at du frivillig skal tro på han. Gud skapte alt, så at det skulle være noe særegent spesielt med mennesket unntatt at vi er den dominerende arten på jorden trenger jeg egentlig ikke.

Dette er feil Latskap. Les Ateisme og agnostisisme - oppklaring. Ingen er født med troen på en Gud, derfor er alle fødte ateister.

Jeg har lyst til å gi deg litt perspektiv på dette med at Gud skapte alt, og hadde så stor fokus på mennesker. Universet er så stort, at ingen kan noen sinne fatte hvor stort det er. Bare i vårt eget solsystem er avstandene enrome. For eksempel ville vi brukt 7 timer på å reise til pluto, hvis vi hadde reiset i lysets hastighet. Solsystemet vårt er så stort, at vi vil ha meget store vansker for å tegne det i den rette skalaen. Det er tilnærmet praktisk umulig. Hvis vi reduserer Jordens størrelse til samme størrelse som en ert, ville Jupiter ligge 300 meter unna jorden, og Pluto vil ligge 2,5 km unna jorden! Selv om vi reduserer Jupiters størrelse til størrelsen av et punktum i denne setningen, ville Pluto vært like liten som et molekyl, og fortsatt ligge 10 meter unna. Hvis vi tenker oss den første skalaen, så vil solsystemets nærmeste stjerne ligge 16000km unna.

Den grunnleggende måleenheten i solsystemet er Astronomical Unit (AU), og er avstanden fra jorden til solen. Pluto ligger 40 AU fra oss. I enden av vårt solsystem ligger Oorts sky. Den ligger mellom 50000-100000 AU fra oss! Det er ikke fysisk mulig for et menneske å komme dit, vi vil bruke så lang tid at vi dør på veien.

Gud må virkelig ha gått inn for å gjøre oss spesiell, indeed.

At vi bare søker svar som vi selv " vil " er latterlig å si! Det stempler oss som ukritiske, noe som jeg VET vi ikke er. Selvfølgelig er det personer som ikke er noe særlig kritiske, men herregud det er MAAANGE " ikkereligiøse " som er like ukritisk som et to år gammelt barn. Forskjellen på ateister og teister er at vi HAR funnet sannheten. Den finner vi i Gud

8218234[/snapback]

Gud er ingen sannhet, ingen forklaring. Det er en bortforklaring, som ikke gir noen svar.

Edit:

Populærvitenskap er morsomt! :w00t:

Endret av smoothie
Lenke til kommentar
Vi har en hjerne som vitenskapen ennå ikke kan kopiere, og trolig heller aldri vil klare. Denne ble til av seg selv. Smart? Not. :hm:  :w00t:

8217637[/snapback]

Han kan se på alt det vidunderlige i verden, og være KRITISK til det du sier: " det må da finnes en Gud? Hvem ellers kunne ha skapt dette vakre landskapet? "

8218442[/snapback]

Premiss: Jeg skjønner ikke hvordan den fantastiske naturen fungerer.

Konklusjon 1: Det må finnes en Gud

Konklusjon 2: Min forståelse er begrenset.

Hvilken konklusjon er mest sansynlig?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...