Gå til innhold

Male korn til brødbakst

Anbefalte innlegg

Jeg er i ferd med å foreta et lite eksperiment: male mitt eget korn, som jeg skal bruke til å lage supergode og supersunne brød! Brød kan være veldig godt.

Jeg lurer derfor på om det er noen som har erfaring med dette? Og som vet om fallgrubene en kan ramle i?

En ting jeg vet om er dette med askorbinsyre - mel man kjøper i butikken er allerede tilsatt askorbinsyre, og brød uten dette vil ikke heve så godt.

Dette ønsker jeg jo å unngå - jeg gjør ikke noe av å spise litt askorbinsyre. Men hvor mye må jeg tilsette? Og hvor får jeg egentlig tak i dette? På apoteket?

Og en annen ting er selve kvernen... jeg skal bruke den kornkverna man får til Kenwood kjøkkenmaskiner, som er produsert av Kenwood den også.

Er det noen som vet om denne kan male ting med fett i? Altså f.eks. bønner? Kan jeg tilsette mandler sammen med kornet, for å sette litt ekstra smak på melet (det er masse fett i mandler, husker jeg prøvde å male de på en kjøttkvern, da klarte jeg faktisk å presse ut oljen i de - mislykka)?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er ingen problem å male mandler, om du har den riktige kvernen (f. eks en mandelkvern).

Hva som skjer om du blander mandler og mel sammen, vet jeg ikke.

Brødet ditt vil nok ikke bli noe sunnere, bare fordi du maler kornet selv.

Fersk gjær hever MYE bedre enn tørrgjær. Blander du litt sukker eller sirup sammen med gjæren, vil gjæringen få en boost.

Endret av ^fmj
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...