Gå til innhold

Hvordan spise mindre?

Fun

Anbefalte innlegg

Jeg lurer bare på en ting...hvordan kan man klare å spise mindre?

jeg spiser selv bare godteri i helgene osv..men spiser mye annet usunnt synes jeg. i ukedagene mellom middag og kvelds spiser jeg ofte ganske mye ...og etter kveldsen som er i 9 tia..så spiser jeg også, nattmat rundt 12 tiden..

jeg går liksom og spiser småting innimellom ofte..og har bynnt å legge på meg mye i d siste...har aldri gjort det før:/

hva kan jeg gjøre for å slutte å spise så ofte..og usunnt? har prøvd mye forskjellig, men det hjelper ikke! :(

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

jepp:) skal prøve å lage meg faste tider, men er litt vanskelig i og med at jeg ofte sitter leenge oppe i ukedagene med mye skolearbeid osv.. å hvis man er våken til 2..når skal man spise siste måltid?

jeg spiser ofte mellom middag og kvelds da..og etter kveldsen :ermm:

men har inngått en pakt med ei veninne om at is ikke skal spises i ukedager, og at godteri bare er på lørdager :) skal også slutte å spise nugatti..så d er vell en begynnelse :)

Lenke til kommentar

ville hatt mye frukt i kjøleskapet, men ville spist "tunge" middager. pasta f.eks. å spise lite og lett mat er vanskelig... blir så ofte sulten igjen, så spis tung mat 1-2 ganger hver dag... og heller spis noe salat og frukt 2-3 ganger hver dag... og drikk mye vann, du kan jo også kjøpe sånn protein drikker som du kan ta 2 ganger til dagen, det hjelper litt på den "sult" følelsen..... og faste rutiner hvis du klarer det,

Lenke til kommentar

Min erfaring er at det blir ganske lett om du skaffer deg et lite repertoar av små retter hvor du vet hva du får i deg. I tillegg må du vite hva dagsbehovet ditt er.

En annen ting er å porsjonere måltidene. Etter at jeg gjorde dette, så var det ofte jeg ikke klarte å få inn alle måltidene, og dermed spiste for lite.

Antall måltider pr. dag virker ikke inn på forbrenningen, men med flere måltider vil blodsukkeret ditt ha et jevnere nivå. Jeg vil derfor si at du finner ut hva du trenger på en dag, og så passer du å få i deg det fordelt på så mange måltider du føler for.

Lenke til kommentar

smoothie e godt... menne om d e så forferdelig sunt e vel så som så...

finn en mager oppskrift da i så tilfelle... kan jo tilsette kunstigt søtstoff , men det e jo ikke akuratt sunt , men du bli ikke feit av d :p , youghurt er vel ikke direkte sunt det heller... er vel nok av fett og sukker i mange av dem..

Lenke til kommentar

jepp jepp:) trener minst 3 ganger i uka, og skal prøve å spise sunt fra nå av! i alle fall i ukedagene.

spiser jo frokost, lunch, middag og kvleds.. + et annet måltid av noe usunnt som hopper inn:P det rdet jeg nå skal fjerne er avhengig av metthetsfølelsen tror jeg:/

Lenke til kommentar

Etter ett par uker med hard trening på å holde seg unna usunn lunchmat som brus/boller/godteri, er det faktisk ikke noe problem å bare drikke vann og kjøpe en banan, et eple og en yoghurt. :)

Som sagt, de første ukene er vanskligst, etter det føles det helt naturlig

Lenke til kommentar

Før du spiser middag, drikk iskaldt vann. Det øker forbrenninga bittelitt og "fyller opp magen". Når du spiser drikker du godt med vann til maten og spiser sakte. Ikke hiv i deg maten, men ta en og en bit og kos deg med den. Da blir du fortere mett, for når man spiser fort spiser du for mye for magen rekker ikke si ifra når den er full. Stop og spis når du er passe mett, og ikke stappmett.

Endret av mushi
Lenke til kommentar

En ting du kan gjøre, er å spise hver andre eller tredje time, slik at du aldri er sulten. Det andre du kan gjøre er å spise fiberrikt. Fiber er tomme kalorier som metter, og det er positivt i slankesammenheng. Husk, det er akkurat det samme om du kutter på matinntaket eller om du øker aktivitetsnivået hvis vi snakker kalorisammenheng, men aktiviteten gir noen positive bieffekter; kondisjon i tillegg og så demper det suget på mat. Aktivitet demper matlysten.

En annen ting til hvorfor du blir fort sulten igjen er fordi du spiser høyglykemiske matvarer/fastfoods/godteri. Det som skjer når du spiser mat rik på raske karbohydrater er at kroppen stimuleres til å frigi mye insulin, og mye insulin reduserer blodsukkeret fortere enn om du hadde spist et måltid lavt på karbohydrater. Når blodsukkeret blir lavt blir man ofte sulten igjen. Det er nettopp derfor du skal unngå å småspise søte ting eller billig brød og loff og sånt. Ihvertfall sukkerbrus.

Jeg ser at mushi anbefaler å drikke vann før middag, jeg anbefaler at du drikker vann en halv time etter middagen fordi når du drikker vann og blander det sammen med middagen, så gjør du magesyra tynn og mindre effektiv, og ei tynn magesyre vil ikke klare å bryte ned maten ordentlig hvilket betyr dårligere opptak og større sjangse for kreft i tykktarm osv osv. La syra være som den er og la den bearbeide maten. Man skal uansett ikke drikke seg mett, så drikk en halv time etter middagen.

Ok, det var dagens tips. Håper du er motivert, for man kommer ingen vei uten motivasjon.

Lenke til kommentar
  • 3 måneder senere...

1. Trening (ikke gå på vekten, og ha den innstilling at trening er mer enn bare vondt slit og at man ikke kan forvente å se resultater med det samme)

2. Spis mindre, velg sunnere mat, pass deg for sene måltider

3. Spis f.eks. fiberrikt knekkebrød: rekeost, rødløk, purre, tomat og så videre. ;)

Hvis dette funker for deg. Hold deg unna loff og lysere brød.

4. Lag deg en oppnåelig plan som du tror kan fungere. Ta deg god tid.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...